Reklama

Siły zbrojne

Nowe śmigłowce Marynarki Wojennej z bliska [FOTO]

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

6 sierpnia 2024 roku na lotnisku Gdynia-Babie Doły miała miejsce uroczystość wręczenia symbolicznych certyfikatów dla dwóch pierwszych załóg samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. W uroczystości wzięła udział również załoga jednego z nowych śmigłowców AW101, co stało się okazją do przyjrzenia się tej maszynie z bliska.

Przez ostatnie kilkadziesiąt lat polskie ciężkie lotnictwo śmigłowcowe przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa morskiego składało się z maszyn rodziny Mi-14. Oryginalnie zakupiono 12 fabrycznie nowych śmigłowców Mi-14PŁ i cztery śmigłowce Mi-14PS. Później dokupiono jeszcze jeden, ale używany ratowniczy Mi-14PS. W ciągu wielu lat ich eksploatacji w lotnictwie morskim kilka uległo katastrofom i wypadkom lotniczym, a inne wycofano z powodu wyczerpania resursów. Aby wzmocnić nasze ratownictwo morskie zadecydowano o przebudowie dwóch ZOP-owskich Mi-14PŁ na ratownicze Mi-14PŁ/R.

Reklama

Obecnie służbę pełnią już tylko trzy śmigłowce Mi-14PŁ o numerach taktycznych 1008, 1010 i 1011 oraz jeden ratowniczy Mi-14PŁ/R o numerze taktycznym 1009. Ich miejsce zajmują obecnie cztery nowe śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa bojowego Leonardo AW101 Mk 614 Merlin.

Umowę na ich zakup zawarto 26 kwietnia 2019 roku z WSK PZL-Świdnik S. A. Zakłady te wchodzą w skład grupy Leonardo. Wspomniane śmigłowce zostały wyprodukowane i oblatane w fabryce w Yeovil w Wielkiej Brytanii. Następnie przeleciały do Świdnika, skąd później przeleciały do Darłowa, gdzie mieści się Grupa Działań Lotniczych 44. Kaszubsko-Darłowskiej Bazy Lotnictwa Morskiego. Baza ta stacjonuje na dwóch lotniskach w Siemirowicach i właśnie Darłowie.

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Cztery śmigłowce AW101 wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz sprzętem medycznym, zakupione zostały za około 380 mln Euro czyli około 1,65 mld zł.

W Wielkiej Brytanii zbudowano cztery śmigłowce o numerach fabrycznych od 50285 do 50288. Pierwszy z nich- 50285 z tymczasowym brytyjskim numerem ZR 285 po raz pierwszy wzbił się w powietrze 19 lipca 2021 roku. Po nim dokonały tego kolejno wyprodukowane maszyny 50286 (6 listopada 2021 roku), 50287 (22 czerwca 2022 roku) i 50288 (24 listopada 2022 roku), otrzymawszy również tymczasowe numery ZR 286, ZR 287 i ZR 288.

Do Świdnika przyleciały one natomiast w odwrotnej kolejności. Jako pierwszy zameldował się 7 sierpnia 2023 roku śmigłowiec ZR 288. Po nim kolejno przyleciały 16 sierpnia 2023 roku ZR 287, 9 listopada 2023 roku ZR 286 i jako ostatni 7 grudnia 2023 roku śmigłowiec ZR 285.

Dane polskich śmigłowców typu Leonardo AW101.
Dane polskich śmigłowców typu Leonardo AW101.
Autor. Zestawienie autora

Proces ich wdrażania do służby w Darłowie rozpoczął się uroczystością w dniu 8 grudnia 2023 roku. Już w Polsce odsłoniono na nich nasze numery taktyczne od 6201 do 6204, a obok czarnej kotwicy lotnictwa morskiego namalowanej jeszcze w Wielkiej Brytanii, w Darłowie naniesiono tradycyjne godło eskadry śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych czyli tradycyjnego czerwonego smoka lecącego z dwoma bombami pod pachami.

Oficjalnie na ewidencję sprzętu lotniczego Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej śmigłowce 6202 i 6203 zostały wciągnięte już 13 grudnia 2023 roku, śmigłowiec 6204 w dniu 29 grudnia 2023 roku, a 6201 jako ostatni 13 czerwca 2024 roku.

