Siły zbrojne
124 mld zł na wydatki obronne w budżecie na 2025 rok [ANALIZA]
Zgodnie z polskim porządkiem prawnym Rada Ministrów RP była zobowiązania przesłać do końca września projekt ustawy budżetowej na 2025 rok. I tak stało się z tym, że projekt budżetu opatrzony jest datą 30 września (poniedziałek), a dostarczono go 1 października (wtorek).
Powodem przekazania projektu w ostatniej chwili były zmiany jakie Rada Ministrów, w związku ze skutkami niedawnych powodzi, wprowadziła do niego 28 września (sobota). Zostało to odnotowane na stronie internetowej Sejmu.
Projekt budżetu złożony w Sejmie w części 29 – obrona narodowa niewiele różni się od projektu przesłanego 29 sierpnia 2024 roku do Rady Dialogu Społecznego. Natomiast plan finansowy Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych do rady został przesłany jako projekt, a do Sejmu już jako plan. Oba dokumenty są identyczne, z czego można wysnuć wniosek, iż w międzyczasie został on zatwierdzony.
Czytaj też
Nowość tę należy odebrać pozytywnie choć nadal podstawowe informacje o planie, a przede wszystkim jego wykonaniu nie są publicznie dostępne. Jest to o tyle niekorzystne, iż nasze globalne, realne wydatki zbrojeniowe składają się z wydatków budżetu obronnego zawartego w ustawie budżetowej oraz wydatków Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Całość zaciemniają dwa czynniki. Fundusz co rok jest zasilany z budżetu MON. Powoduje to łatwość podwójnego zaliczenia jako wydatkowanych tych samych środków. Raz, gdy budżet wydaje je na zasilenie funduszu, a drugi raz gdy fundusz wydaje je na spłatę zakupów poczynionych przez MON. Dodatkowo nie wszystkie pieniądze wydawane przez fundusz idą na zakupu sprzętu wojskowego. Część środków funduszu przeznaczana jest na odsetki i spłatę mechanizmów dłużnych oraz samo funkcjonowanie funduszu.
Budżet obronny w projekcie ustawy budżetowej na 2025 roku jest jeszcze większy niż w latach poprzednich. Na 2025 rok w części 29 – obrona narodowa przewidziano kwotę 123,526 mld zł. Natomiast obecnie funkcjonujący budżet państwa na 2024 rok przewiduje w tej części 117,520 mld zł, a wykonanie budżetu w 2023 roku wyniosło 97,080 mld zł.
Poza częścią 29 – obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa na wydatki obronne przeznacza się dodatkowe 0,776 mld zł. Łącznie daje to 124,302 mld zł co stanowić będzie 3,1 % PKB.
Z części 29 budżetu 14,021 mld zł ma zostać w 2025 roku przekazane do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Natomiast wydatki funduszu na realizację podstawowych zadań mają wynosić 76,267 mld zł.
Reasumując globalnie w 2025 roku Polska może przeznaczyć 124,302 mld zł z budżetu oraz 76,267 mld zł z funduszu pomniejszone o 14,021 mld zł przekazane do funduszu z budżetu.
Ten nieczytelny mechanizm finansowania naszych zbrojeń był krytykowany przez opozycję w poprzedniej kadencji Sejmu. Niestety teraz, gdy opozycja stała się rządzącymi, szybko zapomniała o swoim dotychczasowym stanowisku i bardzo chętnie „weszła w buty” funkcjonującego systemu. System ten daje ogromną elastyczność w finansowaniu wydatków, ale również powoduje ogromne zagrożenia w przypadku, gdy Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych nie będzie w stanie zaciągnąć nowych pożyczek czy też znaleźć kupców na nowe emisje obligacji. A krótka historia funduszu pokazuje, że zagrożenia te już występują. Do końca trudno jest ocenić czy fundusz taniej zaciąga swoje zobowiązanie niż gdyby zrobił to Skarb Państwa.
