Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Leonardo liczy zyski i planuje przyszłość [ANALIZA]

AW249, Leonardo
Nowy śmigłowiec bojowy Leonardo - AW249.
Autor. Yakitaki26 (CC BY-SA 4.0)

Grupa Leonardo, jeden z największych europejskich podmiotów przemysłu obronnego i wysokich technologii, podsumował ostatnie lata działalności. Przychody Grupy i zamówienia rosną, m.in. w związku z sytuacją międzynarodową, a jej kadra zarządzająca planuje zwiększenie udziału wysokich technologii w dalszym rozwoju biznesu – informował prof. Roberto Cingolani, prezes Grupy Leonardo, na spotkaniu w Rzymie, na którym był też dziennikarz portalu Defence24.pl.

W 2023 roku Grupa Leonardo odnotowała wzrost zamówień o 3,8 proc. w stosunku do roku poprzedniego - do 17,9 mld EUR, a w roku 2024 zakłada przyjęcie zamówień o łącznej wartości 19,5 mld EUR. Podobnie jest z przychodami, które w roku 2023 wzrosły o 3,9 proc. do 15,3 mld EUR z planami 16,8 mld EUR na rok 2024.

W swoim wystąpieniu Roberto Cingolani skomentował ten wzrost jako miarowy, strukturalny przyrost, nie błyskawiczny, ale za to utrzymujący się jako długofalowy trend. Jako dowód na takie zjawisko przedstawił rok 2022, kiedy Polska złożyła duże zamówienie na 32 śmigłowce AW149, ale mimo to w roku 2023 wyniki i tak były jeszcze wyższe.

Reklama

Lepsze przychody wynikały z powrotu zamówień na struktury lotnicze i ogólnego odbicia w sektorze lotniczym po pandemii COVID-19. Wzrost przychodów w tej strefie wyniósł między 2022 a 2023 rokiem 34 proc. Dobrze raziły sobie także działy: śmigłowcowy oraz elektroniczny (Defence Electronics & Security).

Czytaj też

Śmigłowce

Za pozytywny bodziec dla biznesu w spółce Leonardo Helicopters podawano znów polskie zmówienie na AW149. Miało ono nie tylko wartość 1,4 mld EUR, ale także zwiększyło szanse rynkowe dla tej nowej, perspektywicznej konstrukcji. Jest to jednak tylko część sukcesu biorąc pod uwagę, że w 2022 roku przekazano klientom łącznie 149 nowych śmigłowców różnych a w 2023 – 185.

W 2023 roku sprzedano śmigłowce za 5,5 mld EUR w tym na rynkach wojskowych:

  • podpisano kontrakt z Austrią (porozumienie międzyrządowe) na sprzedaż 18 śmigłowców 18 AW169M LUH dla tamtejszego ministerstwa obrony;
  • podpisano kontrakt na 3 śmigłowce AW159 Wildcat, 10 lekkich AW109 Trekker i modernizację MLU dla śmigłowców AW101 dla „klientów eksportowych";
  • podpisano kontrakt z Boeingiem na 13 śmigłowców odpowiadających AW139 w ramach kontraktu na MH-139 dla sił powietrznych USA.

Zaś na rynkach cywilnych sprzedano: - 6 AW139 dla Abu Dhabi Aviation; - 5 AW139 dla Weststar Aviation Services; - 4 AW189 dla Omni Helicopters International; - 6 AW139 wersji VIP i ratowniczej do Arabii Saudyjskiej; - 7 AW169 kanadyjskiej foirmie Babcock Canada do misji ratowniczych.

Reklama

Jak widać przychody zwiększały się dzięki sprzedaży śmigłowców „podwójnego użycia”, czyli posiadających wersje cywilne i wojskowe, plus maszyny wojskowe wsparcia powietrznego i transportowe.

Czytaj też

Elektronika

Rok 2023 był bardzo ważny jeżeli chodzi o wzrost przychodów z segmentu elektroniki. Nowe zamówienia były większe o ponad 13 proc. we wszystkich obszarach biznesowych. Wśród złożonych zamówień znalazły się:

  • rozwój i integracja radiolokatora wielofunkcyjnego nowej generacji ECRS Mk2 (European Common Radar System) z brytyjskimi myśliwcami Eurofighter Typhoon;
  • dostarczenie namiotowych brygadowych i pułkowych stanowisk dowodzenia dla włoskiej armii, co jest częścią modernizacji systemów dowodzenia włoskich sił zbrojnych;
  • dostarczenie radarów Kronos Grand Mobile High Power (KGM-HP) do systemów SAMP/T;
  • stworzenie centrum połączonych operacji (the Joint Operation Center - JOC) dla dywizji cyber włoskiego ministerstwa obrony;
  • modernizacja MLU 90 czołgów Ariete C1 do standardu C2 plus wsparcie logistyczne, w tym dostarczenie podzespołów elektronicznych, optoelektroniki, systemów komunikacji i dowodzenia. Są to w dużej części rozwiązania stworzone dla kołowego czołgu Centrauro II;
  • zapewnienie rozwiązań elektronicznych do nowych amerykańskich boomerów typu Columbia;
  • produkcję rodziny wizjerów do uzbrojenia z łącznością bezprzewodową do hełmów dla członków załóg.

Czytaj też

Samoloty

W sektorze lotniczym w 2023 roku nastąpiło spowolnienie. W ramach programu JSF grupa dostarczyła Lockheed Martinowi 43 skrzydła F-35 i 14 złożonych samolotów tego typu. Dostarczono także Kuwejtowi dziewięć myśliwców Eurofigter Typhoon, zwiększając liczbę posiadanych przez ten kraj samolotów do 15 z 28 zamówionych.

Reklama

Pozyskano też zamówienia na:

  • dwa samoloty patrolowe ATR LRPA w wariancie patrolowym morskim dla „klienta zagranicznego";
  • dwa samoloty transportowe C-27J Spartan dla Azerbejdżanu;
  • jeden C-27J Spartan dla Słowenii w wersji przeciwpożarowej.

Czytaj też

Struktury lotnicze

Leonardo jest dostawcą struktur lotniczych dla innych producentów samolotów w tym Airbusa i Boeinga. W 2023 roku udało się dostarczyć:

  • 39 sekcji kadłuba i 32 ogonowe do samolotów Boeing 787 Dreamliner (rok wcześniej 22 sekcji kadłuba i 13 ogonowych)
  • 31 kadłubów do samolotów ATR (rok wcześniej 24);
  • 36 dostaw dla GIE ATR.

Oprócz tego udało się zabezpieczyć kolejne zamówienia od tych klientów, a przychody w 2023 ze struktur lotniczych byłe wyższe niż w roku poprzednim.

Sektor Kosmiczny

Po spadkach rentowności w roku 2022 z uwagi na duże inwestycje w badania i rozwój, sektor kosmiczny Leonardo w 2023 roku odnotował pozytywny trend z uwagi na zwiększoną produkcję satelitów do pracy na niskich orbitach oraz znaczne zwiększenie sprzedaży satelitów. W 2024 roku należąca do grupy grupa Telespazio ma zostać w pełni zintegrowana z Leonardo i zostać jego podległą dywizją.

Podsumowanie

Grupa Leonardo rozrasta się i wykorzystuje obecną koniunkturę do rozwijania obszarów działalności zajmujących się zaawansowanymi technologiami. Obecnie nie brakuje ambitnych zadań w jakie się angażuje. Grupa jest ważnym elementem programu myśliwca 6. Generacji GCAP (projekt brytyjsko-włosko-japoński). Prowadzony jest też samodzielny program śmigłowca bojowego AW249, programy satelitarne i inne. Jednocześnie firma rezygnuje z segmentów mniej perspektywicznych, bo wiążących się z technologiami prostszymi, gdzie jest obecnie coraz większa konkurencja, szczególnie pochodząca z Azji, a zwłaszcza z Chin. Dobrym przykładem jest tutaj produkcja autobusów elektrycznych, z której Leonardo planuje rezygnować na rzecz angażowania potencjału w najbardziej zaawansowaną produkcję i badania. Biorąc pod uwagę, potrzebę gonienia przez Europę w tym obszarze gospodarki amerykańskiej i w pewnym stopniu także azjatyckiej, wydaje się to słuszną polityką i wróży przyszłe sukcesy.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. xxyyy

    to cudownie jak przyjęli polski przemysł lotniczy i motoryzacyjny.

    1. Davien3

      Lepszy Leonardo niz Aero Vodochody rządzone przez Wegrów.

  2. Future

    Miejmy nadzieję że nie będzie klopotu z obsługą i serwisem jsk przy Bieliku. Na szczęście prezes Świdnika wydaje się mieć moc wykonawczą. Zobaczymy jak będzie też z kosztami

    1. Essex

      Jak sie kupuje samoloty bez zabezpieczenia eksploatacji to sie tak ma....byle sam platoeiec bez czesci serwisu i wsparcia, byle taniej, potem zale....