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Głowica optoelektroniczna śmigłowca AW101.
Głowica optoelektroniczna śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kabina pilotów, a za nią operatorów śmigłowca AW101. Na kadłubie widoczne godło eskadry oraz czarna kotwica lotnictwa morskiego.
Kabina pilotów, a za nią operatorów śmigłowca AW101. Na kadłubie widoczne godło eskadry oraz czarna kotwica lotnictwa morskiego.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Przednie elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Przednie elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Od góry: głowica wirnika nośnego, środkowy silnik, lewoburtowy silnik śmigłowca AW101.
Od góry: głowica wirnika nośnego, środkowy silnik, lewoburtowy silnik śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Tylne elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Tylne elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl Śmigłowiec AW101.

Śmigłowce AW101 mają 22,83 m długości całkowitej, 6,66 m wysokości całkowitej oraz wirnik o średnicy 18,6 m. Napędzane są trzema silnikami turbinowymi. Ich załoga składa się z dwóch pilotów i dwóch operatorów wyposażenia i uzbrojenia. Masa śmigłowca uzależniona jest od wariantu jego wyposażenia, ale nie może przekraczać 15,6 ton.

Nasze śmigłowce AW101 wyposażone są w system misji obejmujący m.in. autopilota z trybami SAR, system transmisji danych, system nawigacji taktycznej oraz zestaw samoobrony pasywnej i aktywnej. Ponadto AW101 są wyposażone w radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, obserwacyjną głowicę elektrooptyczną i transponder trybu S. Śmigłowce są również wyposażone w pokładowe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm. Dodatkowo zamontowano na nich reflektor poszukiwawczy tzw. szperacz i światła do lotów w szyku. Wyposażenie śmigłowców zostało również przystosowane do ratownictwa bojowego i obejmuje wyposażenie medyczne i ratownicze obejmujące dwie wciągarki i hak do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym. Ponadto AW101 zostały wyposażone w system pływaków awaryjnych i tratwy ratunkowe oraz zestaw do przetrwania w niskich temperaturach. W ramach zdolności zwalczania okrętów podwodnych są one wyposażone m.in. w sonar, aktywne i pasywne boje sonarowe oraz systemem przetwarzania danych.

Śmigłowiec AW101 numer 6201 odlatuje po pokazie na Babich Dołach.
Śmigłowiec AW101 numer 6201 odlatuje po pokazie na Babich Dołach.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Szczegółowa specyfikacja wyposażenia jest nieznana. Nie wiadomo również co dokładnie zostało zakupione w ramach umowy z WSK PZL-Świdnik. Nie wiadomo nadal kiedy i jakie uzbrojenie przeciwpodwodne zostanie dla nich zakupione czy może przejmą one na uzbrojenie tylko torpedy MU90 Impact ze śmigłowców Mi-14PŁ.

YouTube cover video

Zakup pierwszych czterech śmigłowców AW101 był bardzo potrzebny, choć był stosunkowo drogi. Pierwszych czterech ponieważ niewątpliwie ta liczba jest niewystarczająca do naszych potrzeb. Dlatego niezwłocznie potrzebny jest zakup drugiej czwórki, a w przyszłości jeśli starczy środków finansowej jeszcze trzeciej czwórki. Plany takie są i widać je nawet po rozbudowie infrastruktury lotniskowej w Darłowie (Darłówku), gdzie zbudowano nowe hangary dla 12 śmigłowców.

Historyczne godło eskadry zwalczania okrętów podwodnych.
Historyczne godło eskadry zwalczania okrętów podwodnych.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Polski numer taktyczny 6204 śmigłowca AW101.
Polski numer taktyczny 6204 śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Ślad po starym tymczasowym numerze ZR 288 polskiego śmigłowca AW101.
Ślad po starym tymczasowym numerze ZR 288 polskiego śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Wirnik ogonowy śmigłowca AW101.
Wirnik ogonowy śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Głowica wirnika ogonowego śmigłowca AW101.
Głowica wirnika ogonowego śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Podwozie przednie śmigłowca AW101.
Podwozie przednie śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Jedno z dwóch tylnych podwozi śmigłowca AW101.
Jedno z dwóch tylnych podwozi śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
Reklama

Komentarze (13)

  1. MiP

    Jeśli chodziłoby o wygląd to nasze śmigłowce rodziny Mi-14 ładniej się prezentowały ale te są o wieki nowocześniejsze i dobrze że już są 🙂

    1. Chyżwar

      Dobrze, że są. Ale ja bym się cieszył gdyby AW149 dostały takie same systemy samoobrony jak ten.

