Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowy polski myśliwiec z silnikiem Jastrzębia

Makieta silnika F100-PW-229
Makieta silnika F100-PW-229
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Defence24.pl rozmawia z Jessicą Villardi, wiceprezes działu programów rozwoju myśliwców i technologii mobilnych w Pratt & Whitney, Military Engines (Vice president of Fighter & Mobility programs for Pratt & Whitney’s Military Engines). Głównym tematem rozmowy są potencjalne korzyści, jakie Polska mogłaby osiągnąć wybierając silniki F100 do samolotów F-15EX Eagle II.

Jak ważne jest to, żeby posiadać zapasowe silniki odrzutowe dla swojej floty samolotów bojowych?

Zakupy zapasowych silników odrzutowych przez naszych klientów to zjawisko typowe, gdyż wysoka dostępność operacyjna samolotów jest niezwykle ważna. Silniki w wielu sytuacjach muszą być wymontowywane z samolotów. Nie tylko na regularne remonty, ale także w wyniku różnych losowych zdarzeń, jak np. z powodu uszkodzenia przez obcy obiekt, który wpadnie do wlotu silnika. Dokupowanie silników jest więc czymś normalnym, zarówno w lotnictwie cywilnym jak i wojskowym

Reklama

Jak powinien wyglądać magazyn zapasowych silników do myśliwców. Ile powinno być silników zapasowych na samolot, np. jednosilnikowy?

Jest tak wiele zmiennych, które o tym decydują, że nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Musiałabym spekulować. Prowadzimy indywidualne rozmowy z klientami, by dowiedzieć się, jak planują używać swoje samoloty i w związku z tym jak powinni planować magazyn zapasowych silników by zachować zdolność operacyjną.

Warto tutaj zaznaczyć, że silniki Pratt & Whitney F100 to najbardziej odporne i niezawodne silniki 4. generacji dostępne na rynku To są silniki, które są trwałe i służą na płatowcach najdłużej.

Ile godzin średnio może przepracować silnik P&W F100?

Ważną rzeczą w kontekście polskiej floty F-16 jest to, że silniki F100 są jedynym napędem w tych samolotach. Polska posiada własne zdolności remontowe tych silników, co jest istotne dla utrzymania gotowości bojowej. Silnik ten jest też bardzo dobrym rozwiązaniem, które pasuje zarówno do samolotów F-16 jak i, wybiegając w  przyszłość, rozważanych przez Polskę samolotów  F-15EX i można je nawet wymieniać między tymi platformami. Dzięki temu Polska ma lepsze zdolności serwisowe, a przez to lepszą dostępność operacyjną floty.

Czytaj też

Załóżmy, że Polska kupi F-15EX i będziemy mieli więcej silników F100 w Polsce. Czy to mogłoby być związane z jakąś szerszą współpracą z polskim przemysłem albo zwiększeniem obecności Pratt & Whitney w Polsce?

Widzimy wiele nowych potencjalnych możliwości dla Pratt & Whitney i RTX w Polsce. Pierwszą z nich jest zwiększenie polskich zdolności remontowych silników F100. Prowadzimy obecnie na ten temat rozmowy. Chcę podkreślić, że już teraz Pratt & Whitney ma w Polsce ponad 6 tysięcy pracowników, a na polskim rynku jesteśmy obecni prawie 50 lat. Nasza pozycja w Polsce jest więc ugruntowana i silna, ale widzimy dalsze perspektywy rozwoju na tym rynku. Jesteśmy bardzo zadowoleni prowadząc działalność w Polsce ze względu na to, że kadry techniczne są tutaj wysoce wykwalifikowane.

Jakie inne produkty poza elementami silnika F100 produkujecie w Polsce i o jakie chcielibyście zwiększyć tą produkcję?

Obecnie dla F100 produkujemy krytyczne elementy wirujące i struktury statyczne. Wytwarzamy też elementy silnika F135 do myśliwców F-35. Są to kadłuby nośne wytwornicy gazów, czyli serca silnika. Obecnie rozmawiamy z naszymi udziałowcami na temat tego jakie kolejne komponenty czy zdolności obronne możemy produkować w Polsce.

Dziękuję za rozmowę

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama