Reklama

Siły zbrojne

Trzeci Husarz w powietrzu

Pierwszy polski F-35 w trakcie uroczystej prezentacji
Pierwszy polski F-35 w trakcie uroczystej prezentacji
Autor. Maciej Szopa/Defence24.pl

Trzecia z 32 maszyn F-35, jakie kupiliśmy wzbiła się w powietrze. Tym razem na teksańskim niebie zaprezentował się Husarz z numerem 3503.

F-35A będzie najnowszym i najdroższym myśliwcem w polskiej flocie. Jednocześnie jest to pierwsza maszyna piątej generacji w naszym arsenale narodowym. Pierwszy lot testowy 3503 odbył się w bazie lotniczej w Fort Worth w Teksasie obok zakładów koncernu Lockheed Martin. Zgodnie z zapowiedziami, w grudniu polscy piloci mają rozpocząć szkolenia na tym egzemplarzu Husarza w bazie lotniczej Ebbing w Arkansas.

Reklama

Do Polski pierwsze F-35A trafią w 2026 r., najpierw do bazy w Łasku, a w 2027 r. do bazy w Świdwinie.

Czytaj też

Reklama

WIDEO: Trump na podbój Panamy, Grenlandii i Kanady I ORP Ślązak Gawronem | Defence24Week #105

Komentarze (31)

  1. bmc3i

    National Defense Act z 1947 roku, w związku z którym w 1949 utworzono m.in. Department of Defense

  2. bmc3i

    Co z tą Strefą 51? Obowiązuje ustawa o jawności informacji publicznej, która jednak nie narusza National Defense Act, uprawniający do nakładania różnych klauzul tajności. W Strefie 51 prowadzone są badania eksperymentalne objęte takowymi, ale badania eksperymentalne to nie programy rozwojowe sprzętu, jak program JSF.

    1. Immortan Joe

      bmc3i, no więc pełnej jawności nie ma. Skąd wiesz, co oni robia w tej Strefie 51 skoro to jest tajne. I JAK JUŻ TO NAZYWA SIĘ TO: NATIONAL DEFENCE AUTHORIZATION ACT. cczyli ustawa o autoryzacji wydatków na obronę narodową (NDAA) to jedna z serii federalnych ustaw Stanów Zjednoczonych, która określa roczny budżet i wydatki Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych.. No i teraz w którm konkretnie punkcie jest to napisane, bo mam sćiągniętą ta ustawę, na rok fiskalny 2024?

    2. Immortan Joe

      bmc3i, no więc pełnej jawności nie ma. Skąd wiesz, co oni robia w tej Strefie 51 skoro to jest tajne. I JAK JUŻ TO NAZYWA SIĘ TO: NATIONAL DEFENCE AUTHORIZATION ACT. cczyli ustawa o autoryzacji wydatków na obronę narodową (NDAA) to jedna z serii federalnych ustaw Stanów Zjednoczonych, która określa roczny budżet i wydatki Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych.. No i teraz w którm konkretnie punkcie jest to napisane, bo mam sćiągniętą ta ustawę, na rok fiskalny 2024?

    3. bmc3i

      Nic nie pisze o authorization act, lecz o national Defense Act

  3. bmc3i

    Swoją drogą, gdyby Stany Zjednoczone prowadziły taką politykę informacyjną w zakresie uzbrojenia i jego testów jak Rosjanie, czy nawet Europejczycy, to o problemach F-35 wiedziałbyś tyle co wiesz o problemach Su-57, albo S-400. Czyli nic.

    1. Immortan Joe

      Tylko takie tłumaczenia ci juz pozostały? Ale o dziwo, B-21 jakos bardzo szybko pokazali.

    2. Immortan Joe

      To już do takich argumentów sie posuwasz, aby pronić nieudana konstrukcję F-35? Juz tłumaczyłem, Su-57 mnie nie obchodzi.

    3. bmc3i

      Co w tym złego? Amerykańskie prawo zmusza Pentagon do prowadzenia jawnej polityki, bo podatnicy mają prawo wiedzieć na co i jak wydawane są ich pieniadze. Inaczej o oroblemach F-35 wiedziałbyś tyle samo co o problemach Su-57 i J-20. Czyli nie wiedziałbyś nic o F-35 tak jak niczego nie wiesz o ruskim silniku V generacji, dlaczego po 30 latach rozwoju wciaż nie jestvw produkcji seryjnej.

