Siły zbrojne
Turcja odbiera zmodernizowane bojowe wozy piechoty
Turecka armia odebrała kolejną partię zmodernizowanych bojowych wozów piechoty ZMA-15 Zırhlı. Docelowo, w pierwszej transzy, mają zostać dostarczone 133 egzemplarze.
Cechą wyróżniającą opisywaną modernizację wozu ACV-15 jest montaż tureckiej produkcji bezzałogowego systemu wieżowego Nefer uzbrojonego w armatę napędową M242 kalibru 25 mm oraz sprzężony z nią karabin maszynowy kalibru 7.62 mm. Jej bazowy poziom ochrony balistycznej wieży ma odpowiadać poziomowi 2 według STANAG 4569. Nowa wieża posiada m.in. cyfrowy system kierowania ogniem, działonowy dysponuje przyrządami obserwacyjno-celowniczymi z kanałem dziennym, kanałem termowizyjnym oraz dalmierzem laserowym, dodatkowo system kierowania ogniem zapewnia możliwość automatycznego śledzenia celu. Zastąpiła ona wcześniej używaną jednoosobową wieżę o identycznym uzbrojeniu głównym.
Wóz wyposażono w system ostrzegania przed podświetleniem wiązką lasera, system kamer do obserwacji w zakresie 360° wokół pojazdu. Oprócz tego ACV-15 ma otrzymać system przeciwpożarowy, klimatyzacji oraz ogrzewania. Dodatkowo miało zostać poprawione opancerzenie pojazdu oraz jego odporność przeciwminowa wóz ma teraz zapewnić ochronę w przypadku eksplozji 8 kg materiału wybuchowego. Za proces modernizacji pojazdów odpowiadają dwie firmy: Aselsan dostarczający systemy wieżowe i elektronikę oraz FNSS odpowiedzialny za ich integrację i pozostałe prace. Dostawy modernizowanych ACV-15 mają zakończyć się w tym roku, chociaż niewykluczone, że zostanie podpisana umowa na modernizację kolejnych transporterów.
ACV-15 AAPC to turecki gąsienicowy transporter opancerzony bazujący na amerykańskim M113, produkowany przez firmę FNSS Defence Systems od 1992 roku. Bazuje on na rozwiązaniach z amerykańskiego eksportowego bojowego wozu piechoty AIFV. Uzbrojenie główne wozu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm umieszczony w obrotnicy lub wieży typu otwartego. Opancerzenie pojazdu chroni załogę przed amunicją kal. 14,5 mm. Załogę pojazdu stanowią trzy osoby, zaś desant może wynieść od 8 do 10 żołnierzy. Jednostkę napędową ACV-15 AAPC stanowi silnik wysokoprężny Detroit 6V-53T o mocy 300 KM sprzężony z przekładnią X-200-4 z czterema biegami do przodu i biegiem wstecznym. Pozwala ona na rozpędzenie ważącego około 14 ton wozu do prędkości 65 km/h po drodze i 6 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Pojazdy te używane są m.in. w Siłach Zbrojnych Turcji, Malezji czy Filipin.
szczebelek
U nas to było zbyt skomplikowane by cokolwiek zmienić w bwp1 xd
Pucin:)
@szczebelek - w remontowanych BWR-ach nawet nie zmieniona archaicznego uzbrojenia na zsmu.
WSK74PL
Biorąc pod uwagę wartość M113, to znaczące dokapitalizowanie. Sylwetka bardzo wysoka, ale może w górzystym terenie nie jest największą wadą?
Zygazyg
To boczne obciążenie wydaje się receptą na wywrotkę w górzystym terenie
Pucin:)
@WSK74PL - zamiast wieży to powinien być zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector RWS LW-30 z ppk.
Stefan1
Dość lekki ten transporter. W zasadzie jak BWP1.