Siły zbrojne
Niemcy wybierają fińskiego konkurenta Raka

Autor. Patria/X
Komisja Budżetowa Bundestagu podczas ostatniego posiedzenia zatwierdziła zakup z dostosowaniem partii wdrożeniowej 120 mm samobieżnych moździerzy Nemo na podwoziu kołowego transportera opancerzonego Patria 6x6.
We wrześniu ubiegłego roku portale branżowe, w tym niemiecki Hartpunkt, który powoływał się na źródła wojskowe, informowały, że do końca 2024 roku Berlin w ramach programu Future Short-Range Indirect Fire System pozyska nowe moździerze samobieżne kalibru 120 mm. Wybrano fińskie rozwiązanie w postaci systemu wieżowego Nemo na podwoziu kołowego transportera opancerzonego Patria 6x6. Taka konfiguracja była już kilkukrotnie demonstrowana na targach przemysłu obronnego, choćby londyńskich DSEI 2023.
Zakup tego sprzętu wraz z dostosowaniem do wymogów Bundeswehry miał zostać zatwierdzony przez komisję obrony Bundestagu w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Wówczas mówiono o zakupie nawet 120 nowych moździerzy. Realizacja programu rozpoczęła się pod koniec stycznia, gdy Bundestag zatwierdził umowę o wartości 50 mln euro dotyczącą pozyskania 3 pojazdów: 2 moździerzy samobieżnych i wozu dowodzenia. Zostaną one dostosowane do wymagań Heer oraz poddane licznym testom. W ten sposób Niemcy rozpoczynają realizację swojej części europejskiego projektu CAVS.
...And the good news continue! 🇩🇪🤝🏼
— Patria Group (@group_patria) January 31, 2025
Germany and Patria have signed a work package for the CAVS Patria 6x6 programme, including the development and qualification of mortar variants for the Bundeswehr. This includes building CAVS NEMO and CAVS mortar & command variants.
Read… pic.twitter.com/ESNlnF0P91
Wdrożenie dwóch wersji specjalistycznych w Niemczech może zachęcić inne kraje do pozyskania tego sprzętu. Wsparcie we wprowadzaniu moździerza do służby zapewni fińska Patria za pośrednictwem niemieckiej firmy ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH, która należy do przedsiębiorstwa Hensoldt. W ramach dostosowania zakłada się m.in. montaż uniwersalnego karabinu maszynowego MG5, wyrzutni granatów dymnych systemu ROSY, wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działań w nocy, krajowych systemów łączności, integrację z niemieckim zestawem kierowania ogniem ADLER, a także przystosowanie pojazdu do poruszania się w ruchu drogowym.

Autor. Patria
Według serwisu Hartpunkt pierwszy, prototypowy moździerz Nemo ma zostać dostarczony do zamawiającego kilka miesięcy od podpisania kontraktu, zaś drugi wraz z wozem dowodzenia trafi do użytkownika w ciągu 1,5 roku od zawarcia umowy. Badania kwalifikacyjne potrwają do końca 2027 r. Następnie ma zostać złożone zamówienie na 45 moździerzy oraz 12 wozów dowodzenia z dostawą do końca 2029 r. Wybór fińskiej konstrukcji oznacza także wymierny zysk dla niemieckiego przemysłu obronnego, który w ramach programu CAVS zagwarantował sobie współudział w produkcji tych pojazdów.
Patria jest bardzo zadowolona z popisania przez Niemcy porozumienia w sprawie rozwoju i przeprowadzenia badań pierwszych narodowych wariantów CAVS. Wariant z systemem wieżowym ze 120 mm moździerzem otwiera zupełnie nowe możliwości w międzynarodowym programie CAVS. Wierzymy, że inni uczestnicy programu zainteresują się tą zaawansowaną zdolnością. Rozwój i badania kwalifikacyjne nowych wariantów CAVS będą prowadzone w ścisłej współpracy z niemieckim przemysłem, a w przyszłości produkcja seryjna będzie realizowana wraz z naszymi dotychczasowymi partnerami przemysłowymi, tj. KNDS, FFG oraz JWT.
Jukka Holkeri, wiceprezes wykonawczy ds. globalnych w firmie Patria.
Nemo to system wieżowy ze 120 mm moździerzem opracowany przez fińskie przedsiębiorstwo Patria. Moduł można zintegrować z szeroką gamą nośników: od pojazdów kołowych, poprzez platformy morskie, aż po kontener 40-stopowy. W zależności od zastosowanej amunicji donośność skuteczna wynosi do 10 km. Częściowo zmechanizowany układ zasilania moździerza w amunicję umożliwia osiągnięcie szybkostrzelności teoretycznej na poziomie 10 strzałów na minutę (w praktyce, gdy prowadzony jest ogień ciągły, wartość ta wynosi 6 strz./min.). Dzięki nowoczesnemu systemowi kierowania ogniem pojazd może rozpocząć ostrzał w ciągu 25 sekund od wskazania celu. Ogień można prowadzić w zakresie 360º obrotu wieży. Zakres ruchu moździerza w elewacji wynosi od -3 do 85º. Zapas amunicji to 50-60 granatów moździerzowych. Masa modułu uzbrojenia wynosi 1900 kg.

