Przemysł Zbrojeniowy
Miliony na części do Bielików [AKTUALIZACJA]
41. Baza Lotnictwa Szkolnego poinformowała o zakończeniu przetargu na części zamienne i materiały do samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik, które mają umożliwić ich eksploatację w latach 2021-2022.
Przetarg ogłoszono w marcu br. i zakładano, że w jego ramach zostanie wydanych łącznie do 24 mln PLN brutto. Wydatek okazał się nieco większy i wyniósł 24,76 mln PL, mimo że spośród 26 zakładanych zadań trzy zostały unieważnione. Nie zakupiono siatek uprzęży HPRU zespołu fotela (planowano 44 sztuki), linek ściągających (10 plus 10 w opcji) i zespołów spadochronu stabilizującego (14+14). Powodem tego był brak złożonych ofert w tych zadaniach.
Największym dostawcą w przetargu został producent samolotów M-346 Bielik/Master czyli Grupa Leonardo. Dostarczy ona:
- 5 koncentratorów tlenu;
- 4 regulatory tlenu ;
- 5 butli tlenowych;
- 12 osłon termicznych APU;
- 4 linki wypuszczania spadochronu hamującego;
- 1 pomocniczą jednostkę zasilającą APU;
- 1 komputer sterowania lotem;
- 1 blok taktycznego systemu treningowego;
- 1 radiostację V/UHF typu SRT-651/N;
- 1 goleń podwozia przedniego;
- lewą i prawą lotkę;
- lewą i prawą klapę zaskrzydłową;
- uniwersalną skrzynkę sterowniczą;
- blok sterowania prądnicą;
- zespół hamulca podwozia;
- 3 skrzynki prądu stałego;
- 3 skrzynki przyłączeniowe.
Oprócz tego pewne zamówienia trafiły do polskiej spółki Ankol, jednak ich wartości nie przekracza 0,5 mln PLN. Są to Zawory jednokierunkowe zwrotne i zawory bezpieczeństwa.
Kontrakty przewidują jednocześnie opcje, które potencjalnie mogłyby objąć dodatkowe części zwiększając wartość kontraktu do 41,5 mln PLN.