Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Szkolenia pilotów F-15EX w Polsce. Boeing podpisuje porozumienia

Samolot F-15EX
Samolot F-15EX
Autor. Boeing

Firma Boeing podpisała porozumienia z dwiema polskimi uczelniami wojskowymi w sprawie przyszłego szkolenia pilotów i członków personelu naziemnego pracujących przy myśliwcach F-15EX. Oczywiście jeżeli kupimy te samoloty.

Boeing podpisał umowy z dwoma renomowanymi polskimi uczelniami wojskowymi: Lotniczą Akademią Wojskową (LAW) oraz Wojskową Akademią Techniczną (WAT). W przypadku porozumienia Boeinga z LAW zbadana ma zostać „możliwość szkolenia przyszłych pilotów samolotów F-15EX”, z kolei WAT ma ocenić możliwości utworzenia szkoły personelu naziemnego potrzebnego do obsługi technicznej tego samolotu. Ustalone mają zostać możliwości opracowania lokalnych programów kształcenia, utworzenia laboratoriów oraz ośrodków, w których mogłyby się one odbywać.

Czytaj też

Zgodnie z deklaracją Indry Duivenvoorde, dyrektor Boeing Global Services, amerykański producent ma rozumieć potrzebę posiadania niezależnych zdolności szkoleniowych, a także szkolenia personelu w sposób efektywny kosztowo. Obecnie Boeing współpracuje już z Wojskową Akademia Techniczną w zakresie przyszłego szkolenia członków personelu naziemnego śmigłowców AH-64E Apache. Jest to element offsetu podpisanego przy okazji zakupu 96 śmigłowców tego typu.

Reklama

Boeing zakłada kompleksowy plan współpracy z polskim przemysłem obronnym w zakresie serwisu i remontów, ale także produkcji niektórych komponentów do F-15EX. Oczywiście wszystko to będzie miało miejsce jeżeli samolot zostanie zakupiony przez Polskę do planowanych dwóch dodatkowych eskadr samolotów bojowych. Konkurentami Boeinga są tutaj Lockheed Martin, który proponuje kolejne F-35A, a także konsorcjum Eurofighter proponujący Typhoona. Obydwaj konkurencji także deklarują chęć współpracy przemysłowej.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (46)

  1. Bieda

    Gdyby wycofać f-16 to można by zabrać f-15 . Szkoda ze w 2000r nie kupili f-15. Niby były kiedys plany aby zakupic f-15 w latach 90Tak mija się z celem. Dokupić f16 lub f35!!! Tu możemy sobie gdybać i swoje koncepcję snuć ale zrobią i tak po swojemu. Ciekawe dlaczego w 2000 wygrał f16? a nie gripen czy mirage bo chyba wtedy te 3 konstrukcje były brane pod uwagę jakie argumenty w tamtym czasie były brane pod uwagę.

    1. Davien3

      Bieda, po pierwsze F-15 C nie są produkowane od lat 80-tych a F-15E to maszyny szturmowe a nie mysliwce wielozadaniowe. Nikt nam w 2000r nie oferował F-15E Przetarg wygrał zaś najlepszy z tej trójki czyli własnie F-16, Mirage odpadł przez wymóg uzywania uzbrojenia z USA a Gripen...... Był zwyczajnie najgorszym mysliwcem, w tym czasie niezdolnym nawet do uzywania takiego uzbrojenia jak F-16

    2. Pogromca Bajkopisarzy

      Davien, F-15E to maszyny szturmowe>? Dobre. Przecież wszędzie napisane jest, że to myśliwiec wielozadaniowy. Samoloty szturmowe to A-10 albo Su-25. Doucz się.

  2. Epsilon

    Chyba lepiej byłoby w zamian za 1 eskadre w pełni sprawnych nowszych F16 oddać Ukrainie Migi29 i SU-22 i dokupić F35... cholera wie ile kasy mamy na te zakupy kolejnego typu samolotu ale jeśli oni planują kupić F15EX w ilości mniejszej niż 48szt to szkoda zachodu chyba że razem z samolotami przylecą też fabryki części i umowy z zgodą na własne modernizacje

