Przemysł Zbrojeniowy
Słowacja wybrała samolot transportowy
Słowacki minister obrony wskazał brazylijski samolot transportowy C-390 Millenium jako preferowaną maszynę tej klasy dla podległych mu sił zbrojnych.
Wcześniej w regionie C-390 wybrały Węgry, Czechy i Austria, a oprócz tego klientami eksportowymi na tę maszynę są także Portugalia, Niderlandy, Republika Korei i Szwecja. Zakupy każdego z tych klientów są jak na razie umiarkowane i opiewają w każdym z przypadków po kilka maszyn. Większą liczbę – 19 maszyn – zakupił jedynie kraj producenta. Na tym tle potencjalne słowackie zamówienie na trzy samoloty (z opcją na czwarty) wydaje się więc znaczące.
Bratysława ma przedsięwziąć formalne kroki w celu zakupu C-390 już w styczniu 2025 roku. Spekuluje się, że zakup C-390 Millenium może być elementem większej transakcji wiązanej pomiędzy obydwoma państwami. O współpracy wojskowej mówiono zresztą na spotkaniu ministrów obrony Słowacji i Brazylii, tym samym, na którym podpisano list intencyjny ws. wyboru przez Słowację C-390.
Czytaj też
Brazylijczycy mogą być zainteresowani m.in. słowacką 155 mm armatohaubicą na podwoziu kołowym Zuzana 2. System ten był niedawno testowany w Brazylii, która poszukuje kołowej artylerii samobieżnej. Tego rodzaju współpraca przemysłowa polegająca na tym, że Brazylijczycy pozyskują sprzęt wojskowy niejako w zamian za swój samolot transportowy, nie jest nowa. W listopadzie 2024 roku na Millenium zdecydowała się Szwecja a w zamian Brazylia zadeklarowała zwiększenie zamówienia na myśliwce Gripen o dziewięć egzemplarzy.
C-390 Millenium to dzisiaj jeden z najnowszych średniej wielkości samolotów transportowych na świecie. Innymi są Airbus A400M Atlas, Antonow An-178 czy japoński Kawasaki C-2. To jednak przede wszystkim wyrób brazylijski znajduje obecnie najwięcej klientów eksportowych na świecie i to on ma szansę na rzucenie rękawicy na rynku dominującym tam od lat amerykańskim samolotom C-130 Hercules.
Czytaj też
Słowacja pomimo relatywnie małego potencjału inwestuje w nowoczesne lotnictwo wojskowe. Obecnie trwają tam m.in. dostawy eskadry 14 samolotów F-16 Block 70. W lotnictwie transportowym Słowacy eksploatują od lat dwa lekkie C-27 Spartan i pięć czeskich L-410 Turbolet, a w lotnictwie śmigłowcowym m.in. dziewięć śmigłowców Black Hawk.
MiP
I to powinien być samolot dla nas ale u nas woleli 30-sto letnie Herkulesy
mick8791
Jakby to powiedzieć - są wielokrotnie tańsze.
Weneda 1977
Kupią pod warunkiem gdy Brazylia też u nich coś kupi. Izrael kupił u Włochów te orliki co my do szkolenia to w zamian Włosi kupili samoloty awacs i na tym to polega a u nas się kupuje za grube mlddy $ i nic albo prawie nic. Indie kupili te same działa bezodrzutowe tylko drobiazg tego co my i wynegocjowali produkcję u siebie a my nic co to za ministrów obrony mamy?
mick8791
Bzdurą! Hindusi niczego nie wynegocjowali i nie produkują Karli u siebie! Szwedzi otworzyli swoją fabrykę w Indiach i to oni w pełni kontrolują produkcję i technologię. Szwedzi co do zasady nie udzielają licencji na produkcję tego sprzętu.