Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwsze zdjęcie FA-50PL

FA-50PL, pierwszy FA-50PL, produkcja FA-50PL
Produkcja FA-50PL
Autor. KAI

Redakcja Defence24.pl otrzymała fotografię z linii produkcyjnej w Sacheon, znajdującej się w głównej fabryce producenta samolotów FA-50 - firmy Korean Aerospace Industries. Przedstawia ona pierwszy produkowany obecnie samolot FA-50 w docelowej wersji PL.

Maszyna ma na ogonie napis FA-50PL i numer 5013. Jest to więc pierwszy z samolotów wersji PL. Dotychczas przekazane Polsce samoloty wersji GF (Gap Filler) nosiły bowiem numery taktyczne od 5001 do 5012. Jak widać kadłub płatowca jest już scalony i stoi na własnym podwoziu.

Reklama

Trwa jego wyposażenie. W otwartych sekcjach widać położone przewody instalacji elektrycznych. Za samolotem widoczny jest „nieopisany” ogon kolejnego FA-50. Nie można wykluczyć, że także należy do budowanego dla Polski samolotu. W przeciwieństwie do maszyny na pierwszym planie, maszyna na drugim ma już zainstalowane usterzenie tylne.

Czytaj też

Zgodnie z postanowieniami umowy na zakup FA-50 z września 2022 roku, pierwsze FA-50PL powinny się pojawić w Polsce w roku 2025. Zgodnie z deklaracjami KAI obecnie wiele z tych 36 samolotów znajduje się już „w różnych stadiach produkcji”.

Reklama

FA-50PL

Polski wariant otrzyma radiolokator Raytheon PhantomStrike klasy AESA (z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym) i łącze danych Link 16. Samolot zostanie zintegrowany z kierowanymi bombami lotniczymi GBU-12 Paveway II o wagomiarze 500 funtów (230 kg), dodatkowymi zbiornikami paliwa o pojemności 300 galonów amerykańskich (1136 litrów), zasobnikiem obserwacyjno-celowniczym Sniper ATP i pociskami krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder. Wykorzystanie pełni możliwości tych ostatnich będzie możliwe dzięki zastosowaniu nahełmowego systemu celowniczego (ang. Helmet Mounted Display, HMD). Nie mniej istotna będzie integracja wyposażenia do tankowania w powietrzu.

Wciąż nie wiadomo, czy FA-50PL ostatecznie zostaną zintegrowane z pociskami średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.

Reklama

Komentarze (18)

  1. x0Czarny0x

    FA-50PL z obowiązkowym glass cokpit jak ma służyć także do szkolenia. Później można sprzedać komuś samoloty M-346 Bielik.

  2. Takijeden

    Trzeba powiedzieć Koreańczykom że budują je dla siebie, my już nie chcemy tych niby samolotów bojowych.

  3. Piotrgra

    To zintegrować z METEOREM i tylko na dobre to wyjdzie.

  4. raf4

    kontrakt na FA50 jest do skasowania! ta kasa powinna isc na F15EX lub EF tr,4!

  5. pablopic

    Precież ten napis na ogonie jest zrobiony w photoshopie, kompletnie nie odpwoiada geometrii powierzchni na której go umiejscowiono.

  6. Patryk.

    Zrobił się niezły szum wokół FA-50GF/PL, a raczej braku uzbrojenia, i od razu dla uspokojenia emocji pojawia się zdjęcie "naszego" FA-50PL, nawet z numerem taktycznym i nazwą własną samolotu (???). Jakieś kuriozum z tą nazwą własną, żeby nie powiedzieć jaja. Poza tym przecież widoczne na zdjęciu samoloty są jeszcze bez warstw lakierniczych!!!!

  7. Al.S.

    Tutaj jeszcze jedna mała niespodzianka dla tych, którzy wskazywali jakoby FA50 miałby nie mieć systemu samoobrony. To co widzicie na zdjęciach z tyłu kadłuba, po obu stronach dyszy, to anteny systemu MAWS i widać że nie jest to system pasywny, ponieważ sposób zamocowania wskazuje na możliwość ruchu anteny w azymucie i elewacji. System jest tajny, dlatego zasłonięto go przed okiem kamery tekturą. Ponieważ wiadomo, że system samoobrony FA50 pochodzi od izraelskiej Elisra, z dużą dozą prawdopodobieństwa można zakładać, że jest to ASPS (Advanced Self-Protection System), czyli zaawansowany system pasywno-aktywny, z możliwością zakłócania stacji radiolokacyjnych, w tym głowic naprowadzania.

    1. Olo9524

      Nie wiem co tam widzisz ale jak dla mnie to te Twoje anteny zasłonięte tekturą to są końcówki siłowników do napędu hamulców aerodynamicznych.A widziałeś w ogóle jakieś ruchome anteny na samolotach?Bo oprócz "talerza" na AWACSach to chyba nie bardzo.