  3. wert

    jeszcze raz. Samolot wielozadaniowt to wytwór odprężenia międzynarodowego i ograniczania kosztów. KOSZTEM jakości wykonywanych zadań. Śmieszne davienoidy pieją jaki to F-35 jest ą i ę. To samolot piętra śrendiego, nastepca F-16. Jest słabo widoczny do momentu otwarcia luku czy odpalenia rakiety. Plan lot to nie kreska na mapie jak myślą davienoidy. Operacja lotnicza to nie start samolotu i strzelanie rakietami. Lot w ugrupowaniu to już nawet wykonuje kacapia, mimo to pojęcie to jest nie do ogarnięcia przez davienoidów. Misja bojowa wg NATO to lot w ugrupowaniu, Aktualnie NATO trenuje ok 50 maszyn. Wymaga to samolotów wszystkich pięter czyli kupowanie dodatkowych sam piętra średniego (niskiego FA też już mamy) UNIEMOŻLIWIA wykonanie samodzielnej misji. To ABECADŁO

    1. wert

      w uzupełnieniu: nie mamy gwarancji SAMODZIELNEGO prowadzenie operacji lotniczych mając sprzęt jednego państwa. Panowanie w piętrze górnym jest kluczem. Jak to wygląda w praktyce przekonują się ukr- to wam wolno, tego wam nie wolno. Dywersyfikacja i zakup samolotu pietra górnego będzie decydować czy będziemy mieli jakąkolwiek sprawczość, czy będziemy tylko narzedziem Obecne propozycje dla Polski" wyślijcie dywizję pancerną jako gwaranta pokoju na ukr a my ew wyślemy swoją do was" Dobre, nie?. Jeśli umiesz liczyć licz na siebie

  4. Maks55

    F-15 Eagle – amerykański ciężki myśliwiec przewagi powietrznej, przeznaczony do działań w każdych warunkach atmosferycznych.

    1. Davien3

      Mysliwcem przewagi powietrznej był jedynie F-15A/C, F-15E to mysliwiec szturmowy a F-15EX wielozadaniowy

  5. Przyszłość

    To znaczy utratę niepodległości. Lobbyści decydują co kupujemy ( tak jak 96 Apacze nie było w planie wojska ) to tak jak przed zaborami lobbyści z Rosji decdeali o wielkości polskiej armii. Początek końca niepodległości

  6. OptySceptyk

    Co oznacza kolejny durny zakup, bo przecież mamy za mało typów samolotów. Zamiast więcej F35, który będzie nowoczesny jeszcze przez długie lata, będziemy mieli samolot z poprzedniej epoki, zapewne w podobnej cenie. Rolę F15, czyli ciężarówki z uzbrojeniem, równie dobrze może pełnić właśnie F35 w konfiguracji beast.

    1. Davien3

      Obecnie F-15EX wychodzi już drozej od znacznie lepszego F-35A a Różnica bedzie sie tylko zwiekszała patrząc na niewielką skalę produkcji tej maszyny.

    2. Remov

      F-35 nie jest w stanie pełnić roli myśliwca przewagi powietrznej

    3. Davien3

      Remov Nie dośc ze jest w stanie to zrobić to zrobi to znacznie lepiej od F-15EX

  7. Jack Bauer 73

    Ja spojrzałbym na sprawę całościowo. Po pierwsze jak najszybszy MLU dla 3 eskadr F-16. Po drugie skoro pozostałe 36 sztuk FA-50 z nawiązką wystarczy na zakup trzeciej eskadry F-35, to anulujmy zakup u Koreańczyków i stwórzmy lotnictwo taktyczne z 3 baz po 1 eskadrze F-16 i 1 F-35. Oraz opcją na zakup po 2035 kolejnych 48 F-35 w miejsce F-16. I wreszcie lotnictwo przewagi powietrznej z 64 F-15EX w 2 bazach.

    1. Nihoo

      Acha... kiedy zaczniemy drukować złotówki na te zakupy? I na obsługę? PS F-15EX nie jest myśliwcem przewagi powietrznej. BYŁ nim F-15C.

    2. Remov

      I na czym wtedy wyszkolisz pilotów?

    3. Davien3

      @remov na tym na czym szkolą sie teraz czyli na bielikach bo FA-50 NIE NADAJE się do szkolenia pilotów na cokolwiek poza moze motolotnia. A i to dyskusyjne.

