Reklama

Siły zbrojne

Pancerne działo Czerwonych Beretów w renowacji

ASU-85 znajdujący się w zbiorach Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, przed poddaniem go renowacji.
ASU-85 znajdujący się w zbiorach Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, przed poddaniem go renowacji.
Autor. SuperTank17/CC BY-SA 3.0

Jakiś czas temu na łamach Defence24.pl redaktor Adam Świerkowski pisał o prowadzonym przez wolontariuszy projekcie renowacji działa pancernego ISU-122. Jak się okazuje nie jest to jedyny projekt renowacji bardzo rzadkich, zabytkowych pojazdów wojskowych w Polsce.

Reklama

Kolejnym projektem prowadzonym w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, jest renowacja niezwykle rzadkiego pojazdu, który w przeszłości był eksploatowany w Wojsku Polskim, jest to działo samobieżne dla wojsk powietrznodesantowych ASU-85, konstrukcji radzieckiej, o czym poinformował mnie Pan Bartłomiej Kocemba, który jest zaangażowany w projekt renowacji tego działa samobieżnego.

Reklama

Projekt renowacji ASU-85 jest inicjatywą społeczną, które inicjatorem jest st.chor.(r) Jerzy Pietrosiuk, żołnierz wojsk powietrznodesantowych i specjalnych. Inicjatywa jest realizowana w ramach Blogu Edukacyjno-Historycznego „Jednostki Specjalne Historia”, funkcjonującego w ramach serwisu społecznościowego facebook.

Elementy działa samobieżnego ASU-85.
Elementy działa samobieżnego ASU-85.
Autor. Bartłomiej Kocemba

Projekt realizowany jest przez Grupę Rekonstrukcji Historycznej „Południe” Polscy Spadochroniarze Wojskowi, sympatyków, pasjonatów oraz byłych żołnierzy polskich jednostek powietrznodesantowych.

Reklama

W Polsce zachowało się jedynie sześć takich pojazdów, z łącznie eksploatowanych 25 egzemplarzy. Pojazdy te użytkowane były w Wojsku Polskim w latach 1966-1976 w 35. Dywizjonie Artylerii Samobieżnej. Wozy te użytkowane były tylko przez ZSRR, PRL i Wietnam. W Europie pojazdy te można spotkać w muzeach oprócz Polski, jeszcze tylko w państwach byłego ZSRR jak Ukraina i Federacja Rosyjska.

Autor. Bartłomiej Kocemba

Jak pisze do nas Pan Bartłomiej, przygotowania mające na celu renowację tego unikatowego pojazdu, rozpoczęto w roku 2022, ale dopiero w roku 2023, podjęto działania mające na celu pozyskanie środków finansowych które miały umożliwić podjęcie prac renowacyjnych.

W czerwcu 2023 roku, za zgodą Dyrektora Muzeum Wojska Polskiego, pod nadzorem konserwatora muzeum, przystąpiono do zakupu brakujących elementów pojazdu, a także przystąpiono do pierwszych prac renowacyjnych. Stan działa, jego degradacja, głównie wnętrza pojazdu pozwala stwierdzić, iż była to ostatnia chwila na ratowanie go jako zabytku.
Bartłomiej Kocemba

Jak informuje Pan Bartłomiej, do tej pory udało się wyczyszczono i zakonserwowano wnętrze i podłogę pojazdu. Podłoga wymaga dalszych specjalistycznych prac, po ich zakończeniu dalsze prace będą polegały na pomalowaniu wnętrza oraz jego renowacji, podobnie sprawa ma się z różnego rodzaju elementami zewnętrznymi jak skrzynki na wyposażenie.

Autor. Bartłomiej Kocemba

Po zakończeniu renowacji wnętrza, planowanie jest pomalowanie pojazdu z zewnątrz oraz doposażenie go w brakujące elementy wyposażenia. Obecnie prace prowadzone są na terenie Cytadeli Warszawskiej gdzie znajduje się nowa siedziba Muzeum Wojska Polskiego.

Jako miłośnik historii wojskowości, chciałbym zwrócić uwagę, że niestety przez dekady, zabytki znajdujące się w naszych muzeach, podlegały poważnej degradacji, dlatego cieszy to że pojawia się coraz więcej inicjatyw, aby uratować wiele z unikalnych nie tylko w skali Polski, ale także Europy eksponatów.

Autor. Bartłomiej Kocemba

Pamiętajmy że wszystkie te eksponaty, są częścią bogatej, często bardzo trudnej i skomplikowanej historii Polski oraz Wojska Polskiego, i o tą historię należy dbać, oraz uczyć o niej kolejne pokolenia.

Poniżej znajdą Państwo linki do Grupy Rekonstrukcji Historycznej „Południe” i grupy na portalu Facebook Jednostki Specjalne Historia.

http://grhpoludnie.pl/projekt-asu-85/

https://www.facebook.com/MPJUREK.9

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. Tani2

    Łezka siè w oku kręci i na te pojazdy mieliśmy jednego An-12. To były czasy........

    1. Davien3

      To w Rosji był tylko jeden An-12?? Bo Polska miała trzy:)

    2. Tani2

      Ja wiedziałem o jednym ale jeśli było więcej to tylko dobrze... Za moich czasòw czyli 1988 już ich nie było. Były rakiety ,,ppanc,,Malutka i takie miałem w plutonie. Od razu piszę ja ich nie widziałem bo całe szkolenie było na trenazerze. Moja Brygada strzelanie rakietami bojowymi miała na poligonie Czerwony Bòr. O ile skleroza mnie nie dopadła.

    3. Davien3

      Tani An-12 latały w WP do roku 1993 wiec znowu wpadka .Aha pomyliłem sie nie trzy ale dwa An-12 Polska kupiła w 1966r

  2. Franek Dolas

    Rekomendacja p. Ratki cenionego przeze mnie eksperta spowodowała że wpłaciłem drobną kwotę.

  3. JPom

    Czy naprawdę potrzebna jest zrzutka by Muzeum Wojska Polskiego mogło remontować swoje zbiory? To jest żenada, że przy miliardowym budżecie brakuje kilka mln rocznie by te zbiory doprowadzić do porządku zachowując ciągłość historyczną i promując przy tym służbę wojskową. Jeżeli chcemy zainteresować obywateli służba w armii jej muzea powinny być na tiip-top! Atrakcyjne, inspirujące, budujące poczucie dumy narodowej! Żadne zrzutki czas na działanie Państwa!

  4. Lycantrophee

    No i super, do ISU sam się dołożyłem. Moglibyście poprawić swoją stronę, bo jestem raz zalogowany, a raz nie.

  5. Vixa

    Świetna inicjatywa! Więcej piszcie o takich ludziach i ich sprzęcie👍