Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2024: PONAR DEFENCE czyli nowa marka produkcji zbrojeniowej
W czasie trwania Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach firma PONAR Wadowice S. A. zorganizowała konferencję prasową „PONAR w najnowszych działaniach na rzecz obronności”.
W jej czasie przedstawiciele firmy -prezes zarządu Marek Warzecha, wiceprezes zarządu Rafał Worek, dyrektor produkcji specjalnej Dariusz Nalepa oraz dyrektor Centrum Badań i Rozwoju Piotr Rosikowski zaprezentowali historię, teraźniejszość i zamierzenia na przyszłość oraz odpowiadali na zadane pytania. Wszystko to zostało spięte uroczystym zainaugurowaniem nowej marki handlowej pod nazwą PONAR DEFENCE.
Samo pojawienie się tej nowej marki wskazuje, że firma coraz większe znaczenie przykłada do rozwoju produkcji zbrojeniowej na potrzeby przemysłu krajowego i eksportu. Oczywiście produkcja na rynki cywilne nie zostanie zaniedbana i nadal będzie rozwijana.
Planowany rozwój PONARU będzie tym łatwiejszy, iż dysponuje on własnym Centrum Badań i Rozwoju. Spośród ponad 550 pracowników ponad 100 to inżynierowie. Centrum zatrudnia już kilku pracowników posiadających stopień naukowy doktora nauk technicznych, a następni są na drodze do otrzymania takiego stopnia.
Wszystko to pozwala firmie bez problemu polonizować zagraniczne licencje, a przede wszystkim opracowywać całkowicie własne nowe produkty oraz kompleksowe rozwiązania dopasowane do potrzeb klientów. W historii zakładów klientów tych było już ponad 3000, a nowi cały czas napływają.
PONAR Wadowice S.A. to największy polski producent układów i elementów hydrauliki siłowej. Firmę tworzą dwa zakłady -w Wadowicach i w Łaziskach Górnych. Do Grupy Kapitałowej PONAR Wadowice należy również PONAR Lubań Sp. z o.o., producent siłowników hydraulicznych oraz PONAR Industrial Project Sp. z o.o., specjalizująca się w instalacjach maszyn przemysłowych. Jako kompleksowy i wszechstronny partner w zakresie projektowana, produkowania i serwisowania układów hydraulicznych, PONAR jest obecny w każdej branży polskiej gospodarki, w wielu urządzeniach, począwszy od armatek śnieżnych po wielkie maszyny pracujące na budowach i platformach wiertniczych.
Czytaj też
Oprócz produkcji cywilnej, od ponad 14 lat PONAR angażuje się coraz mocniej w produkcję wyrobów dla przemysłu obronnego. Firma projektuje i produkuje wiele podzespołów hydrauliki siłowej dla m.in. pojazdów bojowych jak samobieżna haubica kalibru 155 mm Krab czy bojowy wóz piechoty Borsuk, wozów dowodzenia, stacji radiolokacyjnych i innych. PONAR przygotowuje najbardziej nowoczesne i efektywne rozwiązania techniczne w miejsce urządzeń kupowanych dotychczas za granicą. Ten fakt został ostatnio na Defence24 Days 2024 doceniony poprzez przyznanie firmie naszej nagrody „Orły Bezpieczeństwa” za rozwój systemów zawieszenia hydro-pneumatycznego w Borsuku.
Niezmiernie interesujący jest zakres stosowania wyrobów PONARU w poszczególnych pojazdach wchodzących na uzbrojenie Sił Zbrojnych RP.
W samobieżnej haubicy kalibru 155 mm Krab są to mechanizm równoważący i hamulec, hydrauliczny zespół mocy, wahacz hydropneumatyczny o masie pojazdu powyżej 42 ton oraz napinacz gąsienicy.
W bojowym wozie piechoty Borsuk są to hydrauliczny układ równoważący w Zdalnie Sterowanym Systemie Wieżowym ZSSW-30, wahacz WHP35, napinacz gąsienicy oraz siłowniki i bloki hydrauliczne.
