Siły zbrojne

fot. US Navy

Uzbrojony F-35B na okręcie [WIDEO]

Amerykanie poinformowali o zakończeniu z powodzeniem serii testów obciążeniowych z uzbrojeniem samolotu pokładowego F-35B na pokładzie dużego okrętu desantowego USS „America”.

Udane próby morskie z uzbrojeniem to kolejny przełom w programie wprowadzania do służby bojowej w amerykańskiej marynarce wojennej samolotów pionowego startu F-35B. Była to już trzecia seria testów, której celem tym razem była ocena możliwości bojowych nowego samolotu w środowisku morskim. Badania rozpoczęły się pod koniec października br. i trwały do 16 listopada br.

W czasie testów, nadzorowanych również przez obserwatorów zagranicznych, piloci wykonywali starty i lądowania w różnych, często trudnych warunkach atmosferycznych oraz z podwieszonym uzbrojeniem. Szczególne zainteresowanie tymi badaniami wykazali brytyjscy piloci wojskowi, którzy stwierdzili później, że nowy samolot musi mieć możliwość działania z pełnym obciążeniem również przy złym stanie morza i złej pogodzie.

Realizowano więc przede wszystkim najtrudniejsze scenariusze startu i lądowania podwieszając bomby naprowadzane laserowo i satelitarnie o wadze do 227 kg (500 funtów). Był to również sprawdzian dla technicznej obsługi pokładowej okrętu. Jeden z techników uzbrojenia wskazał później, że zaczęto od podwieszenia jednej bomby w czasie 4 godzin. Pod koniec prób podwieszano już 16 jednostek uzbrojenia w czasie mniejszym niż 3 godziny.

Reklama

Komentarze (9)

  1. rewizor rur

    A co ten złom ma takie krzywe te z przodu koło , ukręciło się albo zwichło . No i jednak go widać , a mówiono że niewidzialny . Miałbyć bajka , a to zwykły taki szmelc . Ciekawe kiedy stawi czoła rosyjskiej obronie . To cudo amerykańskie lata na sznurku bo oprogramowanie nie potrafią wgrać .

    1. Polanski

      Rzeczywiście. Przez to kółko tak dziwnie zakręcowywuje.

  2. Rokosowski

    Zasmucę was wszystkich ale od 1985 z dniem gdy Tolkachev był skazany na śmierć, US lotnictwo zamiast produkcji samolotów dedykowane wojnie, przeszło na produkuje zabawek które są niczym innym jak wyłącznie na pokaz i zysku finansowego, o znikomej wartości bojowej, a nawet niektóre samoloty latają pilotów a nie odwrotnie, mowa o gracie F-16. Stąd US nigdy nie będzie walczyć z ruskimi, poza atakami ekonomicznymi.

    1. PZL-11

      Flanker ma 41 IAF-zarejestrowane rekordy świata, większość to absolutne do dnia dzisiejszego. W rękach dobrego pilota i w wersji rosyjskiej ( z elektroniką najnowszą ), te samoloty niewątpliwie dominowałyby niebo.

  3. #chmod

    Panowie przyszle wojny beda prowadzone w inny sposob jezeli amerykanie beda chcieli zatakowac chiny to wysla wczescniej tysiace dronow pozorujace cele w duzej gromadzie , a jak juz chinczycy wyszczela swoje rakiety w kierunku tych celow to juz satelity spewnoscia namierza ich dokladna pozycje ;).Niechce nic tez mowic o broni laserowej ale amerykanie juz zaczynaja ja montowac na AC-130 Spectre Gunship te wynalazli i je testuja .

  4. lejoncy_z_funboyow

    To ile w końcu "uniosło" to cudo? Bo tego nie podano - najpierw jedną bombę o wadze 250 kg a następnie 16 jednostek uzbrojenia - o jakiej masie? Bo jak to cudo ma mieć udźwig 250 kg to wow - klękajcie narody świata? Dokładnie to samo robił Jak -141 w 1991 r . Ale ciekawe że dla "obiektywnego" portalu że jak rozbił się mig 29 to wiadomość była od razu na pierwszej stronie - jak podano przyczyny tego wypadku ? to już cisza - i co wiecie czemu spadł? - tak samo jak bajki powielane przez "znających" sprawę forumowiczów, którzy pletli głupoty o awarii pozostałych 2 Migó-w - oba pozostałe samoloty wylądowały bezpiecznie na Kuzniecowie bez żadnej awarii - a ostatniemu skończyło się paliwo - nie żadna awaria techniczna - po lądowaniu poprzedzającego samolotu zerwała się lina hamująca - ostatni musiał czekać na naprawę - a przy pierwszej próbie źle przyziemił na pokład i musiał odejść na kolejny krąg i po prostu zabrakło paliwa - ja wiem że amerykańskie samoloty to nawet bez paliwa latają - więc po co pisać o złomie i usterkach jak się nie ma nic mądrego do napisania.