  4. bmc3i

    "wszystko na to wskazuje, jest ruski AL-51F" - a konkretnie co na to wskazuje? Że używa chipów wymontowanych z pralek ukradzionych na Ukrainie?

    1. Immortan Joe

      bmc3i, ruscy pracowali nad tym silnikiem wczesniej niz rozpetali wojne na Ukrainie, więc mowy o czipach z pralek mowy byc nie może..Jeżeli chodzi o F135, to na szybkiego przerobiono F119 żeby sprzedawać prototypy w ilościach hurtowych, a tym, że silniki nie zapewniaja odpwoeiednie ilosci energii i pękaja łopatki turbiny to niech sie inni martwia. I takie sa fakty, bo nawet Bo był nawet czas, że F-35 Demo Team nie latało bo brakowało sprawnych silników i silnik jest gówna z przyczyn marnej gotowości F-35. No i parametry techniczne i opisy konstrukcji AL-51F (w literaturze anglojęzcznej) wskazują, że jest to silnik nowoczesny i przede wszystki umozliwia Su-57 na loty supercruise (zdolności te juz posiadał z AL-41F), co w przeciwieństwie do F-35, który io lotach supercruise może pomarzyc, czyni go pełnoprawna maszyna piatej generacji.

    2. Immortan Joe

      bmc3i, wskazuja na to opisy i dane techniczne publikowane w anglojęzycznej literaturze. Wskazuje na to testy samolotu w locie. A jeżeli chodzi o F135, to kilkuletnia eksploatacja dowodzi, że jest to silnik nieudane, nie zapewniajacy napedzanemu samolotowu wystarczajacej ilości energii i charakteryzujacy sie przedwczesnym zuzżwaniem i pękaniem łopatek turbiny

    3. bmc3i

      Chcesz powiedzieć że zwiekszenie ciągu o 40kN i uczynienie silnika znacznie bardziej stealth, to przeróbka na szybkiego? 40kN różnicy na afterburnerze, tobtyle co ma ciagu cały f404 w Super Hornecie. Niech inni się martwią poWiadasz? To kto i na czyj koszt robi upgrade ECU?

  5. bmc3i

    Ruskie dwa silniki piątej generacji które po raz pierwszy niedawno zamontowal8, to pokaz problemów technicznych, przedłużającego sie o lata programu, i na pewno przekroczonych kosztów. Wyprzedzili ich nawet Chinczycy, którzy jeszcze niedawno piracko kopiowali ich silniki IV generacji I podczas gdy amerykanie pracuja nad silnikami o zmiennej konfiguracji, Rosjanie niecsa w stanie wyprowadzic w pole nawet pierwszej generacji silników V generacji.. calkiem jak w z ich pierwszej generacj radarem AESA w Su-57, wykomanym w łatwej do produkcji, ale też łatwej do zakłócenia technologii szczelinowej. Bo Rosjanie zwyczajnie nie dysponują technologiami półprzewodnikowymi pozwalajacymi im na opracowywanie naprawdę zaawanosowanych układów.

    1. Immortan Joe

      bmc3i, a co to jest silnik o znmiennej konfiguracji? Poprawna nazwa to silnik o zmiennym stopniu przepływu , stosowana jest także nazwa silnik trójprzepływowy, w jezyku angielskim określany jako Variable Cycle Engine (VCE) lub Adaptive Cycle Engine (ACE).

    2. Immortan Joe

      bnmc3i,, silnik F-135 to nieudana przeróbka silnika F119 z F-22. ruscy od samego poczatku istniena ich Su-57 ogłosili, że płatowiec napędzany będzie silnikam AL-41F a prace nad nowym silnikiem trawaja. Przy tych miardach dolarów jakie wydano na silnik F135 jego obecne osiągi i zywotnośc to totalna porażka. I o jakiej tygeneracji V silników odrzutowych silników piszesz? Przecież według ciebie V generacja to nazwa marketingowa, a silnik F135 nie wnosi żadnej nowej jakości, nie jest silnikiem o zmiennym stopniu przepływu *adaptacyjnyM9 i pod względem niezawodnosci to jest gorszy od wiekszości starszych silników stosowanych w F-16, F-15, F-18, Eurofighterze, MiGu-29, Su-27 czy rafale. A co do radaru F-35 to jest on takim cudem techniki, że trzeba go resetowac w trakcie lotu bo sie zawiesza, co jest jednym z głównych powodów dlaczego F-35 Block 4 jest niezdolny do wykonywania zadań bojowych i nadaje sie tylko do szkolenia pilotów.