  8. S0ket

    Bestia i niszczyciel z niego genialna ale czy warto kolejny samolot a nie lepiej było f-16v lub i f-35. Nawet za dłuższe czekanie a odrazu zakup samolotów do tankowania. I wydłużenie lotów naszych maszyn. Na pewno ta maszyna to duże wzmocnienie ale to nowy typ kolejny. Logistyka już że śmigłowcami będzie miała ból głowy a tu jeszcze samoloty nowe hehe. Nasi to lubia wszystko sobie utrudniać. Ciekawe czy ktoś tam myśli czy ma plan jakiś czy co im stany wcisną to biorą i ratują im firme produkująca broń

    1. Remov

      F-16 ani F-35 nie mają takich możliwości jak F-15

    2. MaroNegro

      a mozesz w pkt opisac mozliwosci f-15 , ktorych nie maja f35/f16 ?

    3. Davien3

      Remov Nie, F-35 ma WIEKSZE mozliwości bojowe od F-15EX

  9. PszemcioPL

    Oby NIE wybrano i NIE kupiono ani jednego F15. Max to można dokupić 16 F35 i ze 32-48 STARE F16 żeby nasz PGZ sobie mógł przy nich dłubać i próbować samodzielnie je zmodernizować (i zyskać kompetencje). A co do myśliwca przewagi powietrznej powinniśmy tylko brać pod uwagę Ojrofajtery albo Rafale. Oba są świetne i sprzedawcy oferują szeroki offset i transfery technologii. usa NIGDY takich transferów tech nie da jak mogą dać konkurenci. Wydatki na uzbrojenie powinny teraz iść albo na krajowy sprzęt albo na taki, który będzie licencyjnie produkowany w PL.

    1. Remov

      F-35 ani F-16 nie mają takich możliwości bojowych jak F-15. EF ani Rafale też nie są myśliwcami przewagi powietrznej.

    2. Davien3

      @remov F-35 bije na głowę F-15 jako mysliwiec i jako maszyna uderzeniowa więc masz racje F-35 NIE MA takich mozliwosci bojowych jak F-15EX, ma wieksze.

  10. Hubert

    Kupno więcej F-35 powinno być czymś naturalnym ale jeśli padnie na F-15 to też nie powinniśmy płakać.

    1. Remov

      Niezbyt, bo kolejne F-35 nie wniosą nowych możliwości

    2. Paweł P.

      a gdzie hasło, F-35 myśliwiec przewagi powietrznej, kupimy świecidełko bo więcej rakiet można podwiesić? Nie wiem, nie kupuję tego. Chyba, że za dwusilnikowe, dwusilnikowe. Teraz tak nie było. Ale i tak wybrałbym F-35.

    3. Davien3

      @remov a co wniesie F-15 w stosunku do F-35 poza obniżeniem poziomu naszego lotnictwa??

  11. JDM$

    Dla mnie to nie ma różnicy czy kupimy EF czy F15. Kwestia kosztów, programów rozwojowych i co najważniejsze udziału w budowie nowych maszyn. Warto wybiec w przyszłość i pomyśleć o maszynach dostarczanych po 2040 aby były budowane w Polsce przynajmniej częściowo. Negocjowałby produkcję szeroko rozumianej amunicji do samolotów na tych samych zasadach. Za chwilę trzeba będzie wyminić F16 i to też przy negocjacjach bym poruszył bo dostawa 32 maszyn do 2030 i 48 kolejnych, które mogłby już częściowo u nas zbudowane.

    1. Remov

      F-16 nikt nie zamierza wymieniać

    2. wert

      F-15 to pełna unifikacja i pełna zależnośc użycia. Nie tego nam trzeba

  12. user_1065760

    Akcja marketingowa w toku. Wszystkie 3 konstrukcje mają swoje wady i zalety, ale my zamiast zachwycać się nad jakimiś parametrami to powinniśmy się skupić bardziej na ekonomii, Zakup to jedno ważniejsze czy nas będzie stać na utrzymanie i tu niestety oferta przy f15 wydaje się najmniej korzystna (koszta związane z wdrażaniem nowej konstrukcji i jak to u amerykanów mały transfer technologii). Nie wiem czemu już się prawie nie mówi o jeszcze 2 innych opcjach, czyli F16 najłatwiej i najtaniej wdrożyć a dodatkowy zakup jeszcze by tylko zwiększył zakres kompetencji naszego przemysłu w jego obsłudze (sfera marzeń przy większym zakupie - linia montażowa u nas). A druga opcja to koreańska, tutaj niestety trzeba by włożyć sporo w badania i rozwój ale długofalowo pozwoliłoby realnie zwiększyć kompetencje naszego przemysłu.

