Reklama

Siły zbrojne

DARPA buduje nowy statek powietrzny

DARPA rozpoczęła prace nad nowym samolotem eksperymentalnym X - fot. DARPA
DARPA rozpoczęła prace nad nowym samolotem eksperymentalnym X - fot. DARPA

Agencja Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) poinformowała o rozpoczęciu nowej pracy badawczej nad samolotem X.

Ma to być statek powietrzny łączący najlepsze cechy samolotów konwencjonalnych i tych - pionowego startu i lądowania. Oznacza to, że nowy X-plane ma działać w zawisie i latać z maksymalną prędkością tak samo jak wcześniej specjalnie do tego opracowane statki powietrzne.

Wymagania wskazują, że ma on się poruszać z prędkością większą niż 300 węzłów (555 km/h), a więc większą niż mogą osiągnąć standardowe śmigłowce i mieć możliwość pionowego wznoszenia z większą wydajnością niż obecnie wykorzystywane pionowzloty. Wcześniej nie udało się opracować statku powietrznego, który działał by dobrze w obu tych profilach lotu.

Szef programu z ramienia DARPA zaznaczył, że będzie próbował doprowadzić do osiągnięcia czegoś zupełnie nowego, co może rozwinąć technikę tak, by mogła być ona później być wykorzystana praktycznie, szczególnie przez Departament Obrony. „Chcielibyśmy zrobić coś eleganckiego, a nie szukamy brutalnej siły”.

Program z budżetem 150 milionów dolarów ma mieć trzy wyraźne fazy. W pierwszej zostaną opracowane niezbędne technologie, natomiast w drugiej i trzeciej będzie zbudowany model, który następnie przejdzie testy w locie. Przy czym założono, że nawet jeżeli w projekcie opracowanych zostanie kilka koncepcji, to tylko jedna z nich będzie wybrana do badań w powietrzu oraz, że pierwszy lot ma się odbyć trzy i pół roku po starcie programu. Co ciekawe autorzy programu chcą z dużą ostrożnością korzystać z technik, które opracowano wcześniej, bardziej nastawiając się na opracowanie czegoś zupełnie nowego.

Szczegółowsze wymagania, np. czy nowy statek powietrzny ma być bezzałogowy czy załogowy specjalnie nie zostały określone, by zostawić oferentom jak najwięcej swobody i by pozwolić im na jak największą kreatywność w proponowanych rozwiązaniach.

Ostatni samolot eksperymentalny X, był zbudowany przez Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych i NASA w celu przetestowania kształtu skrzydeł optymalnych dla lotów na bardzo dużych wysokościach i małych prędkościach (Lockheed Martin X-56).

Maksymilian Dura
Reklama
Reklama

Komentarze