    3. Immortan Joe

      bmc3i, a co to jest silnik o znmiennej konfiguracji? Poprawna nazwa to silnik o zmiennym stopniu przepływu , stosowana jest także nazwa silnik trójprzepływowy, w jezyku angielskim określany jako Variable Cycle Engine (VCE) lub Adaptive Cycle Engine (ACE).

  6. bmc3i

    @Immortan Joe I co z tego że mógł sobie pooglądać tego Su-57? Co ci to ogladanie mówi o problemach programu R&D? O problemach technicznych tego samolotu i spelnianiu orzez niego założeń? Coś o wydsjności jego radaru? Coś o stopniu integracji sensorów? Coś o problemach softwaru? Coś o przekroczeniach kosztów?

    1. Immortan Joe

      bmc3i, jeżeli chodzi o przekroczenie kosztów, to nikt nigdy na świecie nie przebije F-35. I szczerze mówiąc, ten Su-57 mnie niewiele obchodzi, bo jakby nie patrzec, pieniadze z budżetu Polski, na które składaja sie podatki moje i mojej zony wydano na F-35, samolot, które zakupiony wariant Block 4 jest niezdolny do wykonywania zadań bojowych i nadaje sie tylko do szkolenia pilotów, jest duzo droższy (prawie dwukrotnie) niz to deklarowano w założeniach programu, gotowos bojowa do wykonywania pełnego spektrum misji to 30%. I to mnie martwi. Potrzeba samolotu co obroni Polskiego nieba, a nie takiego co będzie wiecznie stał w naprawie.

    2. Immortan Joe

      bmc3i, jeżeli chodzi o przekroczenie kosztów, to nikt nigdy na świecie nie przebije F-35. I szczerze mówiąc, ten Su-57 mnie niewiele obchodzi, bo jakby nie patrzec, pieniadze z budżetu Polski, na które składaja sie podatki moje i mojej zony wydano na F-35, samolot, które zakupiony wariant Block 4 jest niezdolny do wykonywania zadań bojowych i nadaje sie tylko do szkolenia pilotów, jest duzo droższy (prawie dwukrotnie) niz to deklarowano w założeniach programu, gotowos bojowa do wykonywania pełnego spektrum misji to 30%. I to mnie martwi. Potrzeba samolotu co obroni Polskiego nieba, a nie takiego co będzie wiecznie stał w naprawie.

  7. bmc3i

    W rosyjskich Su-57 i chińskich J-20 nie ma za to żadnych priblemów, mimo że Rosjanie pracuja nad nimi od 20 lat, i mimo że za napisanie o problemach grozi 15 lat łagru.

    1. Immortan Joe

      bmc3i, mnie w sumie to chińskie i ruskie samoloty nie obchodzą, bo nie one sa kupowane dla Polski. Przy tych środkach jakie włożona w F-35, pry współpracy najbogatszych i najbardziej rozwinietych państ zachodnich wieczne problemy wieku dzieciecego w przypadku F-35 świadcza jedynie o tym, że konstrukcja jest nieudana. A kupowac to trzeba, bo te czterdziestoletnie F-16 eksploatowane w USA i Europejskich krajach NATO zaczynaja rozpadać sie ze straości.

    2. Immortan Joe

      Cos ci sie pomyliło. Przecież jak ruski Su-57 wyladował w Chinach to kaz\dy kto chcoiał to mógl podejści do niego blisko i go sobie pooglądać. Ktoś nawet nagrał film i umiescił go w socjal mediach, po którym smiani się z wykonania tego prototypu mawet tuatj na tym portalu.