    1. Urko

      Z tym migiem to też to czytałem. Wniosek jest taki, że zawinił błąd ludzki, czyli złe wyszkolenie. Ewentualnie głupi był pomysł, by ułatwiać pilotom lądowanie przez dawanie im minimalnej ilości paliwa. Oczywiście, ci którzy dowartościowują się wykazując głupotę Ruskich z tego też mieli by używanie...

    2. bender

      Nawet jesli faktycznie chodzi o usterke na okrecie nie na samolocie to jest to usterka techniczna. Zerwanie sie liny hamujacej (skadinad smiertelnie niebezpieczny wypadek na lotniskowcach) to zdecydowanie jest usterka techniczna, ktorej skutkiem stala sie fizyczna utrata samolotu. Swoja droga ciekawe ile sie naprawia takie zerwanie liny.

    3. janek

      weź kopulator, policz masę uzbrojenia i podziel przez 16-cie jednostek mikrocefali:))))). Nie klękaj, dasz radę....

  5. bender

    W sieci jest kilka filmow wiecej z tych testow. Niby wszyscy wiemy jak V/STOL wyglada, ale na mnie wciaz robi to wielkie wrazenie. Znacznie szybszy niz Jak-38 czy Harrier swego czasu, o lepszych parametrach, ultranowoczesny, niewidzialny i operujacy z pokladu okretu smiglowcowego. Bajka. Bez "odpowiednika na swiecie" jakby to napisano gdyby samolot pochodzil z Rosji ;-)

    1. Jolan

      Taka to właśnie "bajka", że ten samolot przy swoich wszystkich ograniczeniach konstrukcyjnych, nie będzie w stanie nawiązać walki powietrznej w pojedynkę z rosyjskimi konstrukcjami.. Dla pilota F-35 korzystniejszym rozwiązaniem będzie omijać potencjalne zagrożenia z powietrza, korzystając z niższego RCS. Niestety maszyna nie daje mu odpowiedniego przyspieszenia, właściwości manewrowych, pułapu i zapasu paliwa oraz uzbrojenia, aby bezpiecznie eliminował przeciwników w BVR. Oczywiście co innego lot w zgrupowaniu. Wtedy może jako mini-AWACS poprawiać świadomość sytuacyjną innych myśliwców i naprowadzać rakiety na cele wroga, ale sam ma bardzo małe szanse na przetrwanie.

  6. Willgraf

    no brawo Lockheed f-35 w końcu uzbrojony, ale swoja droga tyle miliardów USD wyciągniętych z kasy podatnika i po tylu latach w końcu myśliwiec marynarki jest uzbrojony...no to przecież cud...a jak zacznie jeszcze jakimś super cudem z tego strzelać, albo co lepiej trafiać , to na pewno uda się wyciągnąć kolejne miliardy , na kolejna oczywistość

    1. rz

      ruskie samoloty startujące z kuzniecova do dziś po 30 latach nie posiadają uzbrojenia (nie licząc działka). To ci dopiero postęp.

    2. antybajarz

      Wcale nie jest uzbrojony. To testy OBCIĄŻENIOWE. Nie z prawdziwym uzbrojeniem. I 90% tego uzbrojenia na razie F-35B nie może używać. Dopiero po iluś tam akutalizacjach oprogramowania będzie mógł. A i to co może, to też z problemami - np. z powodu kłopotów z software F-35B nie może używać bomb kierowanych przeciw ruchomym celom bo soft widzi kilka celów stałych zamiast jednego ruchomego.

  7. spr

    23 godz temu na LiveLeak umieszczono filmik z testów MH-60R Seahawk w okolicach wysp Owczych. To co robi pilot i helikopter jest niesamowite. Próbuje siadać na okręcie , na bardzo wzburzonym morzu.

  8. fx

    Gwiezdne Wojny na naszych oczach. Ciekawe jakim będzie samolot VI generacji czy już bez pilota ?

    1. Sumito

      I właśnie o to chodzi. Przewaga elektroniczna dawana przez te samoloty gdy już wszystko zostanie przetestowane, a zapewne w końcu zostanie, jest z pewnością czymś, czego przeciwnicy bardzo się obawiają.

  9. Firewalker

    Moze zajelo to amerykanom troche czasu ale i tak wyprzedzaja ruskich i chinoli o lata swietlne.