Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowości ze Stalowej Woli na MSPO 2024

Będący w końcowej fazie montażu prototyp nowego systemu wieżowego Raka.
Autor. HSW S.A.

Huta Stalowa Wola zaprezentuje trzy nowe pojazdy na MSPO 2024: moździerz samobieżny na bazie BWP Borsuk, wóz dowodzenia na platformie Heron 6x6, a także Wóz Ewakuacji Medycznej na Lekkim Podwoziu Gąsienicowym.

Komunikat prasowy Huty Stalowa Wola S.A.

Podczas tegorocznych targów MSPO Huta Stalowa Wola S.A. zaprezentuje trzy nowe propozycje dla Wojsk Lądowych. Po raz pierwszy na targach HSW pokaże:

Moździerz Rak MSSW 120 na podwoziu gąsienicowym NBPWP Moździerzowy Samobieżny System Wieżowy MSSW 120 to nowo opracowana przez HSW S.A. wersja systemu wieżowego 120 mm M120 Rak produkowanego od 2016 roku. Moździerz prezentowany jest na podwoziu Borsuka. Prezentowany na targach pojazd to model.

Reklama

Heron 6x6 w wersji WD na szczeblu batalionu/dywizji Heron to taktyczny pojazd wielozadaniowy z napędem 6x6 w wersji wozu dowódczo-sztabowego przeznaczony do dowodzenia i kierowania ogniem pododdziałów artylerii rakietowej i rakiet takich jak: wyrzutnie M142 HIMARS (PL – HOMAR-A), K239PL (Homar-K) oraz WR-40 Langusta. Jest to najnowszy projekt Polskiej Grupy Zbrojeniowej opracowany przez Hutę Stalowa Wola wraz z partnerami z Polski i z zagranicy.

Wóz Ewakuacji Medycznej na Lekkim Podwoziu Gąsienicowym (LPG) Pojazd pierwotnie przeznaczono pod zabudowę jako wóz dowódczo-sztabowy z przeznaczeniem dla dywizjonów artylerii 155 mm SH Krab oraz SH K9. WEM został opracowany w oparciu o konstrukcję LPG poprzez podwyższenie przedziału desantowego, którego wnętrze zostało przystosowane do potrzeb ewakuacji medycznej.

BWP Borsuk na strzelnicy czołgowej Wierzbiny w OSPWL Orzysz, listopad 2022 roku.
BWP Borsuk na strzelnicy czołgowej Wierzbiny w OSPWL Orzysz, listopad 2022 roku.
Autor. st. chor. sztab. Mariusz Kraśnicki / 15 Brygada Zmechanizowana

Podczas MSPO 2024 HSW S.A. zaprezentuje ponadto:

NBPWP Borsuk z ZSSW-30 Nowy Bojowy Pływający Wóz Piechoty Borsuk to wóz gąsienicowy zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej ze Zdalnie Sterowanym Systemem Wieżowym 30 mm. Pierwsze, przedseryjne 4 egzemplarze  można było oglądać podczas defilady z okazji Święta Wojska Polskiego w Warszawie w dniu 15 sierpnia 2024 r. Obecnie wóz jest po badaniach kwalifikacyjnych, które zakończono z wynikiem pozytywnym. Projekt współfinansowany przez NCBR w ramach programu: Obronność i bezpieczeństwo państwa.

Waran 4x4 w wersji WD na szczeblu plutonu/kompanii Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy 4x4 Waran – opancerzony pojazd terenowy średniej ładowności i wysokiej mobilności, stanowi platformę kołową do transportu sprzętu i ludzi zapewniającą wysoki poziom bezpieczeństwa w zakresie ochrony balistycznej oraz przeciwminowej załogi.  W zależności od przeznaczenia może stanowić bazę dla wersji specjalistycznych od rozpoznawczej po wozy dowodzenia, a także jako pojazd wsparcia bojowego taki jak: niszczyciel czołgów czy wyrzutnia bezzałogowych systemów rozpoznawczo-uderzeniowych. Może także stanowić nośnik dla systemów obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu, amunicji krążącej lub walki elektronicznej.

Wielozadaniowy pojazd taktyczny Waran.
Wielozadaniowy pojazd taktyczny Waran.
Autor. Jacek Faraś / HSW S.A.

Samobieżna haubica 155 mm KRAB – jeden z najbardziej znanych wyrobów HSW S.A.

Kontener Warsztatowy KW1C Kontener opracowany przez Oddział Autosan w Sanoku, który może służyć jako niezależny warsztat wspierający bieżące naprawy i konserwację sprzętu wojskowego, nawet w najbardziej wymagających warunkach polowych.

