Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Liczba i terminy dostaw algierskich Su-57 ujawnione

Su-57
Obecnie najlepsz
Autor. Mirosław Mróz\Defence24.pl

Algierskie media ujawniają kolejne szczegóły kontraktu eksportowego na Su-57. Ich informacje przytacza rosyjski producent samolotów United Aircraft Corporation.

„Algieria będzie drugim krajem z samolotami 5. generacji  w basenie Morza Śródziemnego po Izraelu” – triumfuje algierska prasa zapominając o Włochach i Grecji. Te pierwsze mają już F-35 w linii od dawna, a nawet linię montażową tych samolotów. Ta druga zamówiła F-35 w ubiegłym roku. Autorowi chodzi jednak zapewne o przewidywane osiągnięcie przewagi nad sąsiedni Marokiem, z którym trwa rywalizacja o dominację w regionie i istnieje konflikt terytorialne.

Zgodnie ze źródłami algierskimi, zamówionych miało zostać 14 samolotów Su-57E (eksportowej wersji Su-57), czyli dokładnie tyle ile potrzebuje pojedyncza eskadra. Przykładowo ostatnie zamówienie na rosyjskie samoloty bojowe, bombowce Su-34E, także obejmowały 14 maszyn.

    Pierwsze 6 samolotów ma zostać dostarczonych jeszcze w 2025 roku, kolejnych 6 w roku 2026 a pozostałe 2, zapewne w roku 2027. W ostatnich dniach sami Rosjanie podali informację o tym, że rozpoczęli produkcję pierwszej maszyny dla tajemniczego (jeszcze wtedy) klienta i że w 2025 roku rozpoczną się dostawy.

    Reklama

    Szybkość i skalę dostaw należy ocenić jako bardzo wysoką. Jednak tak jak pisaliśmy wcześniej, Rosjanie zrobią wszystko, żeby jak najlepiej wywiązać się z pierwszego i jedynego jak na razie kontraktu eksportowego. Czas pokaże na ile plany te uda się zrealizować. Biorąc jednak pod uwagę, że na własne potrzeby Rosja produkowała w ostatnich latach od 6 do 11 Su-57, to tempo to wydaje się możliwe. Szczególnie przy założeniu, że wykorzystano rozpoczęte już kadłuby samolotów, które pierwotnie były przeznaczone dla Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej.

      Dzisiaj w siłach powietrznych Algierii wykorzystywane są 37 MiGów-29 różnych wersji, 59 Su-30 i 36 bombowców Su-24. Te ostatnie mogłyby zostać zastąpione, a pozostała część floty potencjalnie przez Su-57, albo częściowo przez Su-57 a w przyszłości także przez Su-75 Checkmate (o ile powstanie) lub MiGi-35.

      Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze (5)

      1. kowalsky

        Przy takiej ilości specjalistów aż dziwi 100% import maszyn bojowych przez nasze Siły Zbrojne.

      2. user_1047527

        Nasz gawron pozamiatał by ten złom w dwie godziny . Z przekopu wiślanego .

        1. Chyżwar

          Nasz by nie pozamiatał. Ale ten ruski złom i bez niego sam spadnie.

        2. Davien3

          A to Rosja ma jakies korwety proj 621? Ale owszem Su-57 to złom.

        3. kurczak

          Chyżwar jakoś same to ostatnio spadają amerykańskie super latadła i to różnych typów. I to gęsto spadają.

      3. Buczacza

        A to dobre... ,5 generacja 🙉🙊🙈.

        1. Duncan

          No dobre. Cała branzowa prasa twierdzi, że Su-57 to samolot piatej generacji. Nawet Amerykanie tak twierdzą. Dasz wiare?

        2. kapusta

          @Duncan - 5. generacja bez supercruise, bez sensorów nawet na poziomie Raptora z 2005 r. i z cechami stealth tak słabymi, że Indie je wyśmiały, a ruscy spece ostatnio doczepili płaskie dysze wylotowe silników by przestał świecić jak choinka. Taka to 5. generacja jak z Łady Mercedes

        3. Davien3

          @Duncan Su-57 nie ma żadnych atrybutów samolotu gen 5 poza wygladem. Nie ma supercruise, fuzji sensorów nie jest stealth To praktycznie Su-35 z nowym, skopanym konstrukcyjnie kadłubem.

      4. Szczupak

        No szybko i sprawnie. Jak się to ma do ponad tysiąca F-35 ???? A za 3 lata będzie ich ponad 2 tysiące. Ale ja i tak wolę europejskie konstrukcję .

        1. Davien3

          Które sa gorsze i droższe od F-35.

        2. Duncan

          @Davien, jasne, tylko że prasa branzowa na całym świecie śmieje się, że Amerykanie nie pokazali w powietrzu F-35 ponieważ bali sie kompromitacji. No bo to co by pokazał F-35 przy tym, co pokazał w powietrzu Su-57 było by kompromitacja dla tego F-35. I Europejskie konstrukcje jak rafale czy Eurofighter sa może i droższe w nabyciu, ale łatwiejsze i tańsze w eksploatacji i na pewno bardziej doste0pne, bo jak wiadomo to dostepnośc, a d0kładniej gotowość bojowa F-35 to jakies 30%. Zostało to juz tutaj udowodnione odpowiednimi cytatami. Napisz że jest inaczej, to to odszukam i zacytuje jeszcze raz.

        3. HusarzPolski

          Bo są gorsze , droższe i niemieckie ?

      5. DanielZakupowy

        "Szybkość i skalę dostaw należy ocenić jako bardzo wysoką." 6 samolotów rocznie to "wysoka skala dostaw"? Serio? XD

      Reklama