Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rozpoczęła się budowa nowych patrolowców dla Marina Militare

Autor. Fincantieri

24 września w stoczni koncernu Fincantieri w Riva Trigoso (Liguria) odbyła się uroczystość rozpoczęcia budowy pierwszego z czterech okrętów patrolowych (Offshore Patrol Vessel - OPV) nowego pokolenia zamówionych dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare).

Kontrakt na budowę trzech pierwszych jednostek tego typu, z opcją na trzy kolejne, został podpisany 31 lipca 2023 r. ze spółką joint venture Orizzonte Sistemi Navali, w której swoje udziały mają włoskie koncerny zbrojeniowe Fincantieri (51%) i Leonardo (49%). 5 sierpnia br. włoska marynarka wojenna skorzystała z opcji kontraktowej i zamówiła kolejny czwarty patrolowiec. Łączna wartość zamówienia na te jednostki opiewa na kwotę prawie 1,2 mld EUR, włączając w to usługi wsparcia logistycznego. Termin dostawy pierwszego OPV został zaplanowany na 2027 r.

Wizja nowych patrolowców Marina Militare zaprezentowana podczas inauguracji ich budowy.
Wizja nowych patrolowców Marina Militare zaprezentowana podczas inauguracji ich budowy.
Autor. Fincantieri

Nowe patrolowce wywodzące się z typoszeregu okrętów FCX opracowanych przez Fincantieri, legitymować się będą wypornością wynoszącą 2 400 t, posiadać kadłub o długości około 95 m oraz załogę liczącą 93 ludzi. Przy ich projektowaniu zastosowano rozwiązania opracowane dla wielozadaniowych patrolowców morskich typu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura), w tym przede wszystkim zintegrowany mostek nawigacyjny („kokpit”) opracowany przez Leonardo i Fincantieri NexTech.

Reklama

Rozwiązania w nim wykorzystane nawiązują do tych stosowanych w lotnictwie np. wolant zamiast koła sterowego. W normalnych warunkach umożliwia on dwuosobowej obsadzie prowadzenie nawigacji i reagowanie na potencjalne zagrożenia mogące zagrozić jednostce. Sprzyja temu ukształtowanie, mieszczącej „kokpit”, przedniej części nadbudówki. Jest ona smukła i wysunięta do przodu, dzięki temu np. podczas manewrów portowych możliwa jest obserwacja wzrokowa otoczenia, bez konieczności angażowania elektroniki. Przez to wszystko mostek ten przypomina bardziej kabinę pilotów dużego samolotu transportowego lub pasażerskiego niż sterówkę okrętu.

Czytaj też

Budowa nowych patrolowców jest pierwszym etapem modernizacji sił patrolowych Marina Militare. Zastąpią one jednostki typu Cassiopea (4) i Sirio (2) a służyć będą do patrolowania obszarów morskich, kontroli ruchu statków, ochrony linii komunikacyjnych i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także działań mających na celu przeciwdziałanie zanieczyszczeniu środowiska morskiego. Nie są one przewidziane do udziału w działaniach bojowych o dużej intensywności, te zadania będą realizować włoskie jednostki, które powstaną w ramach programu europejskiej korwety patrolowej – European Patrol Corvette (EPC).

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. zegrz69

    Trzy takie dla nas i będzie nam brakować tylko podwodnych...

  2. Buczacza

    To już dawno wymknęło się z jakiejkolwiek logiki bądź zdrowego rozsądku. Coś co było widoczne z kosmosu. Coś co odnotowały sejsmografy w Norwegii. Coś co z powodowało wypadnięcie wszystkich szyb w promieniu kilku kilometrów. Oraz ewakuację wszystkich szkół... Za tym wszystkim stoi kilkanaście ton pocisków.... Zostawię to bez komentarza. Koń jaki jest każdy widzi...

Reklama