  8. Immortan Joe

    bmc3i, w kilku watkach poniżej pisałes cos o canardach. Więc żeby nie odpowiadac na każdy z twoich wątków osobno, odpisze ci tutaj Nie wiesz nawet, że Su-57 nie ma canardów i nie jest w układzie kaczki? To co tam zaistosowano nazywa sie VORTEX CONTROLLER *LEVCON(, Zaawansowane regulowane regulatory zawirowań na krawędzi natarcia (LEVCON) zaprojektowane w celu kontrolowania generowanych zawirowań oraz mogą zapewniać wyważenie i poprawiać zachowanie przy dużym kącie natarcia, w tym szybkie wychodzenie z przeciągnięcia w przypadku awarii układu sterowania wektorem ciągu..

  9. Immortan Joe

    bmc3i, odnośnie F-35, to w samolocie nie ma nic przyszłościowego poza awioniką, która dopiero musi dowieść swojej wartości, a na razie to pokazuje kilka wrogich samolotów w miejscu gdzie jest jeden albo nie ma go wcale... I awionika to nie samolot - można ją przenieść do innego modelu samolotu a płatowca nie. To jakaś pokraka, gdzie usiłowano "zmniejszyć koszty" poprzez usiłowanie upchania co najmniej 5 zupełnie różnych maszyn (jak myśliwiec przewagi powietrznej, VSTOL, maszyna uderzeniowa, bliskiego wsparcia, myśliwiec pokładowy) w 1 kadłub i 1 silnik, a w efekcie kosztuje to wg amerykańskich wyliczeń min. 20% drożej niż opracowanie 5 różnych maszyn do każdej z tych funkcji, przy czym każda z nich wykonywałaby to funkcję nieporównywalnie lepiej niż F-35.

    1. bmc3i

      Nie musisz się tym zupełnie martwić. Amerykanie i Europejczycy lubią swoje F-35, uwielbiają świadomość sytuacyjną którą zapewnia najbardziej hajtowany samolot w historii lotnictwa, i taktyczną nietykalność w starciach z najnowszymi systemami SAM i antydostępowymi.

    2. Immortan Joe

      Ależ ja sie absolutnie nie martwie. Przedstawiam tylko czyste fakty.. Muisz w koncu zrozumieć, że teoretycznie zapewni taktyyczna nietylaknośc kiedy wszystko to ma w nim działać, zacznie w końcu działać. Bo na razie, powtórze to po raz enty, wersja Block 4 nie nadaje się do niczego poza szkoleniem pilotów.

    3. bmc3i

      10 lat temu w samolocie istnialo około 1000 probolemów. Dziś to już tylko kilkadziesiąt, w tym wiele zostało rozwiązanych przez TR-3.. problemy z silnikiem P&W mają zostać rozwiazane przez ECU na koszt producenta silnika. Zanim F35 dotrą do Polski przylecą już może do Was zupgradowane.

  10. Immortan Joe

    bmc3i, wnioski z tej dyskusji sa tylko takie, że F-35 nie jest samolotem generacji piatej. Stealt nie jets przełomem bo miał to juz F-117 w latach osiemdziesiątych. Awionike na poziomie F-35 posiada obecnie każdy nowy chiński czy zachodni samolot bojowy. Tylkoże w tym przypadku chińczycy a nawet ruscy maja w sowich samolotach supercruise, maja to nawet mysliwce generacji 4+ jak Eurofighter, Rafale, Gripen czy Su-35S. Jedyne co wnosi F-35 to to, że 18 lat po oblocie samolot dalej dręczony jest chorobami wieku dziecięgo, gotowośc do wykonywania pełnego spektrum zadań to 30%, silniki o krótjkiej żywotności, nie zapewniające wystarczającej ilości energii., a koło setki F-35 stoi na przyfabrycznym lotnisku bo nie chca odbierac ich klienci. Awionika jest taka, że radar potrafi zawieszac sie w locie i trzeba go resetować. Samolot będący dzieckiem najdroższego programu zbroijneiowego w historii w najnowszej wersji nadaje się tylko do szkolenia pilotów. Z tym nie da sie polemizowac.

