Siły zbrojne
12 maszyn Jak-130 na Białorusi. Zastąpią Su-25? [WIDEO]
W białoruskiej 116 Gwardyjskiej Szturmowej Bazie Lotniczej w Lidzie odbyła się uroczystość oficjalnego odbioru czterech kolejnych samolotów szkolno-bojowych Jak-130. Obecnie siły powietrzne Białorusi dysponują 12 maszynami tego typu. Poprzednie dostawy miały miejsce w latach 2015-2016.
Uroczystość z udziałem ministra obrony Białorusi, gen. Andrieja Rawkowa, który osobiście odebrał dokumentację, miała miejsce 11 maja 2019 roku. Była to historyczna, 75. rocznica utworzenia bazy lotniczej w Lidzie. W 2015 roku trafiły tutaj pierwsze cztery samoloty Jak-130 zamówione przez Białoruś w ramach umowy na 8 maszyn, które dostarczono do listopada 2016 roku. Samoloty, które oficjalnie przyjęto na uzbrojenie 11 maja b.r., pochodzą ze zrealizowanej opcji na kolejne 4, zawartej w ówczesnym kontrakcie. Decyzja o ich pozyskaniu zapadła po analizie możliwości operacyjnych i warunków eksploatacji 8 maszyn pozyskanych wcześniej. Zakres ich wykorzystania przekracza zadania szkolno-treningowe. Białoruś, wzorem innych użytkowników tych maszyn, w pełni korzysta z potencjału Jak-130 jako lekkiego samolotu bojowego.
Samoloty Jak-130 nie bez powodu stacjonują w bazie lotnictwa szturmowego, gdyż służą nie tylko do szkolenia pilotów, ale również jako uzupełnienie, a być może następca dla starzejącej się floty maszyn Su-25. Jak podkreśla ministerstwo obrony Białorusi, Jak-130 zabiera do 3 ton uzbrojenia podwieszanego, a znacznie kosztowniejszy w eksploatacji Su-25 zaledwie o jedną tonę więcej.
Podstawowe dla białoruskiego lotnictwa samoloty bojowe MiG-29 i Su-25 to maszyny pamiętające jeszcze czasy ZSRR i ich stan techniczny nie jest najlepszy, czego dowodem są liczne awarie i problemy techniczne. Jak dotąd Łukaszenko nie doczekał się myśliwców Su-30, tak więc Jak-130 stanowi tanią alternatywę i rodzaj protezy. W zakresie ataku na cele naziemne dysponuje sporym potencjałem jak na tak małą maszynę. W 2016 roku białoruskie siły powietrzne przeprowadziły też udany test odpalenia z maszyny Jak-130 pocisku R-73, który trafił w cel latający. Wówczas zastępca dowódcy lotnictwa tego kraju gen. Borys Budajew oświadczył, że znacząco zwiększa to możliwości obrony powietrznej Białorusi.
Jak-130 jest lekkim poddźwiękowym samolotem szkolno-bojowym, umożliwiającym szkolenie pilotów maszyn bojowych czwartej i wyższych generacji. Maszyna tego typu może przenosić uzbrojenie o masie do 3 ton na dystansie ponad 2,5 tys km i osiąga prędkość 1050 km/h. Producentem jest rosyjski koncern Irkut, w którego zakładach powstają również myśliwce Su-57 i maszyny należące do rodziny Su-30/34/35.
Taka prawda !
A My w SP też takie mamy tylko delikatniejsze bo włoskie ... najlepiej będą służyły do holowania szybowców bojowych ....
Wania
Te włoskie są jednymi z najlepszych na świecie. I swietnie się sprawdzają w szkoleniu pilotów. Desperacja Białorusi podyktowana jest posiadaniem zlomu posowieckiego.
bania Wania
"...Desperacja Białorusi podyktowana jest posiadaniem zlomu posowieckiego..." Jakież głębokie "przemyślenia".
Davien
No panie bania jakos tam nie widziałem ani A-10 ani F-15E wiec jak widac zostaje tylko Su-25 wiec ...
podkapral
Jak-130 był prezentowany i latał w Polsce.
Davien
A nie przypadkiem MiG-AT, razem z Mig-29M2?
Hmmm.
