Przemysł Zbrojeniowy
Australia: kołowe wsparcie dla artylerii rakietowej
Rząd Związku Australijskiego (Commonwealth of Australia) postanowił zakupić dodatkowe 44 pojazdy Bushmaster Protected Mobility Vehicles (PMV) w firmie Thales Australia.
8 stycznia 2025 na terenie zakładów w Bendigo minister przemysłu obronnego Pat Conroy, ogłosił zawarcie kontraktu o wartości 100 mln dolarów australijskich (ok. 60 mln euro) pomiędzy Departamentem Obrony a Thales Australia na zakup dodatkowych 44 pojazdów Bushmaster (PMV). Bushmaster był produkowany w Bendigo przez ostatnie 20 lat, a nowy kontrakt pozwoli na utrzymanie zarówno miejsc pracy zarówno w samej fabryce, jak i w krajowym łańcuchu dostaw. Warto zauważyć, że Thales zatrudnia w Australii ponad 4300 osób w 35 zakładach i wspiera ponad 2000 miejsc pracy w całym australijskim łańcuchu dostaw.
Zamówienie kolejnej partii Bushmasterów ma także umożliwić producentowi prace nad samą platformą, w tym nad jej modernizacją jak i rozszerzeniem możliwości jej zastosowania.
Produkcja dodatkowych 44 pojazdów Bushmasterów w Centrum Doskonalenia Pojazdów Opancerzonych Thales w Bendigo oznacza łączną inwestycję przekraczającą 300 mln dolarów australijskich. Nowe wozy będą wykorzystywane przez 2. pułk Artylerii Dalekonośnej, który będzie stacjonował w Edinburgh Defence Precinct w Australii Południowej jako część 10. Brygady Artylerii. Pułk ma posiadać na uzbrojeniu wyrzutnie NSM (montowane na podwoziu Bushmastera) i M142 HIMARS.
Czytaj też
Ponad 1300 Bushmasterów zostało wyprodukowanych w zakładzie Thales w Bendigo, a pojazdy te są eksportowane do ośmiu krajów, w tym do Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii, Holandii i Japonii. Ta popularna platforma obejmuje warianty transportowe, dowodzenia, patrolowe i ambulansowe.
Bushmaster to pojazd minoodporny (MRAP) produkowany przez firmę Thales Australia. Do tej pory bramy fabryki w Bendigo opuściło ponad 1300 pojazdów w różnych wersjach: transportowej, dowodzenia, patrolowej, walki elektronicznej oraz wozu ewakuacji medycznej. Jego historia sięga 1993 roku, gdy Siły Zbrojne Związku Australijskiego (Australian Defence Forces - ADF) zainicjowały projekt Bushranger, w ramach którego chciano pozyskać między innymi nowe pojazdy opancerzone, służące do transportu piechoty zmotoryzowanej – IMV (Infantry Mobility Vehicle). Docelowo miały one zastąpić, używane do tej pory w tym celu, terenowe ciężarówki Unimog. W wymaganiach dla IMV zakładano, że będzie to pojazd zdolny do przewiezienia dziewięciu żołnierzy wraz z ekwipunkiem, żywnością oraz 270 litrami wody.
Jego zasięg powinien wynieść od 600 do 1000 km, a możliwości pokonywania terenu nie powinny być gorsze niż Unimogów. Od początku realizacji projektu zakładano, że nowy pojazd transportowy piechoty będzie opancerzony, zapewniając ochronę przed pociskami kalibru 7,62 mm i 5,56 mm, pożądana była także jego odporność na eksplozje min. Prace nad prototypem Busmastera rozpoczęły się w styczniu 1997 roku, a pierwszy prototyp ukończono we wrześniu tamtego roku. Konstrukcję wozu opracowano w firmie Perry Engineering we współpracy z Timoney Technology Ltd.
W późniejszym okresie projekt został przejęty przez głównego kooperanta przemysłowego ADF – firmę Australian Defence Industries Ltd. (ADI) – obecnie Thales Australia. Testy zgłoszonych prototypów rozpoczęły się w połowie 1998 roku, a w ich wyniku, 10 marca 1999 roku, wybrano Bushmastera, w którym połączono wiele ciekawych rozwiązań, tworzących w sumie konstrukcję spełniającą oczekiwania ADF. Kluczem do sukcesu stały się trzy – idealnie wręcz dobrane – elementy: kadłub, zawieszenie oraz układ napędowy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi ponad 15 ton. Wóz wyposażony jest w silnik Caterpillar 3126E o poj. 7,2 litra, osiągający moc 226 kW/ 300 KM, współpracujący z automatyczną przekładnią ZF 6HP502 o sześciu przełożeniach. Bushmaster przewozi dziewięciu żołnierzy (plus kierowca) z maksymalną prędkością 100 km/h, a jego zasięg wynosi 800 km.
Czytaj też
Podstawowe opancerzenie kadłuba wykonane jest na poziomie I wg STANAG 4569, ale może zostać ono zwiększone poprzez montaż dodatkowych osłon do poziomu III. Ochrona przed odłamkami oraz przeciwminowa na poziomie V wg STANG 4569, a w przypadku min, czy improwizowanych ładunków przekracza ona poziom III a/b (ekwiwalent 8 kg TNT). Są to bardzo dobrze oceniane pojazdy, sprawdzone m.in. podczas wojny w Afganistanie. Ich uzbrojenie może stanowić szeroka gama systemów lufowych jak karabiny czy armaty automatyczne, czy granatniki automatyczne. Mogą one zostać umieszczone na obrotnicy/ZSMU lub w systemie wieżowym. Obecnie znajdują się na stanie sił zbrojnych takich krajów jak m.in. Australia, Indonezja, Ukraina, Japonia, Wielka Brytania, Nowa Zelandia czy Holandia.
Dawid95
Jak to jest że przewozi tyle samo osób co polski rosomak, zapewnia podobną ochronę załogi, a kosztuje 10 razy mniej ?
skition
To nie jest pojazd klasy Rosomaka. Główne przeznaczenie to wozy dowodzenia i rozpoznania dla armatohaubic 155mm. i artylerii rakietowej .W polskich warunkach jest to wóz dowodzenia wyrzutni Homar-K oraz dalekiego rozpoznania systemu Gladius. Ponoć ma być też wykorzystywany w systemie Ottokar Brzoza. Taką rolę ma spełniać taktyczny pojazd opancerzony Waran w wersji wozu dowodzenia ze ZSMU A3. Dodatkowo jest to wóz dowodzenia i rozpoznania do armatohaubic Dana 152mm i wyrzutni Langusta...Waran jest od tego Bushmastera wyraźnie lepszy, choć nie znalazł uznania w oczach decydentów jako Pegaz czyli transporter piechoty wersja podstawowa.