    2. w-t

      Olo, pomyśl zanim napiszesz. AI.S. dobrze wyłapał - a z tyłu masz drugi samolot, na którym masz założone stateczniki, a anteny MAWS mają już nałożone gładkie, klinowe owiewki dielektryczne wpasowujące całość w obrys usterzenia. Żadnych ruskich "siłowników" - na zachodzie umiemy robić dobre napędy elektryczne, wystarczą więc trzpienie na których osadzone są stateczniki, a gdzie one są, widać po otworach technicznych.

  8. SZAKAL

    Bez możliwości integracji z pociskami średniego zasięgu zakup tych samolocików nie ma sensu , bowiem walki powietrzne odbywają się na długich i średnich odległościach. FA 50 może użyć pocisków krótkiego i średniego zasięgu do obrony przed atakiem myśliwca , ale brak możliwości walki na średnim dystansie praktycznie dyskwalifikuje go w roli samolotu bojowego.

    1. Edmund

      FA50PL zasadniczo nie będzie prowadził walki z przeciwnikami takimi jak MiG czy SU, choć gdyby był zintegrowany z pociskami średniego lub dalekiego zasięgu to mógłby. Tą rolę wykonają F-16 , F-35 oraz naziemne systemy przeciwlotnicze. Zasadnicza rolą FA-50PL oprócz szkolenia pilotów będzie wsparcie bombowe oddziałów lądowych oraz zestrzeliwanie rakiet samo-sterujących i dronów, a także helikopterów, Oczywiścei też air policing.

    2. Rusmongol

      Chcesz mi powiedzieć że każdy samolot który nie ma możliwości ataku na średnim dystansie nie jest samolotem bojowym? 🤣

    3. Chyżwar

      Prawie pewien jestem, że dostanie średni zasięg. Zawirowania są. Jak to często bywa przy takich okazjach. Ale takie rzeczy wymagają konsekwencji i cierpliwości. A tej niestety jak uczy historia czasem nam brakuje. Na przykład, gdyby Rayski był cierpliwy i nie uniósł się honorem to wydębiłby od Francuzów. HS 12Y31. A wówczas w 39r. sprawa z nowoczesnym myśliwcem mogła wyglądać inaczej. Mieliśmy przecież RWD-16 bis będący odpowiednikiem Bf 108, na bazie którego powstał Bf 109. Do szczęścia brakowało nam tylko rzędowego silnika o odpowiedniej mocy.

  9. santaclous

    AIM-120 za 5 lat.

  10. Davien3

    Czyli dalej nic w sprawie AIM-120 nie słychać I jeszcze jedno, czyżby nasze FA-50GF nie były zintegrowane z GBU-12 i zasobnikiem Sniper, choc powinny byc jako że to standard FA-50 block 10? Podobnie co do zbiorników paliwa

    1. GGG BBB

      @Davien3, A które zasobniki Sniper chciałbyś podwieszać pod FA-50GF? Te (34 sztuki) ,które AU zamówiła we wrześniu 2023 z dostawą w latach 2025-2028 i których w związku z tym jeszcze nawet nie zaczęto dostarczać?

    2. Zorgis

      Czy może mi ktoś powiedzieć co na zdjęciu do artykułu w Defence24 "Czy FA-50 polecą do Peru? Maciej Szopa 03.07.2024 " ma podwieszony Filipiński FA-50 , czy to nie są AIM-20

    3. Zorgis

      to samo zdjęcie do artykułu "Poszukiwania uzbrojenia do FA-50"

  11. KanapowyZnafcaWszystkiego

    Z prawdziwą przykrością informuję Państwa, że numery na ogonie to niestety Photo Shop i to słaby. Po powiększeniu jakoś geometria powierzchni i literek się nie klei... Niemniej to dobra wiadomość, jeśli to faktycznie budowany dla nas FA50PL.

  12. szczebelek

    Wszystko zależy od ceny, którą będzie trzeba zapłacić za zintegrowanie pocisku AIM-120 AMRAAM, bo każda firma ma księgowego jak Polska MF .

    1. StrateG

      To jest niewielka kwota w skali całego kontraktu. Nieintegrowanie Meteora/AIM byłoby niesamowitą głupotą.

    2. Dudley

      To należy je zintegrować z Meteorem. MBDA nie robi takich problemów z integracją co Amerykanie. Chętnie poszerzają paletę platform na których można wykorzystać ich uzbrojenie.