  11. Immortan Joe

    bmc3i, niżej napisałes, że przeczytałes kilkadziesiat opracowac na temat F-35. Tylko dlaczego pod artykuółem "Szachownice niskiej widzialności. Rząd zajmie się projektem: musiałem ci tłumaczyc, co oprócz ciągu powoduje obiążenia cieplne silnika F135 napędzającego samolot F-35.? Przedstawiłem ci fakty i cytaty między innym z DOT&E (Director, Operational Test & Evaluation), z raportu GAO, cytaty z artykułu z Defence 24 dowodzące, że samolot F-35 charakteryzuje sie niska gotowoscia bojowa na poziomie 30%, krótka żywotnościa i problemami z silnikiem, Block 4 nie jest zdolny do wykonywania zadań bojowych a ty dalej twierdzisz, że wszystko jest w porzA co mnie najbardziej zaskakuje, to to, że twierdzisz, że supercruise nie jest jednym z kryteriów zaliczających samolot do piatej generacji, kiedy wszyscy dwoja sie i troja, aby zbudowac silnik który by takie mozliwości zapewnił, jak chociażby chiny z WS15 czy rosjanie z AL-51F.

    1. bmc3i

      @Immortan joe. Bo oprócz DOT&E i DF24 nic innego nie przeczytałeś?

    2. bmc3i

      Niczego mi nie tłumaczyłeś. Konstrukcję silnika F135 znam lepiej niż możesz przeczytać w prasie.

    3. Immortan Joe

      bmc3i, nie znasz lepiej ode mnie konstrukcji tej silnika.

  12. Immortan Joe

    bmc3i, F-35 to samolot projektowany do zadań, których już nie ma, bo jest tak opóźniony w rozwoju, że w międzyczasie zmienili się przeciwnicy i zagrożenia. A założenia od początku były nierealne i tylko łapówkami lobbyści przekonali do tego amerykańskie władze. Np. stealth wymaga wewnętrznych komór na uzbrojenie a to kłoci się z dużą ilością podwieszeń wymaganych przez maszynę uderzeniową. VSTOL wymaga pękatego kadłuba wykluczającego supercruise i dobre osiągi naddźwiękowe. VSTOL wymaga jednego silnika a to wyklucza dobry samolot pokładowy czy dobry myśliwiec przewagi powietrznej. Samolot pokładowy wymaga mocnej, czyli cięższej struktury nośnej kadłuba i ciężkiego podwozia (3x większa prędkość zniżania przy lądowaniu) co szkodzi wszystkim innym wersjom itp. Tego się nie da zbudować bo to jest nie do pogodzenia.

    1. bmc3i

      Najwyraźniej dla LockMartu, Northropa Grummana i BAE Systems wraz 8 europejskimi korporacjami nie stanowiło większego problemu wzmocnienie podwozia i powiększenie powierzchni skrzydeł F-35C o 45% celem zmniejszenia prędkości stallingu.

    2. Immortan Joe

      bmc3i, ale przeciez oprócz US MC i US Navy nikt nie kupuje F-35C. I tak, wprowadzili składane podwozie i składane skrzydła kosztem masy i pogorszenia osiagów. maksymalne przeciążenia dla F-35C to bodajże 7 czy 7.5 G, nie pamietam dokładnie a nie chce mi sie teraz szukjać.

    3. bmc3i

      Jakie znaczenie dla oceny konstrukcji samolotu ma to kto go kupuje? F/A-18 Super Hornet też nie jest skonstruowany do znoszenia przeciążeń wiekszych niż 7g. F-15 EX otrzymał za to kontrolowany komputerowo uklad Fly-by-Wire skonstruowany dla F-35, pozwalający mu w sytuacjach awaryjnych dokonać precyzyjnego przeciążenia do aż 12g bez uszkodzenia samolotu, mimo że oficjalnie F-15EX nie może manewrować z przeciazeniem wiekszym niż 9g.

  13. Immortan Joe

    bmc3i Definicja piatej generacji z oficjalnej strony rządu USA OINT BASE LANGLEY-EUSTIS AFÆ. *, Cytuje: Fifth-generation fighters truly fuse multiple on-board offensive and defense sensor systems with off-board information to present a smart, networked digital data-presentation to the pilot. Fifth-gen also combines advanced low observable technologies previously incorporated into limited platforms (SR-71 Blackbird, F-117 Nighthawk, B-2 Spirit) with advanced handling characteristics on par with, or in excess of fourth-gen aircraft. In addition, fifth-gen include increased engine thrust that enable sustained supersonic flight without the need for inefficient afterburner, i.e. supercruise.*.