    1. Nihoo

      A po co nam linia montażowa do F-16? Przecież ta konstrukcja żyje już z rozpędu i kończą jej się możliwości rozwojowe. Za 20 lat (a tyle pewnie polatają nasze F-16) ten samolot nie będzie miał już miejsca w nowoczesnej armii.

    2. Remov

      F-16 mają niewielkie możliwości bojowe, a KF-21 nie jest zintegrowany z amerykańskim uzbrojeniem

    3. slykov

      ale bedzie jeszcze latal i bedzie bronil polskiego nieba - proste!

  13. staryPolak

    dobra wiadomość. panowanie w powietrzu jest jednak niezbedne i tu nikt nie kłóci się jak w przypadku dyskusji dron czy czołg. a to jest samolot przewagi powietrznej, może być i bombowcem. Trochę będzie problemów z logistyką, ale jak trza to trza jak mawia Siemoniak. Nie skreślajcie F16 i FA, zwłaszcza że Rosja ma dużo złomu a nie tylko samoloty nie mające analoga ;-)

    1. Davien3

      staryPolak A Fafik to co ma robic przeciwko ruskim samolotom?? Bo obecnie nawet MiG-21 go zestrzeli bez problemu a w wersji FA-50PL bedzie miał jedynie AIM-9X czyli bedzie wrażliwy na każdy atak BVS Do tego nie ma WRE więc bye bye FA-50PL.

    2. Anty 50 C-cali

      @stary - F-15 samolotem przewagi to był, 25 lat temu. Jak ten czas leci, ile to mieliśmy latek 2 dekady wstecz? Gdy pilot o nazwisku ...Prysznic, spolszczam, rozpylił kroplówkę 3 drogich rakiet Amraam - bo 2 nie trafiły!! Miga-29 który parzył w kierunku "niewidzialnego" F-117, pierwszej nocy wojny nad Serbią. Jakie to WRE miał (ma?) Mig... Davien?! Dalej głos ruskiej spikerki ostrzega o kierunku z jakiego leci wraża rakieta??? Takie to opowieści dziwnych treści, o przechwytywaniu w walce o przewagę powietrzną. Dodam, że pierwszy pilot F-15 który zaliczył sobie MiG-29, w 1991, Cezar Rico Rodriguez, przyznaje - nie zestrzelił. (!). MiGacz zderzył się pustynią Iraku, ale goniąc F-15 który desperacko uciekał w nurkowanie

    3. OptySceptyk

      F15 nie jest samolotem przewagi powietrznej.

  14. Franek Dolas

    Czym się tak ekscytujecie w tych komentarzach. Żadnych samolotów ani śmigłowców nie będzie bo nie będzie na nie kasy. Umowy łatwo zawierać nie myślàc o ich realizacji w tym.finansowaniu. A zaplanowane w bieżącym budżecie dochody i wydatki nie zostaną zrealizawane. Nie wydamy nawet 3% nie mówiąc o ponad 4. Jeszcze rok udawania a potem wszystko się posypie. Już obecnie najbardziej zasłużeniu uciekli do Parlamentu Europejskiego.

    1. Remov

      Skoro nie wydajemy nawet 3% to znaczy że w budżecie jest kasa na zakup F-15

    2. QVX

      Problem jest taki, że o zbrojeniach (i nie tylko) zadecydowano gdzie indziej. PiS miał łatwiej od PO, bo to bliższe ich linii politycznej, a poza tym nie muszą pokazywać nieomylności (PO kreuje się na nieomylną elitę).

  15. Klozapol

    Potrzebujemy takiego sprzętu, tylko zastanawiam ilość typów, fafiki, f16, f32...