  13. Al.S.

    Mój komentarz do art. „poszukiwania uzbrojenia FA50”: Co za rakiety a-a ma podwieszone FA50PH ze zdjęcia, drugą parę na podwójnym zaczepie? Wygląda jak AIM120C-5, z uwagi na dwie prostokątne sekcje wzdłuż kadłuba. Wymiary i romboidalne stery przy dyszach pasują do AMRAAM-a. Dysze są zaślepione, czyli jest to wersja ćwiczebna tzw. inert. To by wskazywało, że FA50 jest oblatany z AIM120, potrzeba jedynie integracji softwarowej. Filipiny dostały zgodę Kongresu na zakup AIM120, więc zapewne już ćwiczą z tymi rakietami. Na marginesie, zdjęcie pokazuje realną zdolność FA50 do przenoszenia uzbrojenia- centralny zbiornik paliwa, przynajmniej 4 x widoczne pociski a-a, dwie właśnie zrzucone precyzyjne bomby Mk 84 z GBU-31 JDAM i jakiś pocisk po widocznej stronie samolotu, biały kadłub wskazuje tu na pojedynczego Maverick-a wersji G. Niewidoczny zaczep po drugiej stronie samolotu zapewne przenosi zasobnik Sniper do naprowadzania JDAM. Load-out więcej niż przyzwoity.

    1. radziomb

      do misji CAS i taniego air policing wystarczy. po co nabijac resurs F35 a z mysliwcami wroga beda walczyc inne samoloty typu F35 czy EF itp

    2. Davien3

      AiS to po kolei: Filipiński FA-50PH przenosi pociski Python i Derby . bomby Mk-82 a na pewno nie Mk-84 które sa dla niego zwyczajnie za ciężkie i z którymi NIE JEST zintegrowany Te białe cos to końcówka belki z której te bomby zrzucono Centralnie nie masz podwieszonego zbiornika ale własnie zasobnik celowniczy Sniper NIE MOŻE naprowadzac JDAM które mają naprowadzanie INS/GPS Tak samo FA-50 nie przenosi AGM-65G ale jedynie wersję E Aha na zdjęciu polskiego FA-50PL to cos z tyłu to nie są zadne anteny bo jakbys się przyjrzał zobaczyłbys że tam bedą mocowane stareczniki poziome. a drugi FA-50 dalej w bardziej zaawansowanym stopniu montażu juz nie ma tego czegos Cos jeszcze?

    3. zibi

      ALS. - to nie było zdjęcie a jedynie grafika komputerowa, tam można dorysować co się chce, samolotu w takiej konfiguracji nie ma.

  14. zibi

    Jakoś dziwnie ten napis wygląda, na następnej maszynie nie ma żadnego - czy to aby nie dorysowany fotoshop?

  15. farfozel

    Jesli już zamówiliśmy te samoloty to wlaśnie powinniśmy zamówić FA-50 PL i to w liczbie 32 szt .

  16. user_1062508

    Cała ta historyjka z fafikami okaże się za dwa lata wielką farsą, w której obecny rząd ogłosi wielki sukces w doprowadzeniu FA do poziomu młodszego(ale nie dużo) brata F-16. I szczerze mam to gdzieś, niech tylko to zrobią a będzie to dla nas ogromna korzyść. Uwalenie tego tematu było by sabotażem

  17. Observer22

    Może się nie znam, ale bym proponował przeznaczyć te FA50 na samoloty patrolowe, treningowe, ewentualnie z podstawowym uzbrojeniem, być może zintegrować kiedyś z bombami kierowanymi i pociskami P-P typu Meteor od MBDA, ale na spokojnie. A w najbliższym czasie zamówić dodatkową eskadrę F35, z odbiorem kiedyś tam np. za 8 lat (warto już teraz ustawić się w kolejkę), a przecież płatność jest przy odbiorze, czyli teraz nic nie musimy płacić. A w miedzyczasie, zamówić jeszcze ze 2 eskadry myśliwców przewagi powietrznej np. EF Typhoon lub F15. Ewentualnie dodatkowo F/A 18 Super Hornet do tych F15, jako taki rodzaj bombowców. Tańsze niż F15, a wiele części mają wspólnych. To by był konkretny myśliwiec, nawet jeśli poprzedniej generacji. Widzimy w Ukrainie, że nawet stary sprzęt ale konkretny, przeznaczony do walki a nie do zabawy, jest przydatny. A chyba byłyby dostępne, bo inni już się z nich wycofują. Dla nas byłyby dobre do zastąpnienia Mig-29 / SU-22.

    1. Orel

      Nie, płatność jest rozłożona na raty DO CZASU odbioru.

    2. DiDD

      A do EF to jeszcze dodatkowo Rafale z Mirage lub Gripenem. Wtedy to już będziemy mieli wszystkie typy maszyn używanych na zachodzie.

    3. radziomb

      podobno mamy dostac 48 szt EF uzywanych i zamowic 48 szt nowych EF a za pare lat nasze wszystkie F16 poleca na Ukraine

  18. user_1071471

    Zaraz się zacznie .

Reklama