Wojna na Ukrainie
Niemcy wysyłają Ukrainie transportery i roboty
Niemcy ogłosiły kolejny pakiet pomocy wojskowej, jaki trafi na Ukrainę. Tym razem jego dostawy będą pochodzić głównie dzięki zakupom w firmie Flensburger Fahrzeugbau GmbH (FFG).
Początkowo spekulowano, że transporterami opancerzonymi znajdującymi się w pakiecie są pojazdy rodziny Fuchs, jednak szybko zdementowano tę informację. Za wyborem znacznie lżejszych BATT UMG stała jego znacznie mniejsza cena. Ministerstwo Obrony Niemiec wypowiedziało się w tej kwestii w następujących słowach: „Po ocenie dostępnych ofert wybór padł na produkt firmy FFG jako najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, które jest również szybko dostępne."
Oprócz dostaw opancerzonych samochodów, firma FFG będzie odpowiedzialna także za dostawę wszędołazów Bv 206, o czym także poinformowało niemieckie ministerstwo „64 wielozadaniowe pojazdy do transportu żołnierzy i materiałów (pierwotnie produkcji szwedzkiej, firma Hägglund) pochodzą z zasobów przemysłowych FFG i zostały doprowadzone do stanu używalności na zamówienie w celu wsparcia Ukrainy. Część pojazdów pochodzi z byłych zasobów Bundeswehry".
Czytaj też
W skład nowego pakietu pomocy wejdą:
- 64 wszędołazy Bv 206
- 66 transportery opancerzone BATT UMG
- 7 lądowych bezzałogowców THeMIS
- 2 ciągniki siodłowe HX81
- 3 naczepy do przewozu ciężkiego sprzętu
- amunicja kal. 105 mm do czołgów Leopard 1
Czytaj też
I have to correct my assumption (Retweet) that Germany is about to deliver Fuchs APCs. It still might happen, but the 66 APCs pledged in the most recent military aid are in fact "FFG APCs". Those vehicles will be brand new.
— (((Tendar))) (@Tendar) June 2, 2023
They are German license products of the American "BATT… https://t.co/9yh42xUNUs pic.twitter.com/uv8ZyR8ljE
BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym 4x4, mogącym wykonywać szeroki zakres misji od przewożenia żołnierzy, po pełnienie roli pojazdu ewakuacji medycznej. Jego wymiary to 6 m długości, 2.3 metra szerokości oraz 2.4 metra wysokości. W środku może być przewożonych, w zależności od konfiguracji siedzisk od 8 do 10 żołnierzy (2+6/2+8). Standardowe opancerzenie wozu wykonane jest na poziomie 1 wg Stanag 4569, ale może być podniesione do poziomu 2 oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty, jego DMC wynosi 11 700 kg a ładowność 1 600 kg.
Czytaj też
Cały układ napędowy jest oryginalny, fordowski i składa się z silnika wysokoprężnego V8 Power Stroke o pojemności 6.7 l. i mocy 330 KM, 6-biegowej przekładni automatycznej, oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej realizującej napęd 4x2/4x4. W pojeździe zastosowane są wzmocnione, przystosowane do montażu układu centralnego pompowania kół (CTIS) mosty z pojedynczymi kołami, zawieszone na sprężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni , trawersować zbocza o nachyleniu do 30 stopni % oraz brodzić do głębokości 0.9 m.
ostatni
a ta nazelakali na Niemcy - A oni twierdza ze pomagaja duzo wiecej niz Polska.
Krzysztof33
Kwotowo to faktycznie więcej niż my - wreszcie się rozpędzili :) Ważne że systemy OPL przekazują (poza tym wiele innego dobra).
Chyżwar
Dobrze by było gdyby Sanok ruszył z produkcją Waranów nie tylko na potrzeby Gladiusa, artylerii czy niszczycieli czołgów. Niby kupiliśmy MRAPy "za złotówkę", ale te pojazdy mają swoje ograniczenia.
Davien3
@Chyzwar Cougary sa lepiej opancerzone od Waranów bo bazowo maja STANAG 3+ a nie STANAG 2 i nieco mniejsze. Nie zapominaj tez ze te same ograniczenia co Cougar bedzie miał tez Waran ale istotnie mozna by rozpoczac w końcu produkcje tez wersji zwykłej dla piechoty nie tylko specjalistycznych