Brytyjczycy przyspieszają pancerną modernizację

Autor. GDLS UK
Po rozwiązaniu problemów technicznych, program nowej rodziny opancerzonych, gąsienicowych wozów bojowych dla British Army, nabiera rozpędu.
Jak poinformował koncern General Dynamics, zakłady w Merthyr Tydfil opuścił setny pojazd rodziny Ajax. Był to wóz rozpoznawczy, czyli podstawowy wariant całej rodziny pojazdów. Łącznie British Army zamówiła 589 pojazdów, to jest:
- 245 bojowych wozów rozpoznawczych Ajax,
- 93 transportery opancerzone Ares,
- 112 wozów dowodzenia Athena,
- 51 wozów rozpoznania inżynieryjnego Argus,
- 38 wozów zabezpieczenia technicznego Atlas,
- 50 opancerzonych wozów remontowych Apollo.
Our #LandSystems team is thrilled to announce that the 100th vehicle at the latest standard has been completed and destined for service with the Household Cavalry Regiment.
— General Dynamics UK (@gduknews) April 14, 2025
This achievement shows the Land Industrial Strategy in action and is a testament to a resilient and… pic.twitter.com/qJnO51zyyC
Ajax to bojowy wóz rozpoznawczy zaprojektowany na bazie platformy ASCOD2, wyposażony jest w załogowy system wieżowy, uzbrojony w armatę automatyczną CT40 kalibru 40 mm, strzelającą amunicją teleskopową, stosowanych jest pięć typów amunicji, przeciwpancerna podkalibrowa APFSDS-T, wielozadaniowa odłamkowo burząca GPR-T, programowalna A3B-T, oraz dwa typy amunicji ćwiczebnej, zwykła TP-T i o zredukowanym zasięgu TPRR-T, z armatą sprzężony jest karabin napędowy L94A1 kalibru 7,62 mm.
Załogę Ajaxa stanowi trzech żołnierzy (dowódca, działonowy i kierowca), wóz wyposażony jest w nowoczesną elektrooptykę i sensory.
Wóz napędza silnik MTU V8199TE21 generujący moc około 800 KM, prędkość maksymalna na drodze utwardzonej to 70 km/h. Oprócz wyżej wymienionych wariantów, British Army pracuje wraz z General Dynamics nad kolejnymi wersjami, jak most szturmowy, oraz co najważniejsze, nowy gąsienicowy BWP. Program Ajaxa, zainicjowany w ubiegłej dekadzie, był opóźniony o kilka lat, ale obecnie problemy zostały rozwiązane.
szczebelek
Prawda jest taka, że gdyby powstała fabryka, dostalibyśmy licencję z możliwością dostosowania/ zmodernizowania platformy pod nasze wymagania i produkcji na eksport to nawet bym wziął tego Lynxa, ale znając nasze realia niczego takiego nie będzie.
radziomb
Pytanie czy będzie miec system hard kill. Super jakby drony niszczył np laserem bo ładunki wybuchowe obecne to jest groźne dla żołnierzy - desantu.