    2. Davien3

      Chyzwar niestety daje sie nikt nie zintegrował takich systemów z AW149 :)

  2. Essex

    Trzeba zrezygnowac z 2 miecznikow i kupic 6 smiglowcow

    1. Opornik

      Bez przesady, te mieczniki to obok trałowców jedyne statki które jeszcze w MW coś mogą dzisiaj.

    2. user_1053912

      Opornik tylko rowery wodne. Bo na rowerach wodnych do UK nie uciekną tylko bronić będą kraju. Goście uciekli i wy im chcecie znowu kupić krypy. A bić się o kraj to nie łaska. To my płacimy forsę żeby UK miało flotę? Błyskawica to fajny okręt tylko jak mój dziadek opowiadał co 3 września zrobili z nimi niemcy pod Łodzią to mniej go lubię. Mój dziadek był dowódcą działa w 13 Pułku Artylerii Konnej. Jemu się udało rannydostał się do niewoli wielu jego towarzyszy walki tyle szczęścia nie mieli. Dlatego moim obowiązkiem jest pisanie tego. Te krypy to wyrzucona forsa w błoto. Nam są potrzebne samoloty helikoptery i wojska lądowe.

    3. Davien3

      user i pewnie dlatego w Bałtijsku trzymacie nawet niszczyciel nie mówiąc już o fregatach i korwetach:))

  3. x0Czarny0x

    Pytanie do kogoś kto się zna. Czy gdyby te AW101 były kupione w wersji osobno do ZOP i osobno do SAR to byłyby lepiej wyposażone czy nie ma to znaczenia i wystarczy coś szybko zdjąć, zamontować? Chodzi mi o to czy trzeba było pójść na jakiś kompromis w budowie łącząc zadania SAR i ZOP w jednym śmigłowcu?

  4. user_1053912

    Jeju dla mnie najważniejsze że epoka dziadostwa się wreszcie kończy. A drugie że nie kupiono tego szrota Caracala ,ja przypomnę że już raz nam próbowano opylić szrot o nazwie Mirage F1. I o ile by się udało byśmy byli na poziomie Rwandy i innych afrykańskich mocarstw to przy Caracalu cofnęlibyśmy się do epoki Caucescu w Rumunii.

  5. P9

    Bardzo dobry, sprawdzony śmigłowiec morski, bijący osiągami i marginesem bezpieczeństwa dla załogi wszystko co było do tej pory. Może operować w najtrudniejszych warunkach i nie ma zagrożenia uszkodzenia belki ogonowej przez wirnik w czasie rozruchu, jak to bywało w Mi-14 w czasie sztormowej pogody.

    1. Davien3

      Owszem to niezła maszyna ZOP ale nie jest lepsza od MH-60R Tyle że to nie dotyczy naszych AW101

    2. P9

      Od "dawien" dawna wiadomo że MH-60R wcale nie jest zawsze lepszy, bo przy bardzo złej pogodzie (np. porywy wiatru) przy której może latać AW101 to on nawet nie wystartuje. Jest wtedy po prostu nieprzydatny. A Bałtyk to przez co najmniej pół roku morze niebezpieczne. Nie będę nawet wspominał o zasięgu i innych parametrach np. w zawisie itp, bo szkoda klawiatury dla kogoś zadaniowanego.

    3. wojghan

      Świetny. O ile akurat się nie przewróci stojąc na płycie lądowiska.

  6. LMed

    Cena !!! Kupione w czasach, gdy pieniądze były, hehe. A co tam, niech się wnuki martwią spłatami.

    1. Nie cenzor

      Lepiej niż wnuki miały by robić na spłatę sprzętu niż na twoją emeryturę.