    1. bmc3i

      Baza lotnicza to tak samo poważne źródło jak malarz helikopterów Marynarki Wojennej, malujacy na nich nazwę Marynarka Wojenna Rzeczypospolitej Polskiej, mimo że taka nazwa nie istnieje.

    2. Immortan Joe

      bmc3i, to jrest oficjalna strona rządowa a artykuł napisany został przez wysokiej rangi oficera Sił Powietrznych. Ale rozumiem, jak fakty nie odpowiadaja, to tym gorzej dla faktów..

    3. bmc3i

      Wysokiej rangi oficera powiadasz? To jakie studia techniczne skończył tej wysokiej rangi oficer, i na których z nich powiedzieli mu, że 5 generacja musi mieć super cruise?

  14. Immortan Joe

    bmc3i, pisanie, że supercruise nie jest wymaganiem i kryterium mysliwca piatej generacji w przypadku kiedy F-35 tych zdolności nie posiada to juz chwyt poniżej pasa.

    1. bmc3i

      To wymaganie wynika wyłącznie z Twojej wiedzy opartej na mediach popularnych. Takich samych jak te piszące o stealth, czyli samolotach niewykrywalnych.

    2. Immortan Joe

      Nie na mediach populatrnych tylko wywaiadch i artykułach napisanych przez pilotów wojskowych i ekspertów z dziedziny lotnictwa i konstruktorów samolotów bojowych.

    3. Davien3

      @Joe ale wiesz że ponieważ Rosjanie nie są w stanie dotąd rozszyfrować równań Ufimcewa i zbudowac maszyny 5 gen to ich zdanie nie ma większego znaczenia?

  15. bmc3i

    @Immortan Joe Przedevwszystkim marne są szanse aby Su-57 kiedykolwiek podszedł na bezpośrednią odległość do F-35. Nie zdoła tak długo przeżyć. Jeśli jednak do tego dojdzie, to ostatnią rzeczą którą bedzie chciał zrobić rosyjski pilot to słynna Kobra Pugaczowa z pokazów lotniczych, To oznacza bowiem stratę co najmniej 70% energii i pewną śmierć w efekcie.

    1. Immortan Joe

      bmc31, a kto mówi o Kobtrze Pugaczowa? Su-57 ma przewagę przyspieszenia, prędkości wznoszenia, skręca ciaśniej, generalnie pod każdym względem manewruje lepiej. Poza tym Wojna w Wietnami dowiodła, że poleganie tylko i wyłacznie na pociskach średniego zasiegu to byl bład, bo zaawansowane F-4 Phantom przegrywały starcia z o wiele mniej zaawansowanymi Mig-19 i MiG-21 a nawet MiG-17. Dlatego tez projektując YF-22 i YF-23 oprócz stealth położono wysoki nacisk na manewrowość i supermanewrowość o bok stealth i supercruise jest jedna z cech, która okresla generację piata.

    2. bmc3i

      @Podobnie jak wyposażonebjedynievw półaktywne R-27 ukeaińskie Su-27 i MiG-29 przegrywały z ruskimibsamolotami, natomiast sytuacja uległa zmianie wraz z wprowadzeniem na Ukrainę F-16 z naprowadzanymi aktywnievradarowo AIM-120 Amramami. Podczas Wietnamu, piloci musieli aktywnie podswietlać cel podczas calego lotu pocisku, co narażało ich samych na zestrzelenie. Dzisiaj sytuacja jest zepełnie inna, przy pociskach "wystrzel i zapomnij".. USAF rozważa nawet całkowitą rezygnację z NGAD i wprowadzenie wolnych i nieruchawych bombowców B-21 w roli samolotów przewagi powietrznej.. Bo prędkość i zwrotność ma dziś co raz mniejsze znaczenie, zaś potencjalna jednostka ognia A2A dalekiego zasięgu w B-21 jest ogromna.