Autor. Patria Oyj
Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8, co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.

Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec i Ukrainy.
XXL
Takie coś bym widział dla WOT, oczywiście w wersji transportera opancerzonego. Bo śmiejemy się z wózków golfowych i hulajnóg u Rosjan a nasze wojsko nawet tego nie ma.
Chyżwar
A po co mamy dawać komuś zarobić, jak możemy zarabiać sami? Ja bym tam widział Herona 6×6. Skoro będziemy go produkowali dla artylerii równie dobrze możemy produkować dla WOTu.
Seb66
Jeśli już to WOT wystarczy moździerz klasy Spear2 na lekkim podwoziu i pojazdy klasg MRAP. Czy to mozdzierze na kto czy haubice 105mm to na dxień dzisiejszy to sa całkowicie chore pomysły. W Polsce powinna być dla WOT uruchomiona masowa produkcja takich pojazdów jak TurVI, Oncilla, Bóbr czy Hipopotam. I od montażu broni na tych pojazdach powinniśmy zacząć.
Kong
Czy naprawdę ktoś na tym forum wierzył, że Niemcy chcieli tylko przetestować wieżę RAK? RAK mógłby strzelać na 20 km i oddawać 20 strzałów na minutę, a i tak by go nie chcieli. To są czysto polityczne decyzje. No ale cóż, nasze zakupy też w 90% były polityczne, więc Niemcy się po prostu rewanżują.
Chyżwar
Polityczne? A co byś chciał u Niemców kupić? Może czołgi z terminem dostawy do 2060 roku? Bo przy ich tempie produkcji przy tej ilości jaką zamówiliśmy wcześniej by nie były? Mam nadziej, że tym razem obejdzie się polityki. Bo na podwozie do CBWP konkurencja proponuje lepszy od niemieckiego wóz.
Zbrozło
Skoro sami 95% sprzętu importujemy a rząd i wojsko kupuja sprzęt w Polsce tylko w ostatecznosci i pod presją opinii publicznej to trudno się dziwić, że nikt go nie chce też za granica.
Chyżwar
@Zbrozło Importujemy tylko to, czego nie produkowaliśmy u siebie, albo to, gdzie dostawy z krajowego przemysłu ślimaczyłyby się ponad miarę. Jak Krab chociażby, gdzie HSW przez ponad dwa lata nie była w stanie dostarczyć do wojska ani jednego z wcześniej zamówionych przez Polskę dział. bo jest zajęta produkcją "aż" 54 szt dla Ukrainy. A jak wygląda obecne tempo produkcji u nas możesz sobie sprawdzić też na innym przykładzie w postaci Kleszcza. I nic dziwnego, że tak jest. Bo opierając się na naiwnej wierze w wieczny pokój latami demolowało się przemysł zbrojeniowy, więc trudno oczekiwać innych efektów.
Buczacza
Finlandia to w ogóle wdzięczny temat. Bo to jedyne państwo, które prowadzi właściwą politykę. Na kierunku (wschodnim).
szczebelek
Kupili fiński pojazd z fińskim moździerzem no naprawdę sensacja 🙃
DanielZakupowy
A oferowaliśmy Niemcom Raka, że nazywamy go *konkurentem"?