    2. Anty 50 C-cali

      jak by kupili mix używanych Seahawk B z S70i to byś jęczał, że co - szrot z "pustynii". A davienici by dodawali, że się nie nadają. A tak kupili od Leonardo, któremu WSK sprywatyzował sam Donald. Leonardo, to dawniej Agosta, która ma doświadczenie w..."Anti-submarine warfare, anti-shipping version of the AB 212 helicopter, built under license in Italy by Agusta. Operated by the Italian Navy, Hellenic Navy and Islamic Republic of Iran Navy, Peru, Spain, Turkey, and Venezuela.'.... DAVIEN 3 ci , dzieciaku, że nie ma w polskiej wiki to nie znaczy, że się nie nadawał

  7. Paweł P.

    Jakby ktoś nie pamiętał to w offsecie była "tapicerka" dla picu, ale co najważniejsze, technologia wyważania silników, przyda się? Przyda.

    1. Anty 50 C-cali

      ..i "tylko" nakładanie powłok lakierniczych. Niczego nie słyszano jak to farba z F-117 "wyciekła" do Ruskich?....

  8. Flaczki

    Cztery to doby start ale jest zamalo i MW muszą dokupić jeszcze 8 lub 10 śmigłowców tego typu!

    1. Chyżwar

      Na pewno trzeba będzie kupić śmiglaki na fregaty. Tylko nie do końca jestem przekonany czy akurat te.

    2. Jkseweryn

      Dokup za swoje , chciałbym się przy tym dowiedzieć , gdzie i ile tych mitycznych ruskich op we flocie bałtyckiej do zwalczania , strzelam-jeden?

    3. Chyżwar

      @Jkseweryn Ty ze swoich także się dołożysz. Jak każdy z nas. Bo chyba wiesz o tym, że Polska kupiła trzy fregaty. A na każdym z tych okrętów mogą bazować nawet dwa wiatraki o ile pamiętam.

  9. WSK74PL

    Maszyna piękna, droga i na pewno potrzebna w ratownictwie Realnie, do obsadzenia "pary dyzurnej" i nic więcej.

    1. Paweł P.

      no to lepiej nie mieć parki, ah ;)

    2. Anty 50 C-cali

      tosz przez Lata latały jedynie 2 Milki. ..."zadecydowano o przebudowie dwóch ZOP-owskich Mi-14PŁ na ratownicze Mi-14PŁ/R""...poSzukać gdzie w wiki , kiedysz to wykluczono - wg davienologii, na amen te 2 zop-ki na SAR!? Co do wykluczania, wbrew temu co plecie Danien 3 -ci, dowództwa, Specjaliści... flot Włoch, Hiszpanii, dali swego czasu swoim pilotom morskim helikopterki AB212. Wyciągano z nich - albo wkładano , wyposażenie przeciw podwodniakom. Jak nie potrzebowali latać z torpedami, to robili jako SAR. Oszczędzali bogaci, to nam się opłaci. Przypomnę stare prawdy

    3. Davien3

      Anty niezłe bajki ale AB212 to cywilna maszyna nie nadająca się w ogóle do służby w wojsku Nie ma jej też w armii ani flocie Hiszpani czy Włoch Natomiast UH-1N czyli wersja wojskowa był owszem w wersji ZOP ale nie miał wymiennego wyposażenia bo było zamontowane na stałe dzieciaku

  10. Anty 50 C-cali

    Skoro w końcu 2008 zakończył żywot ratowniczy pierwszy Milek -PS, a w końcu 2010 - Drugi (TAK?) to w drugą dekadę XXI wieku MW weszła z parką przebudowanych ex- zop. I przez lata, z obstawą Anakond gwoli prawdy, to wystarczało do SAR?! A teraz, dzisiaj, lament bo "tylko" 4 śmigła są. Co misiu @mick ryczy, o tapicerce do AW? Wiesz lepiej czy grupa Leonardo wie, że ..."Wykonane części obejmują dolną przednią część kadłuba (podłoga pilotów) oraz płytę sufitową"....O ofsetach chcesz podyskutować?!! Airbusa, podpisanego z Sofią, za heli - zrealizowanego dopiero w kolejnej dekadzie - gdy Bułgarzy zaczęli grzecznie brać airbusy dla narodowego przewoźnika, np

  11. [email protected]

    Może jakaś polska nazwa dla Merlina ? Z innej beczki - jeśli nie są uzbrojone to jaka jest dziś ich rola?

