Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Polski mobilny prom ewakuacyjno-przeprawowy wysokiej nośności

Autor. ARMPOL

Promy są kluczowym elementem systemu tworzenia przepraw przez przeszkody wodne. Wydatnie poprawiają warunki ewakuacji ludności cywilnej oraz mobilność wojsk w czasie wojny.

Artykuł sponsorowany

Rozwiązania tego typu są także użyteczne dla służb cywilnych takich jak straż pożarna czy obrona cywilna. Dotyczy to zarówno czasów kryzysu, jak i pokoju, choćby w akcjach pomocy ludności cywilnej mierzącej się z klęskami żywiołowymi.

Reklama

Mobilny prom ewakuacyjno-przeprawowy wysokiej nośności typu PEP.30-01 został zaprojektowany oraz wykonany przez ARMPOL Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Sp. z o.o. Firma specjalizuje się w produkcji kontenerów specjalnego przeznaczenia, agregatów prądotwórczych, układów klimatyzacji, a także systemów wentylacji i filtrowentylacji powietrza.

Prom w czasie prób.

Od 2017 roku firma ARMPOL, biorąc pod uwagę możliwe zagrożenia związane z powodziami na terenie kraju, rozpoczęła prace zakończone opracowaniem i wykonaniem promu ewakuacyjno-przeprawowego. Projekt PEP.30-01 został dofinansowany przez NCBiR i Unię Europejską. Całkowity koszt programu wyniósł niespełna 8,5 mln złotych, natomiast dofinansowanie z UE wyniosło prawie 5,7 mln.

Prom PEP.30-01 w położeniu marszowym.
Prom PEP.30-01 w położeniu marszowym.
Autor. ARMPOL

W toku prac przeanalizowano konstrukcje zagranicznych promów i mostów pontonowych, między innymi rosyjskich PMP i PP-91, amerykańskiego IRB, francuskiego PFM czy niemieckiego M3. Stanowiło to dogodny punkt wyjścia do opracowania rodzimego rozwiązania.

Zbudowano model w skali 1:6 oraz rozpoczęto jego badania w Laboratorium Katedry Teorii i Projektowania Okrętów Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Przeprowadzono również badania modelu w Wojskowej Akademii Technicznej metodą elementów skończonych w środowisku CATIA.

Prom PEP.30-01 w trakcie badań, rozłożony i przygotowywany do wodowania.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań, rozłożony i przygotowywany do wodowania.
Autor. ARMPOL

Podstawowe kryteria, które powinien spełniać prom, sprawdzono w ramach badań zakładowych w Przedsiębiorstwie Usług Wodnych w zakresie:

  • warunków wodowania;
  • linii wodnej i zanurzenia na pusto oraz pod obciążeniem.

Dodatkowe kryteria sprawdzono w ramach badań w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w zakresie:

  • rozkładu mas na koła, osie i strony pojazdów (ciągnika i naczepy);
  • wymiarów gabarytowych pojazdów (ciągnika i naczepy).

Wyniki potwierdzone są w świadectwie z badań nr 136/LBP/2023 Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej. Tym samym w toku wszystkich przeprowadzonych badań potwierdzono zasadność założeń konstrukcyjnych osiągniętych w ramach pracy badawczo-rozwojowej.

Prom PEP.30-01 w trakcie badań z obciążeniem o masie 35 ton.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań z obciążeniem o masie 35 ton.
Autor. ARMPOL

Przyjrzyjmy się teraz bliżej konstrukcji samego promu. Na wstępie należy zaznaczyć, że jest konstrukcją modułową, zaprojektowaną z myślą o dalszym rozwoju. Prom może być łączony w taki sposób, aby zbudować większą jednostkę zdolną do przewożenia obiektów o wyższej masie i gabarytach.

Promy mogą być także łączone w celu utworzenia mostu pontonowego. Poniżej przedstawiamy dane techniczno-eksploatacyjne podstawowej konfiguracji.