Gdy spojrzy się w tabelki, to JAK-130 niw dorównuje Suczce-25 z najnowszym modem. Również potencjalne zagrożenie dla naszych wojsk radyklanie można zredukować poprzez odpowiednio duże wysycenie naszych wojsk gromami/piorunami. ...ale sam latawiec rzeczywiście jest ciekawą konstrukcją. Na szczęście nasze Mastery/orliki mają w tym względzie potencjał modernizacyjny: można je po prostu przerobić na wersję uzbrojoną. Swoją drogą ciekawe, ile taka modernizacja trwa i kosztuje? Ktos wie?
dsgfdsgdfjhjl
Powinnismy apgrejtować nasze Orliki na szkolno bojowe. mogły by wspierać WOT. Świetnie nadawały by się do zwalczania celów naziemnych, po naprowadzeniu na cel przez WOT. Znacznie by to wzmocniło tą formację.
Gal
Orlik to samolot turbośmiglowy! Myślisz pewnie o Bieliku.
Davien
Biorac pod uwage że maksymalny zasieg Jak-130 obładowanego paliwem to 2100km to skąd wzieło sie te 2500??? Zasieg bojowy dla Jak-130 wynosi 555km. Predkośc tez podana w konfiguracji gładkiej.
Fencer
Do samolotów bojowych podaje się zasięg maks. do przebazowania ze zb. dodatkowymi, zasieg maks. bez zb. dodatkowych i tzw. taktyczny promień działania...Np. dla Su-22M4, zasięg maksymalny na dużej wysokości z masa uzbrojenia 1000 kg..to 2300 km...z taka sama masą bomb ale na małej wysokosci, to 1400 km...a taktyczny promień działania na małej wysokosci, to już tylko 250 km !!
Davien
Zasieg maks dla Jak-130 wynosi 2100km, zasieg bojowy 555km, co było niezrozumiałe? Innych danych producent jakos nie chce podać.
Fencer
Co to znaczy "zasięg bojowy"?...Hi-lo-hi...hi-lo-lo-hi?...i na jakiej wysokości oraz z jaka ilością uzbrojenia?...jest to wartość bardzo względna....Wartość bezwzględna ( i to nie do końca), to zasięg maks. "do przebazowania", czyli zbiorniki integralne pełne i zbiorniki dodatkowe również, bez uzbrojenia i z pr. i wys. przelotową. Ta wartość również może się różnić w zależności od pogody....Nie zarzucam ci nieścisłości ale powinieneś zaznaczyć, że jest to wartość (około)...
TUBA JÓZEK
POLSKA w ramach odpowiedzi powinna zakupić włoski odpowiednik bojowy a mianowicie SIAI-Marchetti S.211...powodem tego jest brak zdolności bojowych zakupionego włoskiego bliźniaka JAKa-130 .. latadełka Mastera ..zwanego po Polsku Orlik....idąc dalej zakupiony SIAI-Marchetti S.211 byłby bardzo dobrym systemem do misji w krajach Maghrebu tudzież rejonach operowanych przez misjonarzy oraz systemem w misjach Baltic Air Policing.w Krajach Bałtyckich ..gdzie koszt jest niewspółmiernie niższy bo aż 4 razy od używanego przez Polskę F-16 a efekt skuteczności adekwatny do polskiego F-16....a rodzaj zabieranych efektorów typu powietrze - powietrze oraz powietrze -ziemia/morze podobny tylko mniejsza ilość
Najpierw się doinformuj
S.211 już dawno nie jest produkowany a Master to nie Orlik... Jakbyśmy tak koniecznie chcieli to można dozbroić Bieliki lub dokupić z uzbrojeniem.
mick8791
1. Nie Orlik, a Bielik 2. Baltic Air Policing - a jak chcesz samolotem poddźwiękowym dogonić samoloty naddźwiękowe?
Don
1. Nie Orlik tylko Bielik! 2. Baltic Air Policing? A jak niby samolot poddźwiękowy ma dogonić naddźwiękowy?
Fencer
My poszliśmy inną drogą...Nasze Mastery, to wyłącznie zaawansowane, latające symulatory, bez możliwości bojowego wykorzystania...myślę, że chodziło o koszty...Bojowa wersja Mastera, którą też proponuje Leonardo, jest co najmniej dwukrotnie droższa...a my przecież "ciułamy" kasę na F-35!
Davien
Fencer, a po co nam wersje szkolno-bojowe jak na szkolnych mozna uzywać wirtualnie cąłego uzbrojenia z F-16 czy zapewne po aktualizacji z F-35 a jako maszyny bojowe to Mastery czy jaki na partyzantów moze by wystarczyły ale na nic poważniejszego.
dasfsdagdfsh
Mastery w wersji szkolno-bojowej, nadawały by się do wsparcia WOT.
Fencer
I tu pełna zgoda, ale myślę, że główną przyczyną była cena...no i te "bojowe" Mastery trzeba by uzbroić za niebagatelną kwotę!
Harry 2
Taki mały, a JAK dużo może! Odpowiednik naszego SKORPIONa
Davien
Tak panie Harry, może bohatersko zginac w starciu z czymkolwiek poza WKM-em( choc nie byłbym pewien czy i zwykły 12,7mm by nie wystarczył)
vvv
skorpion nigdy nie mial byc szturmowy oraz mial bardzo maly udzwig. skorpion mial bys samolotem zwiadowczym a nie bojowym
BieS
"Miał mieć" udźwig 4 tony, tyle co Su-25, czy Su-22, to mało? "Miał mieć" właściwości stealth i silniki, ale skończyło się na makiecie z drewna, która nawet nie jeździła po lotnisku. W Hollywood robią lepsze makiety, nawet latające.
Niuniu
Mimo tego, że park lotnictwa wojskowego Białorusi jest tak samo wiekowy jak Nasz to liczba wypadków i awarii jest zdecydowanie niższa. A wielo funkcyjność maszyn Jak-130 jest godna zainteresowania szcególnie biorąc pod uwagę koszt samego samolotu i jego eksploatacji. Przy obecnym stanie Naszej OPL nawet taki samolot może być dla Nas niebezpieczny. Nie sądze natomiast aby Białoruś planowała docelowo oprzeć swoje szturmowo-bombowe lotnictwo na tych samolotach. Nie zdziwię się jak za jakiś czas dowiemy się o zakupie na preferencyjnych warunkach np Su-34. Chyba, że wcześniej dojdzie do powtórnego przyłączenia Białorusi do Rosji na co jest spora szansa.
Davien
Niuniu, ten samolot nie am szans w starciu z Pilicą bo brak mu opancerzenia, a działka 23mm zestzreliwały juz Su-25. To nie maszyna uderzeniowa a jej uzycie jako takiej swiadczy chyba o desperacji Białorusi. Zobacz jak kończyły bojowe wersje Albatrosów w Syrii w starciu z islamistami z WKM-ami i MANPADS.
Fanklub Daviena
Nie zastąpią: Su-25 to tanie OPANCERZONE maszyny, które mają dużą trwałość i są łatwe w serwisowaniu a po modernizacji do SM3 również nowoczesne i tanie w eksploatacji. Oczywiście że maszyna szkolna godzinę lotu ma tańszą, ale nie ma opancerzenia i nie zastąpi specjalistycznej maszyny bojowej. Idąc filozofią autora trzeba by skasować śmugłowce szturmowe bo uzbrojone transportowe są tańsze w użytkowaniu.
Davien
Panie funclub , jak widac na Białorusi to rozwazają, ich Su-25 to nie najnowsze Frogfooty ale stare zuzyte samoloty. I to nie wymysł autoraq ale MON Białorusi, co prawda tak samo sensowny jak zastepowanie Jak-ami 120 czy M-346 MiG-ów i Su .
Pilot
Do Su-25 to mu bardzo daleko.
chłodno patrzący
M346FA kupić pod warunkiem przeniesienia 100% produkcji do Polski w liczbie 80 sztuk. Dwie eskadry bojowe do Dęblina .. 1 eskadra F 35.. i można odsprzedać SU22iMIG29..
okm
jak to jest że u nich to może być lekka maszyna bojowa a u nas chociaz to w sumie to samo tylko lepsze nie da się lub sie nie opłaca :(
Realista
Za to nasi geniusze z MONu zamówili 16 golych Masterow zamiast wersję szkolno bojowa.
Gienio
Szkoda ze nasze są tylko szkolne.
Zaq
Aż się prosi zmodyfikować nasze Mastery do wersji szkolno bojowej w końcu to też Jak 130.