  12. Wuc Naczelny

    Dość zabawne ża AW101 mają zamontowane DIRCM przeciw podcisom na podczerwień a więc bliskiego relatywnie zasięgu, a AW149 armii nie mają. Jednocześnie AW101 mie mają systemu chłodzenia wylotów, co jest tańszym rozwiązaniem, a nie operują w andach ani na niewiodomo jakim zasięgu na Atlantyku be nie przeznaczyć tych 2% mocy na dobre ukrycie sygnatury IR.

    1. Anty 50 C-cali

      czy @Wuc widzi jak ma rozmieszczone silniki Milek? Albo i Caracal H225M?! Dokładniej ; gdzie są skierowane wyloty gorących spalin siliników? Na boczki, tak??! Merlin czarodziej na wyloty skierowane "do tyłu" (patrz fotki!!!!), by wirnik potężnie je mieszał z pędem powietrza. W locie...

    2. Davien3

      Anty niezłe bajki ale tak samo wirnik miesza powietrze z wylotów dwóch silników Caracala jak z trzech AW101` I NIE SA to Merliny ale jakies frankensztajny we wzajemnie sie wykluczających wersjach ZOP/SAR

    3. Adamus13

      Anty 50 C-cali ale nie są jednak tak wywinięte do góry jak w AW159.

  13. Otas

    Drogie ale świetne śmiglaki. Szkoda, że przez mały budżet trzeba było kupować wersje "uniwersalne" ale w dłuższej perspektywie może to wyjść na plus, oczywiście jeżeli będziemy kupować kolejne transze (min.8). W przyszłości, gdy będziemy potrzebować więcej śmigieł ratowniczych to po prostu w kilka godzin wymieni się wyposażenie ZOP i sprawa załatwiona, nie trzeba będzie przebudowywać całego śmigła jak do tej pory. Oczywiście ma to sens przy odpowiedniej ilości śmigłowców a nie przy minimalnej potrzebnej do utrzymania zdolności.

    1. Anty 50 C-cali

      O co znaczy "drogie". W tag (ach pogrzebać!) wychodzi szydło z worka..." 1,65 mld zł brutto, czyli ponad 380 mln EUR. Kontrakt objął cztery maszyny wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz sprzętem medycznym. Umowa przewidywała offset o wartości 400 mln zł. Oprócz tego, dużą część elementów śmigłowca wyprodukowano w polskich zakładach PZL Świdnik"....Omijając te wanny, owiewki silników mających "rozpraszać" sygnaturę (Wucu!) ; 1650 mln brutto - 400 ofseta = prawie jak 4 tanie Caraczale....

    2. mick8791

      Anty 50 drogie misiu znaczy dokładnie to, że jeden AE-101 kosztuje nas ok 400 mln, a jeden Caracal wychodził 260 mln! Widzisz ta różnicę w cenie? Do tego AW-101 są jednymi z najdroższych śmigieł w utrzymaniu. Offset powiadasz... Wiesz co on zawiera? Otóż raptem prowadzenie obsługi technicznej, obsługa przed i po startowa, serwis do określonego poziomu i nakładanie powłok lakierniczych... I to jest te Twoje 400 mln - papier przyjmuje wszystko! Caracal miał 100% offsetu w tym produkcję końcową tych śmigieł w WZL 1! A do AW misiu Świdnik robił tylko elementy tapicerki, reszta produkcji to Wielka Brytania!

    3. Davien3

      Otas zapomniałeś dodac że są w wzajemnie sie wykluczającej wersji ZOP/SAR I jak sobie wyobrażasz uzycie ich w roli ZOP jak sonar i reszta wyposazenia sa instalowane w miejscu rampy? Do tego do tej pory nie kupiono wyposazenia ZOP do tych frankensztajnów Owszem to b.dobre smigłowce ale nie w wersji jaką sobie wymarzył PiS

Reklama