W wozie dowodzenia WD i w wozie dowódczo-sztabowym WDSz modułu Regina uzbrojonego w Kraby są to wahacz WHP25 i napinacz gąsienicy.
W samobieżnym przeciwlotniczym zestawie rakietowym Poprad są to systemy hydrauliczne podnoszenia i ryglowania głowicy oraz dachu.
W stacji radiolokacyjnej Bystra są to systemy hydrauliczne poziomowania radaru, podnoszenia anteny oraz otwierania dachu.
Czytaj też
W stacji radiolokacyjnej dalekiego zasięgu P-18PL są to system hydrauliczny poziomowania platformy oraz rozkładania i ryglowania anteny.
W stacji radiolokacyjnej Soła są to systemy hydrauliczne, m.in. poziomowania radaru, podnoszenia anteny, otwierania dachu.
W najnowszej propozycji polskiej zbrojeniówki czyli samobieżnej armacie przeciwlotniczej kalibru 35 mm SA-35 są to systemy hydrauliczne stabilizacji podwozia i przeładowania armaty.
Można by tak wymieniać jeszcze wiele innych przykładów, ale firma pracuje już nad nowymi rozwiązaniami. Będą to m. in. aktywne zawieszenia hydro-pneumatyczne oraz zawieszenia hydro-pneumatyczne dla ciężkich pojazdów kołowych.
Zrównoważony rozwój zdolności projektowych i produkcyjnych okazuje się kluczem do sukcesu tak jak również szybkie przechodzenie od polonizacji licencji do oferowania w zamian całkowicie polskich rozwiązań w dziedzinie szeroko pojętej hydrauliki siłowej.
Chyżwar
W tej sytuacji wybór podwozia do CBWP z zawieszeniem na drążkach skrętnych byłby głupotą. Powinien być to koreański wóz ponieważ nasz przemysł już produkuje do niego komponenty.
RGB
@Chyżwar a konkretnie to jakie komponenty nasz przemysł do niego już produkuje? Bo jak się przyjrzysz, to zauważysz że AS21 ma siedem par kół nośnych a K9 tylko sześć. Średnica kół nośnych K9 to 80 cm, a Redbacka to 75 cm. Szerokość gąsienic K9 to 60 cm, a Redbacka 55. To samo dotyczy wąchaczy i innych elementów zawieszenia, są w innej skali. Nawet przekładnia i silnik są tylko podobne, bo K9 wykorzystuje przekładnie Allison X1100, a Redback korzysta ze skrzyni Allison X300. Silniki choć oba mają moc 1000 KM to jednak są to dwa różne modele. K9 - MTU MT 881 Ka-500, AS21 - MTU 8V199 TE20. Na pewno nie produkujemy wanny do AS21, bo widać na pierwszy rzut oka że ma inny kształt niż ta z K9. Wiec co?
Chyżwar
RGB Serio? "Jeśli chodzi o power-pack, obecnie Redback wykorzystuje silnik MTU i przekładnię Allison, te same które są używane w podwoziu haubicy K9 i polskiej haubicy Krab. Przemysł pracuje nad koreańskim silnikiem, który ma być dostępny w 2023 roku i zostanie także zaproponowany Polsce." https://defence24.pl/przemysl/polsko-koreanski-bwp-na-eksport-wywiad?srsltid=AfmBOopPZDLkHt1GxP9I_9ckWI4rF_-evw7uPF2NVU-kkHozW9DobUIx Wahacz jest także identyczny.
Davien3
Chyzwar a Polska produkuje w ogóle jakiekolwiek silniki MTU albo powerpacki? Bo NIE więc do AS21 nic nie robimy, nawet zawieszenie jest zupełnie inne niż w K9 czy Krabie bo podobne do tego z K2
user_1064174
Skoro pracują nad zawieszeniami dla pojazdów kołowych to może by jednak zaprojektować własny KTO