    1. Remov

      To mniej niż do tej pory z TS-11, Su-22 i MiG-29

  16. QVX

    Czyli układanka zaczyna pasować. My F-15EX, Ukraina na pocieszenie EF2000, a kilka krajów Rafale. :-)

    1. Davien3

      @QVX zdecydowanie wolałbym znacznie dla nas lepsze F-35 albo już w ostateczności F-16V niz F-15EX, EF-2000 czy broń boże Rafale

    2. Remov

      @ Davien3 - F-35 ani F-16V nijak nie są myśliwcami przewagi powietrznej

    3. QVX

      @Davien3 F-35A najlepszy - zgadzam się. F-16V też bardzo dobry. Z pozostałych F-15EX jest najlepszy. EF-2000 - przeszacowany i dopiero teraz nabiera tempa, a i tak do F-15EX da się w razie czego upchnąć więcej. Rafale - mści się zmniejszenie ongiś płatowca i po prostu wyczerpał się potencjał modernizacyjny, bo nie ma za bardzo gdzie upchnąć nowe rzeczy. Tak jak było ongiś z Hornetami, że zrobili Superhorneta. A powiększony Rafale to wariacja EF-2000 byłaby.

  17. Kong

    Zamiast kupować 96 Apaczów, lepiej byłoby kupić 64, a następnie wykorzystać zaoszczędzone pieniądze na dodatkowe 16 F15. Wtedy nagle mielibyśmy 48 dodatkowych myśliwców

    1. radziomb

      a nie chcesz miec zamiast okna 2x więcej drzwi w domu ? to nic że komary , zimno wlecą Ci ta dziurą po brakujacym oknie...

    2. Remov

      Kompletny bezsens, patrząc po wojnie w Ukrainie potrzeba więcej śmigłowców

  18. wert

    wg MON 1 h lotu FA-50 =37 tyś PLN, F-16 = 80 tyś, F-35 szacowane 120-150 tyś. Zadania ŚP; 1- ochrona przed pierwszym uderzeniem- kampanią powietrzno, rakietowo- dronową 2- panowanie w powietrzu 3- uderzenie odwetowe w logistykę, centra przemysłowe etc n-pla 4- wsparcie własnych wojsk Myśliwce przewagi to Raptor i MiG-31. Wielozadaniowe F-15 i Eurifigter to maszyny porównywalne ale gorsze bo to niższy pułap. Wypada nie mylić pułapu max z operacyjnym. Wypada wiedzieć że F-15 NIGDY nie spotkał się z MiG-31 UKR ma 80% energetyki zniszczone. Czym kacapia uderza? Manewrujące balistyki drony. Czym je zwalczać skoro stałe utrzymanie JEDENEJ pary w powietrzu wyłącza 18 samolotów. Po to chcą nasze MiGi, do tego używaja F-16. Lotnictwo to NAJTAŃSZY środek do zwalczania śnp n-pla. Myślenie że smolot piętra niskiego będzie samolotem przewagi to domena dyletantów i laików. Przy F-15 jankesi zdecydują do czego możemy użyć lotnictwa

    1. Davien3

      MiG-31 jest mysliwcem przechwytującym a nie przewagi powietrznej i nie ma szans z żadnym mysliwcem czy to wielozadaniowym czy przewagi powietrznej Pułap operacyjny F-22A. EF-2000 czy F-15EX jest zblizony a FA-50 nie nadaje sie do ganiania manewrujących bpo bez dopalacza nie przekracza predkości dźwięku, dysponuje mikrym zasiegiem bojowym i przenosi maks 2-4 pociski pow-pow

    2. GB

      Za to F-16 zestrzelił irackiego MiG-25. Podobnie irańskie F-14 zestrzeliwały MiG-25. MiG-25 miały podobne osiągi jak MiG-31.

    3. Anty 50 C-cali

      MiGacz-29 myśliwec frontowy ( cokolwiek to znaczyło w zsrr czasach), pokazuje latach 2020 -tych niespotykane wcześniej sztuki. Drapie stromo do góry, na ile tylko pozwoli 1 (JEDNA!) Davien !! bomba kierowana. Po zrzucie takiego ładunku "użytecznego", spieprza gdzie pieprz rośnie. Czyli nurkuje do ziemi. Pisał o tym nie byle kto, bo komandor Dura.Ja podpowiem, że w roli "dzikiej łasicy" to -29 nosi również jeden HARM, dla czynienia krzywdy ruskim radarom, Dwa to Ukraińcy demonstrują ale na Su-27, również dowody filmowe.

  19. OptySceptyk

    F15 nie jest już żadnym samolotem przewagi powietrznej. Wozi duży ładunek i to wszystko. F35 też może nosić duży ładunek i można go używać tak, jak planuje się używać F15.