W ramach zaplanowanych w części 29 budżetu 123,526 mld zł na poszczególne wydatki przeznacza się:
- 51,532 mld zł na wydatki majątkowe, przeznaczone głównie na realizację inwestycji i zakupy inwestycyjne resortu obrony narodowej, na współfinansowanie programów inwestycyjnych NATO oraz na zasilenie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (wspomniane wcześniej 14,021 mld zł);
- 48,021 mld zł na wydatki bieżące, przeznaczone na wydatki osobowe, tj. uposażenia żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy oraz świadczenia pieniężne relacjonowane do uposażeń, wynagrodzenia sędziów wojskowych, a także wynagrodzenia pracowników cywilnych i nauczycieli wraz z pochodnymi, na zakup usług remontowych, zdrowotnych, telekomunikacyjnych i pozostałych oraz na zakup materiałów i wyposażenia, pozostałego sprzętu i uzbrojenia, energii oraz środków żywności;
- 18,017 mld zł na świadczenia na rzecz osób fizycznych czyli na emerytury i renty dla byłych żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy oraz na pozostałe świadczenia, w tym uposażenia żołnierzy Dobrowolnej Zasadniczej Służby Wojskowej i Terytorialnej Służby Wojskowej;
- 5,957 mld zł na dotacje i subwencje, m.in. na dotacje związane z finansowaniem wojskowego szkolnictwa wyższego, Agencji Mienia Wojskowego, zabezpieczeniem potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców, wojskowych instytucji kultury.
Środki zaplanowane w dziale 752 - obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa czyli 0,746 mld zł przeznaczone zostaną na sfinansowanie:
- projektów badawczych i celowych w dziedzinie obronności;
- Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP w zakresie transportu kolejowego i drogowego na potrzeby wojska;
- działalności jednostek organizacyjnych prokuratury powszechnej właściwych w sprawach wojskowych;
- składki do Europejskiej Agencji Kosmicznej;
- zadań związanych z przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej.
Projekt planu finansowego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych na 2025 rok
W dniu 1 stycznia 2025 roku fundusz ma posiadać 3,287 mld zł.
Czytaj też
Na cały rok zaplanowano uzyskanie przez fundusz 76,265 mld zł, w tym z następujących tytułów:
- 60,586 mld zł z finansowania dłużnego;
- 14,021 mld zł z budżetu państwa przekazane przez Ministra Obrony Narodowej;
- 1,271 mld zł ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi;
- 159,1 mln zł z wpływów z tytułu wsparcia udzielonego wojskom obcym oraz udostępniania im poligonów;
- 101,8 mln zł odsetek;
- 78,2 mln zł jako odszkodowania lub kary umowne oraz zwrócone zaliczki, wpływy ze zrealizowanych gwarancji, zabezpieczeń oraz inne środki otrzymane w toku realizacji umów, zawartych na rzecz Sił Zbrojnych PLN;
- 22,0 mln zł jako zwrot podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego otrzymanego przez organy wojskowe z tytułu realizacji zadań na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz z tytułu udzielonego wsparcia pozostałym wojskom obcym;
- 17,1 mln zł z wpływów z tytułu specjalistycznych usług wojskowych;
- 9,1 mln zł z wpływów wynikających z przepisów o Agencji Mienia Wojskowego.
Na 2025 zaplanowano wydatki Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w wysokości 76,267 mld zł, w tym:
- 65,420 mld zł na realizację celów określonych w Programie rozwoju Sił Zbrojnych czyli na zakupy sprzętu wojskowego;
- 3,8 mld zł na wypłaty odsetek od pozyskanego finansowania dłużnego;
- 3,628 mld zł na spłata kapitału od pozyskanego finansowania dłużnego;
- 3,410 mld zł na prowizje, opłaty i pozostałe koszty z tytułu organizacji i obsługi finansowania dłużnego;
- 8,6 mln zł na wynagrodzenie prowizyjne dla Banku Gospodarstwa Krajowego, który prowadzi fundusz.