Autobus Autosan Sancity 9LE Autobus niskowejściowy, najmniejszy z rodziny pojazdów Sancity przeznaczonych do obsługi ruchu miejskiego i podmiejskiego. Wersja prezentowana na targach: model promocyjno-targowy wykonany pod specjalne zamówienie.

Komunikat prasowy Huty Stalowa Wola S.A.

Moździerz samobieżny M120K Rak na poligonie.
Moździerz samobieżny M120K Rak na poligonie.
Autor. 15 Brygada Zmechanizowana / 16 Dywizja Zmechanizowana / X
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. staryPolak

    zdaje mi się ze te krytykowane tu "poboczne" produkty niekoniecznie ograniczają zdolności HSW do produkcji Borsuka, tylko nadaja posiadanemu sprzętowi wartość dodaną. Stąd np. nie 1 tys Borsuków tylko 1 tys plus 400 wozów towarzyszących. Wystarczy zauwazyć jedno - zarówno Ukraina (najlepszy aktualnie poligon doświadczalny) jak i !! Korea uznały że rację mają Polacy tworząc nie pojedyncze Kraby tylko moduł ogniowy Regina. I dopiero taki zespół ma działać w polu. Dowieźć amunicję. Wysłać fly eye. Określić cel i wybrać "mysliwego". A gdy trzeba - ewakuowac Kraba.

  2. Observer22

    Przez najbliższe 10 lat linia produkcyjna Borsuka będzie zajęta produkcją ponad 100o sztuk BWP. Zanim wyprodukują te 1000 sztuk, nie mieszajmy im w głowach i w organizacji dodając kolejny wariant. Niech skupią się na głównym zadaniu. A moździerz można produkować na innej linii montażowej np. od LPG. Niech by wyprodukowali 100 sztuk w takiej wersji, to później możemy myśleć, jak to jeszcze udoskonalić. Szukanie ideału poprzez prace B+R strasznie zajmuje czas, którego nie kupimy za żadne pieniądze, gdy nastąpi na nas atak. Jak na razie, jesteśmy mocni w planowaniu i projektowaniu, ale słaby w szybkiej implementacji i realizacji masowej produkcji. Tupiemy w miejscu i myślimy co tu jeszcze.

  3. rwd

    Zamiast skupić się na podstawowej swojej produkcji, zajmują się pobocznymi sprawami, pojazdami nieistotnymi dla naszej obronności. Bez sensu ale za to po polsku.

  4. Orthodoks

    Rak na podwoziu Borsuka? W takim razie wozy dowodzenia także. Nonsens i bizancjum w sytuacji gdzie wszystkie moce przerobowe w pierwszej kolejności winne być na kierowane na bwp. Tylko i wyłącznie LPG, również do innych pojazdów towarzyszących. To taniej i co ważniejsze szybciej. I też w pewnym sensie unifikacja. Inaczej tego Raka i inne pojazdy pomocnicze zobaczymy za 10 lat.

    1. Chyżwar

      Mnie też przekonuje LPG do Raka.

    2. Essex

      A mnie nie.

    3. Był czas_3 dekady

      Właśnie na innym portalu o wojsku widzę zdjęcie BORSUKA z nową wieżą RAKa. Całość wygląda BOSKO! No i ... na wieży zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia.

  5. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Czytam obok o problemach z ciężkim BWP. Jak zwykle - OD LAT mamy WŁASNEGO przetestowanego Andersa - ale musi być jak najtrudniej, jak najpóźniej, jak najdrożej - a pewnie "najlepiej" z obcej półki. Montaż ZSSW-30/40 na Andersie to żaden problem - był testowany z dużo cięższą wieżą [jako WWO/WWB] - tak samo "plug-and-fight" najnowsze wyposażenie. W kolejnym bloku produkcyjnym podwozie hydropneumatyczne - a po wdrożeniu doświadczeń z naszego hybrydowego APG - napęd hybrydowy - poprawiający skokowo mobilność operacyjna i taktyczną - i dzięki forsowaniu po dnie napędem elektrycznym - w ogóle likwidujący FAŁSZYWY dylemat "pancerz czy pływalność". No - ale musi być jak najbardziej kręta ścieżka - jak najdroższa, najbardziej bezsensowna - a "najlepiej" obca konstrukcja, przepłacanie, opóźnienia - i kolejna zmarnowana szansa dla naszego przemysłu.

    1. Essex

      A gdzie byl testowsny Anders???? Makieta w jednym egzemplarzu a tu jak zwykle cud nad cudy.

