Przemysł Zbrojeniowy
Turcja: nowe życie starych czołgów
W służbie Wojsk Lądowych Turcji znajduje się 166 czołgów M60A1 i M60A3, które zmodernizowano do wersji M60T oraz M60TM. Na tym proces się nie zakończył, bowiem obecnie szykowane jest podniesienie tych maszyn do nowego, wyższego standardu o nazwie M60T1.
Modernizacja M60 eksploatowanych przez Wojska Lądowe Turcji (tur. Türk Kara Kuvvetleri) odbywa się w ramach projektów TİYK-M60A3 i TİYK-M60T. Pierwszy prowadzi firma Roketsan. Ten drugi, w którym głównym wykonawcą jest przedsiębiorstwo Aselsan, ma na celu podniesienie wozów M60T i M60TM do nowego standardu oraz uniezależnienie się od zagranicznych podzespołów, głównie izraelskich. „TİYK” to skrótowiec od „Tanklara İlave Yetenekler Kazandırılması”, w wolnym tłumaczeniu „nadawanie czołgom dodatkowych możliwości”.
M60T to opracowany we współpracy z tureckim przemysłem obronnym wariant stworzonego przez izraelskie firmy pakietu modernizacyjnego Sabra dla czołgów rodziny M60. Bazą do opracowania M60T stał się wariant Sabra Mk2.
Czytaj też
W ramach projektów TİYK-M60T czołgi M60T i M60TM zostaną podniesione do standardu M60T1. Wozy te będą charakteryzowały się nowymi podzespołami: systemem kierowania ogniem Volkan-M, systemem zarządzania polem walki, systemem łączności, a także nowym opancerzeniem dodatkowym wieży i kadłuba opracowanym przez firmę Roketsan. W wozach zainstalowane zostaną również nowe, bezpieczniejsze siedziska załogi.
Co więcej, podobnie jak M60TM także M60T1 zostaną wyposażone w moduły aktywnego systemu obrony pojazdu klasy hard-kill Aselsan Akkor Pulat, a także w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia SARP z wielkokalibrowym karabinem maszynowym M85 oraz niskoprofilową kopułę dowódcy z zestawem peryskopów. Dowódca otrzyma również panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy TEPES na unoszonej, teleskopowej podstawie.
Czytaj też
Ponadto, wóz otrzyma czujniki systemu Aselsan Yamgöz ostrzegające przed podświetleniem czołgu wiązką laserową, zaś kierowca będzie dysponował zestawem dzienno-nocnych przyrządów obserwacyjnych. Uzbrojenie główne M60T, TM oraz T1 stanowi izraelska 120 mm armata MG253 z lufą o gładkim przewodzie oraz długości 44 kalibrów (ok. 5,3 m).
cherem.anatema
Czas T72, PT91 minął... Ukraina wyraźnie pokazuje, że czołgi sowieckie powinny zakończyć swój żywot na polach wschodniej Europy... Jest wiele świadectw kalekich czolgistów, bez nóg, bez rąk, poparzonych... Rodzina czolgów T w NATO nie ma racji bytu... Zapomnijmy o tej propozycji dla wojska...
kapusta
Bardzo mi się podobają komentarze zachwalające Turcję za modernizację starych czołgów, ale jakoś komentujący raczą nie zauważać dwóch podstawowych kwestii: Po pierwsze konieczność modernizacji staruszków z rodziny M60 wynika przede wszystkim z dotychczasowego fiaska programu Altay - w 2015 r. miała ruszyć ich seryjna produkcja (program trwa od 2008 r.) a do tej pory nie udało się nawet zbudować prototypu w ostatecznej wersji. Po drugie M60 to stary grat - te czołgi mają po 50-60 lat i są zajeżdżone jak nasze T-55. Ich izraelska wersja modernizacyjna Sabra którą w dużej mierze eksploatują Turcy to również konstrukcja przestarzała, bo jest efektem doświadczeń z wojen lat 70. i 80. Gdyby nie wrogie relacje Ankary z Izraelem, to nikt by się w taką moderkę nie bawił, ale niestety brakuje serwisu i części zamiennych
CzarnyRycerz
Żeby u nas przenoszono sprzęt do rezerwy a nie wysyłano na żyletki. Ale u nas przykładowo sprzętu nigdy się nie modernizuje. Niezależnie czy jest to cos prostego jak bwp 1 czy F16. Fabryka silników do T72 zaorana, gdzie można by na tym potężny pieniądz robić. Erawy chyba też się już u nas nie produkuje.
kapusta
@CzarnyRycerz - nie bredź, bo np. wspomniane przez ciebie T-72 były i magazynowane jako rezerwa i modernizowane. A fabryka na Woli przynosiła wyłącznie straty, bo nikt na świecie tych sowieckich silników nie chciał kupować - nawet jak sprzedawano WZT do Indii, to z zastrzeżeniem, że jednostki napędowe Hindusi sami se wyprodukują.
Pankracy
Gdybyśmy nie zrównali sobie z ziemią fabryki silników do T-72 to modernizacja miałaby sens a nawet zarobilibyśmy kroci na produkcji silników. Niestety krótkowzroczność naszych polityków żyjących od wyborów do wyborów to istna karuzela i cyrk. Jedni podpisują kontrakty drudzy je kasują a cierpi na tym tylko bezpieczeństwo z drugiej strony uznają za dyshonor zasiadanie przy wspólnym stole z opozycją do debaty o bezpieczeństwie Polski. No i te niekończące się kontrakty. To że PiS dotał zakupowej biegunki jest pokłosiem dekad zaniedbań a nie rozrzutności.
eee
Bogaty kraj biednych ludzi, biedny kraj bogatych ludzi, W Turcji wychodzi za drogo złomować dobry pojazd, moderka i śmiga, mają racje, jednakowo łatwy cel dla nowoczesnych środków ppanc i bsl., jak nasze ultra nowoczesne i nie najtańsze importowane bez asop pancerne cele. Za ułamek kwot na nie, mielibyśmy i park maszynowy i zakłady przemysłowe i miejsca pracy i eksport i własną myśl techn. pancerną i lotnictwo i armię. Ale zarówno politycy jak i w armii, działa 6 kolumna i kasa za złomy i nieruchomości, upadłości i maluczkie interesy. W Polsce nawet w rezerwie pojazdy nie stoją, Pomijam fakt że na handlu bronią zarabia sie fortuny. Nie tylko na zachodzie i nie tylko nowoczesną. U nas nawet nie potrafia zarabiać na naprawie gratów jak Excalibul czeski, ani dbać o przemysł, ja wł.np Czesi. Podziwiam również i pogratulować wyboru myśliwca/samolotu wielozadaniowego ze Szwecji.
Melaq84
Ukraina by nie pogardziła...
Franek Dolas
Modernizacja starych czołgów. Czy Turcja szykuje się do wojny? Ciekawe z kim?
DanielZakupowy
A tu się śmiali z Bumaru i T72M1R, a Turcy to dopiero pudrują trupa. Ale to Turcy, bajrajtar, tf-x, altay wiec oni mogą :)
user_1050711
Całkiem przyzwoite wyposażenie. Zwracam uwagę, że niektóre tureckie wersje modernizacyjne mają też kamerę, wysuwaną teleskopowo, wysoko ponad czołg, domyślnie także ponad jego maskowanie i ponad szatę roślinną okolicy.
rwd
Pamiętam reportaże ze złomowania naszych T-55, jacy wszyscy byli wtedy szczęśliwi, wymyślili nawet oryginalną metodę rozwalania czołgów aby koszty były najmniejsze.