Na 31 grudnia 2025 roku zaplanowano, iż na stanie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych ma pozostać 3,286 mld zł, do wydania w latach następnych.
Dopiero w 2026 roku dowiemy się czy ten ambitny plan pozyskania i wydatkowania zostanie zrealizowany w takiej wysokości. Dla przypomnienia na 2024 roku wpływy do funduszu zaplanowano na poziomie 53,530 mld zł, w tym 12,805 mld zł z budżetu MON. Obecnie trudno przewidzieć czy uda się pozyskać w 2024 roku taką kwotę, poza oczywiście przelewem z MON. A w 2025 roku planuje się do pozyskania przecież jeszcze większą kwotę (76,265 mld zł, w tym 14,021 mld zł z budżetu MON).
W związku z wątpliwościami dotyczącej realnie możliwej kwoty do pozyskania można tylko przypomnieć, iż na same cele określone w Programie rozwoju Sił Zbrojnych fundusz w 2024 planuje wydać 45,880 mld zł. Oprócz nich fundusz zmuszony jest jeszcze do poniesienia kosztów organizacji i obsługi finansowania dłużnego oraz wynagrodzenia prowizyjnego dla Banku Gospodarstwa Krajowego.
Przedstawione przez Ministerstwo Finansów dane pokazują realny jak i planowany stan zadłużenia Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Na koniec 2023 roku było to 27,9 mld zł, a na koniec czerwca 2024 roku 28,7 mld zł. Natomiast obecny plan zadłużenia wygląda następująco:
- 57,2 mld zł na koniec 2024 roku;
- 114,8 mld zł na koniec 2025 roku;
- 188,9 mld zł na koniec 2026 roku;
- 247,8 mld zł na koniec 2027 roku;
- 282,4 mld zł na koniec 2028 roku.
W obecnej sytuacji gospodarczej Polski plan ten wydaje się mało realny oraz stanowiący bardzo poważne obciążenie dla stanu finansów państwa. Cały czas musimy pamiętać, iż zadłużenie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych jest gwarantowane przez Skarb Państwa. Będzie ono wymagało w przyszłości spłaty z dochodów państwa lub zaciągania kolejnych pożyczek lub sprzedaży kolejnych emisji obligacji.
Misiek1218
Z caym szacunkiem dla czytelników. Ale czy oni nas mają za stado baranów. Wracają czasy pierwszej kadencji Po. Budżet pieknie wygląda ale co z tego jak nic nie kupują i na koniec roku kasa wraca do koryta i znika. Kontrakty zamiast podpisywac to negocjacje i audyty po wsze czasy. Projekty nie dofinansowane i z czasem upadają. Już nam pokazali jak budować fregate 12 czy 14 lat. Żenada i brak slów.
Pawelek
Kontrakty trzeba dobrze wynegocjować, a nie chaos w zakupach, bez amunicji, bez serwisu w Polsce, bez żadnego offsetu i przygotowania. Ten bałagan teraz trzeba uporządkować i zabezpieczyć interes Polski, a nie kupować impulsywnie tylko w jednym celu, aby pochwalić się przed wyborami.
Orthodoks
Ostatni akapit szczególnie godny polecenia wszystkim zagorzałym orędownikom i kibicom zakupów w stylu setki Apaczy, czy 500 Himarsów, a nawet i 300 tys wojska na czas pokoju.
Weneda 1977
Myśmy powinni mieć tyle co wymieniłeś a nawet więcej bo nas stać tylko nie wiesz jakie jest marnotrawstwo w Polsce.Polska armia to powinna być jak izraelska tylko 2/3 x Wieksza,takie mamy położenie i wnioski z historii tylko tego nikt nie bierze pod uwagę.