    2. skition

      "Potencjalnym słabym elementem pancerza Andersa mogą być umieszczone na jego bokach włazy obsługowe. Sprawiają one, że pancerz przestaje być monolityczny a ewentualne panele dodatkowego opancerzenia będą musiały również być w tym miejscu otwierane. W większości konstrukcji tego typu włazy umieszcza się zazwyczaj w stropie wozu nad sponsonami – gdzie pancerz jest lżejszy. W Andersie rozwiązanie takie nie mogło być zastosowane najprawdopodobniej ze względu na wymiary wieży wozu wsparcia ogniowego"....Anders wyprzedził swoją epokę. W odróżnieniu od innych konstrukcji ( niezbyt udanych).. ma dobry monolityczny strop...Tak więc to co MON uznał za wadę tak naprawę jest jego zaletą.

    3. Vixa

      "Naszego przemysłu". A ten nasz przemysł to już umie sam, czy jeszcze nie?

  6. WSK74PL

    Waran i Heron, produkty czeskiej Tatry, ciekawe konstrukcje i pewnie solidne. Pytanie gdzie jest produkcja, jakie ceny i w ramach jakich procedur zostały wybrane? Podobne pojazdy proponował AMZ, podobne pojazdy kupujemy z USA.... Powstaje mozaika sprzętu......

    1. skition

      Ciekawa jest historia podwozia Warana czy Tatry 815-7. otóż to podwozie wynalazła Hans Ledwinka. do Tatry T11. Centralna rama rurowa. Po wojnie za współpracę z Niemcami trafił na 6 lat do więzienia. Po odsiedzeniu wyroku przeprowadził się do Austrii. Tatrze 111 postawili nawet pomnik na Syberii ,choć to była ciężarówka Wermachtu. Czesi mieli więcej ciekawych konstrukcji np czołg TVP 50/51.

    2. Maniek 81

      To co oferuje AMZ to się nadaje co najwyżej do policji.

    3. Davien3

      skitton ale wiesz że TVP 50/51 istniał jedynie na papierze? A ten wszystko przyjmie?

  7. Był czas_3 dekady

    HSW ma doświadczenia w opracowaniu wież do pojazdów dla armii, to może opracuje wieżę do SONY z armatami 30mm i 35 mm..

    1. Hmmm.

      Och, przydałoby się.

    2. Chyżwar

      We współpracy z firmą APS byłaby możliwość stworzenia na podstawie ZSSW-30 takiej właśnie wieży jakiej sobie życzysz.

    3. Był czas_3 dekady

      Chyżwar@ - Właśnie na innym portalu o wojsku widzę zdjęcie BORSUKA z nową wieżą RAKa. Utwierdza mnie to w przekonaniu, że SONĘ powinna stworzyć HSW.. Całość wygląda BOSKO!

  8. były porucznik zmechu

    To pytanie nie jest złośliwością, a raczej wyrazem bezsilnego żalu: Czy młodzi czytelnicy "Defence" wiedzą, ile lat ma wspomniane w artykule LPG /lekkie podwozie gąsiennicowe/ ??? Podpowiem - MINIMUM 45 LAT. Wyjątkowo szybkie wdrożenie, prawie z szybkością świetlną. Rozumiałbym gdyby był to bubel poziomu Bobra, ale LPG to naprawdę dobry "wózek".

    1. Davien3

      A to ciekawe bo prototyp LPG pojawił sie w 2009r Rozumiem że wg pana jest minimum 2054r?

    2. LooZpl

      Mylisz produkty. To jest nowa wersja, oparta na doświadczeniach z Borsuka.

    3. skition

      "Na podjęcie prac nad nowym LPG wpływ miało szereg czynników, wśród których duże znaczenie mają wyczerpujące się w wojsku rezerwy dostępnych w dobrym stanie podwozi haubicy Goździk. Pomysł, aby wznowić produkcję podwozi Goździka, których w HSW wyprodukowaliśmy ponad 600, nie miał sensu" czyli LPG to stary nigdzie nie sprzedany Goździk który przeszedł facelifting. Goździk kuzyn poszukiwanego na składnicach złomu w Rosji MT-LB.. Co prawda user twierdził,że MT-LB produkowały jeszcze dwie fabryki ( poza Bułgarami, Fabryką Traktorów im Małyszewa w Charkowie oraz HSW) tylko nie napisał jakie..Ponoc łatwo to znaleźć ale np zakłady Muromtiplowoz nigdy ich nie produkowały a jedynie remontowały pozyskane gdzieś MT-LB np. ze Stalowej Woli.

  9. Chyżwar

    Heron bazujący na Tatrze 6x6 może robić to samo, co francuski Griffon. Niemiaszki nabijają się z Francuzów, bo ich pojazd wygląda na ciężarówkę. Ale klasyczny transporter opancerzony to nic innego jak ciężarówka gdzie nie jest istotny wygląd. Liczy się natomiast stopień ochrony, cena i mobilność.