Przemysł Zbrojeniowy
Brazylijski Millenium za szwedzkie Gripeny
Szwecja wybrała samolot transportowy C-390 Millenium jako swoją przyszłą maszynę transportową. Jednocześnie Brazylia zdecydowała się na zwiększenie swojego zamówienia na samoloty Gripen o 25 proc. – poinformowało szwedzkie ministerstwo obrony.
Informacje te podali Szwedzi po spotkaniu ministrów obrony szwedzkiego i brazylijskiego, które odbyło się 9 listopada 2024 roku. Podpisano na nim list intencyjny związany z obustronnymi zakupami samolotów. Zwiększenie o „25 proc.” zamówienia na samoloty F-39E Gripen (brazylijskie oznaczenie do JAS-38 E Gripen) oznacza dokupienie dziewięciu samolotów i zwiększenie tym samym zamówienie z 36 do 45 maszyn.
Brazylia wybrała szwedzkie samoloty bojowe w 2014 roku i do tej pory udało się dostarczyć ich do jej sił powietrznych osiem egzemplarzy. Nie jest to wynik imponujący, ale równolegle trwała budowa linii produkcyjnej Gripenów w zakładach Embraera w Brazylii i przeszczepianie zakupionych technologii produkcji.
Czytaj też
Na razie nie jest jasne ile C-390 Millenium zostanie kupionych przez Szwecję. Obecnie jednak w lotnictwie transportowym tego państwa znajduje się pięć podobnej klasy średnich samolotów transportowych. Są to C-130H Hercules. Może być to więc zamówienie na podobną liczbę maszyn. O ile bowiem szwedzkie potrzeby wraz z zagrożeniami rosną, to jednocześnie C-390 posiada większą ładownię i maksymalny ładunek użyteczny (26 ton w stosunku do 20 ton) w porównaniu z amerykańskim poprzednikiem.
Porozumienie nie jest niespodzianką, ponieważ wzajemna współpraca między obydwoma państwami trwa od dawna, a C-390 wydaje się dzisiaj najlepszym wyborem w swojej klasie. W ostatnich latach był bardzo chętnie wybierany na świecie przez: Niderlandy, Austrię, Portugalię, Republikę Korei, Węgry i Czechy oraz oczywiście kraj producenta czyli Brazylię.
szczebelek
Szwecja ma pięć Herkulesów to ile powinna posiadać Polska? Właściwa to więcej niż Szwecja...
Davien3
To zależy od wielu rzeczy nie tylko od liczby ludności