Pawelek
Weneda, spokojne wystarczyłaby połowa tego, a za oszczędzoną kwotę należałoby zakupić duże zapasy amunicji i zakup licencji na produkcję tej amunicji w Polsce. Pewnie nie na wszystko dostalibyśmy zgodę, ale walczyć o największą pulę. Offset za Caracalle był ok. 100% wartości śmigłowców i niby był za słaby, a później zakupy z półki za ogromną kasę bez zabezpieczenia polskich interesów.
patriota39
Polskie zbrojenia, modernizacja sil zbrojnych to tak naprawdę fikcja. Brutalne, ale prawdziwe. Już powstają za granicą artykuły, analizy na temat polskiego pomysłu na zwiększanie zdolności bojowych sil zbrojnych. Chaotyczne, pospieszne zakupy dużych ilości sprzętu i uzbrojenia bez rozwijania zaplecza badawczo-rozwojowego, projektowego, produkcyjnego, serwisowego, i zakupu technologii. Zakłady produkcyjne amunicji, uzbrojenia powstają na Litwie, Łotwie, Węgrzech, w Bułgarii, Rumunii. Nawet Albania w swoim programie modernizacji przewiduje odbudowę zdolności produkcyjnych i inwestycje w przemysł zbrojeniowy. Proszę zadać sobie dwa proste pytanie: "ile zakładów zbrojeniowych w Polsce zbudowano w ciągu ostatniej dekady, w latach 2014-2024"?, oraz "Ile uzbrojenia (w sztukach) wyprodukowano w polskich zakładach zbrojeniowych w latach 2014-2024?"
Chyżwar
A ktoś spodziewał się czegoś innego. Kiedy jest się w opozycji żadna sprawa krytykować. Kiedy się zaczęło rządzić robi się to samo, co wcześnie było krytykowane. Dziwne jest tylko, że ludziska się na taką krytykę biorą i jeszcze biją jej brawo. Nawet wtedy gdy krytyka jest tak głupia, jak przy okazji zakupu M1, F-35 czy choćby Homara "K".
Aiden
Przydałoby się żeby w końcu Gen Kukuła z Ministrem Kamyszem wyszli do ludzi i powiedzieli jakie dokładne struktury mamy mieć w wojskach lądowych. Z dodatkowymi 2 dywizjami samej artylerii dla DAS i DAR potrzeba jeszcze ponad 30 dywizjonów bez rezerwy sprzętowej. do tego trzeba doliczyć logistykę i wszystkie inne potrzebne elementy. Do tego trzeba doliczyć czołgi, BWP, KTO, jednostki wsparcia. Dla porównania chcemy mieć tylko 160 samolotów bojowych. Przecież to jest groteska.
Essex
No chyba widac ze brakuje kasy...czas zejsc na ziemie i przestac fantazjowac. Brakuje kasy na zakupy o utrzymaniu nie wspominajac. Czas dorisnąć.
szczebelek
Po co nam ten fundusz skoro w tym roku wydano zaledwie kilka procent z tego co było dostępne? Jeśli w następnym roku powtórzą procedurę to mam wrażenie, że pod koniec kadencji użyją tych pieniędzy aby zasypać deficyt budżetowy .
Weneda 1977
Poważnie? A jak wyglądała sytuacja z funduszem w zeszłym roku? Masz jakieś dane albo ktoś? Wróciły stare czasy jak za PO gdy zwijanie kasę z budżetu MON!
Essex
Oj szczebelek szczebelek...dorosli mydlacy racjonalnie ludzie fokonuja zakupow majac realne pieniadze w portfelu a nie pochodzace z kredytow i pozyczek. Tutaj tak nie jest. Dorosnij.
Autor Komentarza
Zobaczymy po wyborach prezydenckich, wtedy dopiero się okaże, na ile ten budżet jest na poważnie. Obym się mylił.
Orthodoks
Ostatni akapit szczególnie godny polecenia zagorzałym zwolennikom zakupu w stylu :