    1. Remov

      Powiedz to Izraelowi, Korei, Katarowi,, Arabii Saudyjskiej

  20. Det

    Trzeba patrzeć przez pryzmat offsetu bo maszyny porównywalne. Jeżeli offset za zakup EF2000 jest lepszy (40-50% zostaje u nas podobno) dla nas i zwiększa kompetencje naszego przemysłu to trzeba wybrać Leonardo. Amerykanie i tak dużo dostają a i jeszcze Chinooki pewnie będą więc swoje zarobią. Chociaż i tak uważam, że lepiej zmodernizować wszystkie nasze F-16 do wersji V i dokupić 32 F-35.

    1. Remov

      Przecież do EF nie ma żadnego offsetu.

  21. AntekMajcher

    F35 więcej nam nie trzeba. Potrzebujemy myśliwców takich F15. To byłby konkret

    1. bmc3i

      Tak, zwłaszcza że F-35 sa widoczne na ruskich radarach kontroli ognia z 20 mil, a F-15EX z 200 mil.

    2. Davien3

      bmc3i Jak pokazała Syria F-35B nawet z reflektorami radarowymi sa niewykrywalne przez rosyjskie radary najnowszej generacji a chiński radar antystealth F-35I rozwaliły zwykłymi bombami podczas pracy i załoga radaru nic o nich nie wiedziała.

    3. Remov

      @ bmc3i - to akurat zaleta F-15 bo odstraszy Rosjan

  22. ANDY

    widać jakim jesteśmy "poważnym" państwem ... Boeing robi u nas interesy stulecia wciskając nam stary nie perspektywiczny samolot ... za koraliki typu szkolenie personelu latającego w Polsce ... a my nie oglądając się na kolosalne koszty takiej mocarstwowej decyzji zamiast kupić kolejne F-35 ... albo F 16 i np później próbować nabyć kompetencje do produkcji samolotów w kraju w kooperacji z Koreą lub np. Szwecją cieszymy się jak dzieci ... pytanie jaki budżet wytrzyma taką ofensywę lobbystów i "podatność na argumenty producenta " naszych decydentów ...

    1. ALBERTk

      Taki nieperspektywiczny, że kupuje go nadal w dużych ilościach USA, Izrael i kraje arabskie. Piszesz że F15 to staroć, nawet w najnowszej wersji EX, ale jednocześnie chcesz kupna F16, które jest równolatkiem.

    2. Davien3

      @AlbertK USA to kupuje całe 100 sztuk by zastąpić część starych F-15C w ANG gdzie nie będą używane poza obroną USA a resztę zastępują F-35 Natomiast F-16 owszem powstał w tym samym czasie co F-15 ale jest tańszy , juz go uzywamy i w wersji bl 70/72 nie jest gorszy od F-15EX Nawet USA chce uzywac swoich szesnastek dłużej niż F-15 Izrael ma stare F-15A/C i trochę F-15E dlatego wymienia je na F-15EX i modernizuje F-15I do F-15 IA Z krajów arabskich jedynie AS chce kupić F-15EX i zmodernizowac swoje F-15SA do tego standardu. Co łacznie daje nam 204 nowe F-15EX dla wszystkich.

    3. Remov

      F-35 ani F-16 nie są myśliwcami przewagi powietrznej

  23. MacReady

    Czwarty model samolotu w małej ilości się szykuje?

    1. Essex

      Jeszcze dokupic 1 eskadre Gripenow i jedna EF. Przynajmniej jakas kasa od lobbystow epadnie pod stolem. Dodatkowo 3 OP....kazdy inny.

    2. Remov

      To obniży koszty i ułatwi szkolenie.

  24. Aiden

    Na MSPO były jeszcze podpisane porozumienia między Boeingiem, a WZL w Bydgoszczy na serwisowanie F15 EX oraz między Boeing, a WITL. Oczywiście wszystko się ziści jak kupimy te samoloty. Jedno jednak trzeba napisać. Będzie drogo i to bardzo drogo, ale maszyna świetna.

    1. Davien3

      Aiden ale gorsza i droższa od F-35 które bysmy dostali pewnie sporo szybciej od F-15EX

    2. Remov

      @ Davien3 - akurat F-15 będą szybciej od F-35

    3. Remov

      @ Davien3 - akurat F-15 będą szybciej od F-35

  25. Ma_XX

    w czasie ratowania Boeinga polskimi pieniędzmi czekam na info w stylu - Polska rezygnuje z Fa50 na rzecz T-7A