    3. Immortan Joe

      bmc3i, po pierwsze F-16 nie wniosły niczego na wojnie w Ukrainie. Siedzą cicho jak tylko wystartuja MiGi-31BM. Z ty AIM-120 AMRAAM to nie do końca tak, bo jak zapewne wiesz, na szęść odpalonych przez F-16 Block 52 AIM-120 w strone indyjskich Su-30MKI nie trafił nawet jeden.

  16. Immortan Joe

    bmc3i, mimo wszystko ciesze sie, że nie zaklinasz rzeczywistości i nie twierdzisz, że F-35 ma zdolności do lotu z prędkościa ponaddźwiekową bez uzycia dopalaczy. To juz zawsze coś.

  17. Immortan Joe

    bmc3i, nie rozumiem dlaczego zaklinasz rzeczywistośc mimo faktu, że przedstawiłem ci dowody na to, że F-35 jest jeszcze daleki doo doskonałości?

    1. bmc3i

      Bo daleki od doskonałośco to nie beznadziejny jak go przedstawiasz. Samolot tak technicznie prxełomowy pod każdym względem, że F-22 Raptor to przy nim muzeum.

    2. Immortan Joe

      Przełomowy to był B-21, SR-71 czy F-22 własnie. W F-22 nie ma niczego czego nie znajdziew w kązdym innym samolocie generacji 4+ czy chńskich samolotach generacji piatej.

    3. Immortan Joe

      bmc31i, raporty GAO i DOT&E (Director, Operational Test & Evaluation( wyraźnie dowodzą, że F-35 nie ma nic wspólnego z tym, co przedstawiano w folderach reklamowych. Poza stealt (fizycznym, które za jakis czas nie będzie miało znaczenia) samoot ten nie wyróznia sie niczym na tle F-15EX, Rafale czy Eurofightera. takie safakty.

  18. Immortan Joe

    bmc3i, jedyne co dobre i prawdziwe w twoich komentarzach to to, e nie zaklinasz rzeczywistoci i nie wmawiasz, e F-35 podsiada Supercruise. I to sie chwali.

  19. Immortan Joe

    bmc3i, z F-35 Jest dokładnie jak powiedzieli eksperci i twórcy wcześniejszych samolotów czy to F-16 czy F-18 nie da sie skonstruować jednej maszyny do wszystkiego i to był największy błąd całej koncepcji. Jakiś dupa ekonomista stwierdził że będzie taniej jak będzie jedna rama, zapomniał o tym że skoro jest jedna rama to trzeba włożyć teraz 3 razy tyle pieniędzy na 3 wersje żeby ta rama zechciała polecieć i przydać się w 3 różnych wersjach.. Powinny istnieć 3 niezależne konstrukcje które opierają się o unifikowane części a nie jeden płatowiec z 3 rożnymi typami części. I tyle. F-35 to konstrukcja nieudana od samego początku.

  20. bmc3i

    @Czytelnik D24; Podczas Red Flag F-35 wygrywa w walkach powietrznych z samolotami IV generacji w stosunku 20:1. Pilot F-22 Raptor stwierdził zaś "może mógłbym pokonać F-35 w bliskim dystansie, cały problem jednak w tym aby przeżyć wystarczająco długo, aby być w stanie podejść do bliskiego dystansu". Koniec cytatu. Należy to widzieć w świetle nieoficjalnych przecieków generałów USAF, że F-35 jest bardziej stealth niż F-22.

    1. Immortan Joe

      Jaca co ty tam znowy wymyśliłeś? 20:1? A kiedy? Trzeba było się nis rozdrabniać i napisać 20:0.

    2. Immortan Joe

      bmc3i ja przedstawiłem cytaty artykułu z Defence 24, z raportu GAO, z raportu Departamentu Obrony (pod artykułem "Szachownice niskiej widzialności. Rząd zajmie się projektem") na tym portalu a tybajki opowiadasz o Red Flag i generałach. Na manewrach Zapad ruskie pokonując przeciwnika a ich uzbrojenie ma skuteczność 196%. Bądźmy poważni...

    3. bmc3i

      @Immortan Joe; A ja przeczytalem kilkadziesiąt opracowań technicznych o F-35 i napisałem kilka artykułów na podstawie których Defense24 pisze swoje artykuły.

