Szwedzki koncern Saab po raz kolejny pokazuje wolę jeszcze większego zacieśniania współpracy z polskim przemysłem i ośrodkami naukowymi. Umowa podpisana 13 grudnia br. z Akademią Marynarki Wojennej jest jednak tylko potwierdzeniem procesu, który rozpoczął się już na początku tego roku akademickiego pobytem stażystów z AMW w stoczni Saab w Karlskronie (gdzie budowane są m.in. proponowane dla Polski okręty podwodne typu A26).

Szwedzki okręt rozpoznania radioelektronicznego budowany w stoczni Nauta w Gdyni. Fot. Saab

Zgodnie z oficjalnym komunikatem porozumienie z Akademią Marynarki Wojennej zakłada „nawiązanie ścisłych relacji oraz jak największe wykorzystanie specjalistycznego doświadczenia i potencjału obu partnerów… W dokumencie podkreślone zostało znaczenie nawiązania silnych relacji oraz wzajemnej wymiany wiedzy pomiędzy obydwoma partnerami”. Jednym z pierwszych efektów tej umowy mają być harmonogramy i porozumienia dotyczące już poszczególnych działań.

Jestem pewien, że dzięki współpracy Saab z Akademią Marynarki Wojennej, polscy studenci zyskają dodatkowe, przydatne doświadczenie.

Jyrki Kujansuu Vice President for Poland and Baltic States, Saab

Mamy nadzieję, że podpisanie umowy będzie impulsem, który pozwoli na szerszą współpracę, zapewni dostęp naukowców i studentów z AMW do najnowszych technologii i praktyk w dziedzinie budowy i eksploatacji okrętów, a także umożliwi realizację wspólnych projektów badawczych.

kmdr dr hab. Dariusz R. Bugajski, prof. AMW, prorektor ds. kształcenia.

Chcąc pokazać jak poważnie w Saab traktowana jest kooperacja z polskim przemysłem, koncern ten ujawnił dwie pierwsze wizualizację okrętu rozpoznawczego, który powstaje na zlecenie szwedzkiej marynarki wojennej. Zgodnie z umową podpisaną w kwietniu br. kadłub tej jednostki jest budowany przez należącą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stoczni Remontowej Nauta. Po zakończeniu prac stoczniowych, wodowaniu i wstępnych próbach morskich okrętu, zostanie on przeholowany do zakładów stoczniowych w Karlskronie, gdzie przeprowadzony będzie „montaż wyposażenia rozpoznania radioelektronicznego oraz finalny etap prób morskich przed przekazaniem go użytkownikowi”.

Szwedzki okręt rozpoznania radioelektronicznego budowany w stoczni Nauta w Gdyni. Fot. Saab

Kolejnym przykładem współpracy może być również podpisana w listopadzie br. umowa z polską spółką Base Group na dostawę kluczowych komponentów dla dwóch szwedzkich okrętów podwodnych A26 budowanych w stoczni w Karlskronie. Tak więc Szwedzi jeszcze przed wyborem docelowego dostawcy nowej generacji okrętu podwodnego w ramach programu Orka, już rozpoczęli współdziałanie w tej dziedzinie.

Oglądaj teżSaab: Współpraca w modernizacji okrętów podwodnych [Defence24 TV]

Reklama

Komentarze