  21. bmc3i

    @Immortan Joe Wbrew Twoim przekonaniom, super cruise nigdy w definicji V generacji nie było, nie było wiec czego usuwać. Powiem Ci wiecej, wg założeń NGAD - czyli samolotu 6. generacji - ma w ogóle nie przekraczać prędkości dźwięku.

    1. Immortan Joe

      Żarty sobie stroisz? Gdzie ty czytałeś te wymagania na samolot piątej generacji?

    2. Immortan Joe

      Czyli jest tak jak pisałem. Kiedy okazuje się, że F-35 nie ma supercruise, to raptem przestaję to być jednym z elementów zaliczających samolot do tej klasy.

    3. Immortan Joe

      Bmc3i, było, od zawsze. W definicji piątej generacji supercruise jest na trzeciej pozycji po stealth i supermanewrowoßci. Dlatego kładziono tak duży naciski na supercruise projektując YF-22 i YF-23. Szóstą generacja nie doscźe będzie miała supercruise, to jeszcze będzie musiała mieć silniki o zmiennym stopniu przepływu ( Variable Cycle Engine).

  22. bmc3i

    Podstawową różniecą pomiedzy Su-57 a F-35 jest to, że podczas gdy oba samoloty weszly do produkcji seryjnej w tym samym czasie, F-35 wyprodukowano ponad 1000, a Su-57 20.

    1. Immortan Joe

      Widzę, że ten Su-57 jest odpowiedzią i rozwiązaniem na wasze bolączki związane z programem F-35. Zawsze pisałęm, że brać F-15EX a nie tego nieudanego F-35, skoro te ruskie to takie złomy.

    2. radziomb

      weżmiemy Eurofightera raczej , oni proponują Polsce 50% offset . F15 EX nie ma nikt w Europie, jak ko naprawiać, serwisować jak nam ruscy zbombarduja bazy? Inaczej F15 i Eurofighter gdzie niemcy, włochy itp mają serwis, części, amunicje. A żeby nawet zatankować taki samolot musisz mieć specjalne uprawniania i certyfikaty.

    3. Davien3

      @Joe to bierzcie choc z tego co wiem Rosji nikt nie sprzeda nawet śrubki z F-15EX:)

  23. Książę niosący na plecach białego konia

    Jak wygląda plan połączenia ogromnych funduszy Seulu i najlepszej warszawskiej technologii, aby zbudować fabrykę kai w Warszawie, wyprodukować Fa50/KF21, ulepszyć go do 6. generacji i wyeksportować do Warszawy, Helsinek, Oslo, Kieu, Tajpej i Manili? Jak leci?

  24. kurczak

    Która z tych maszyn spełnia warunki kontraktu? Przypomnę że my za samoloty w określonej konfiguracji zapłaciliśmy z góry. Ponowie pytanie , która z tych maszyn jest konfiguracji za jaka zapłaciliśmy?

    1. Immortan Joe

      Ta konfiguracja jeszcze nie istnieje.

    2. Davien3

      Przecież Rosja nie zamawiała F-35 i za nie nie płaciła więc czemu zmyslasz?

    3. Davien3

      @Joe nie istnieje to docelowy Su-57 i nigdy nie powstanie bo Rosja nie ma już dostępu do technologii z zachodu.

  25. Weneda 1977

    Kiedy ta umowa na następne dwie eskadry,? Czas ucieka a czas na realizację zamówienia się wydłuża.Mon podał w lipcu, że do końca sierpnia będzie wybrany samolot a tu dalej nic.

    1. Rusmongol

      Zakup kolejnych samolotów nic nam nie daje. Żeby było to decydujące to musiał byś mieć dodatkowo z 200 maszyn. Nierealne. Dla nas priorytet to OPL i siły lądowe, artyleria. A samoloty to pierwsza linia wsparcia z NATO.

    2. Takijeden

      @Rusmongol Nie zgadzam się. Nawet 32 dodatkowe maszyny tej klasy zrobią bardzo dużą różnicę.

    3. szczebelek

      Lepsze, bo własne 32 myśliwce więcej niż kilkaset u zachodnich sojuszników 🤣

Reklama