Dane ogólne:

  • Masa całkowita promu - ok. 31000 kg;
  • Wymiary promu jako naczepy - (dł. x szer. x wys.) 14027 x 3400 x 4000 mm;
  • Wymiary promu po rozłożeniu - (dł. x szer. x wys.) 14829 x 6390 x 3624 mm;
  • Wyporność - 108 ton;
  • Zanurzenie bez obciążenia - ok. 700 mm;
  • Zanurzenie z obciążeniem 30 ton - ok. 1200 mm;
  • Prędkość pływania bez obciążenia - ok. 13 km/h;
  • Prędkość pływania z obciążeniem 30 ton - ok. 9 km/h;
  • Siła uciągu - 25 kN;
  • Moc znamionowa silników napędowych promu - 2x312 kW;
  • Pojemność zbiorników paliwa - 1600 litrów;
  • Napięcie nominalne zasilania instalacji pokładowej - 27,6±1,0 VDC.

Dane silników spalinowych:

  • Rodzaj silników - wysokoprężne z turbodoładowaniem;
  • Producent i typ - Cummins QSB 6.7;
  • Liczba silników - 2;
  • Moc znamionowa silnika - 312 kW;
  • Masa silnika - 650 kg;
  • Obroty mocy znamionowej - 3000 obr./min.;
  • Sposób chłodzenia - ciecz;
  • Zużycie paliwa przez silnik - ok. 80 l/h;
  • Rozruch elektryczny - 24 VDC;
  • Paliwo - olej napędowy.
Reklama

Dane pędników:

  • Rodzaj pędników - strugowodne;
  • Producent i typ - Hamilton Jet/HTX30;
  • Liczba pędników - 2;
  • Moc znamionowa pędnika - 300 kW;
  • Masa pędnika - 360 kg;
  • Rodzaj układu sterowania - hydrauliczny zblokowany z pędnikami.

Sterowanie i zabezpieczenia:

  • Sterowanie - komputerowe z kabiny operatora;
  • Układy zabezpieczenia pracy silników i pędników - zabezpieczenia automatyczne.

Parametry eksploatacyjne:

  • Możliwość przeciążenia - do 10% mocy znamionowej;
  • Natężenie hałasu (w odległości 7 m od promu) - nie przekracza 80 dB;
  • Zakres temperatur pracy - od -10 do +50° C;
  • Zakres temperatur przechowywania - od -45 do +65 °C (po zdemontowaniu osprzętu komputerowego).

Prom zaprojektowano w taki sposób, aby mógł holować go każdy dostępny ciągnik siodłowy. W trakcie badań jako ciągniki oraz pojazdy wsparcia wykorzystano samochody marki Mercedes-Benz Arocs. Docelowo mogą to być pojazdy marki Jelcz, np. w wariancie dla Sił Zbrojnych RP czy służb takich jak Państwowa Straż Pożarna. Ciężarówka wsparcia ma za zadanie przewozić sterówkę, progi najazdowe oraz barierki.

PEP.30-01 w trakcie badań, przewożąc trzy samochody.
PEP.30-01 w trakcie badań, przewożąc trzy samochody.
Autor. ARMPOL

Prom PEP.30-01 zaprojektowany został z myślą o tym, aby pełnić nie tylko służbę w siłach zbrojnych, ale także wspierać służby cywilne, służąc między innymi do:

  • ewakuacji z terenów zalanych w trakcie powodzi ludności cywilnej oraz wszelkiego rodzaju mienia, w tym: maszyn, zwierząt, środków żywności itp., praktycznie bez ograniczeń dot. potrzebnej powierzchni i masy;
  • zabezpieczenia doraźnych przepraw przez przeszkody wodne w przypadkach uszkodzenia mostów, kładek itp.;
  • zabezpieczenia nietypowych akcji ratunkowych, np. do gaszenia palącego się mostu;
  • transportu wodnego wysokogabarytowych i wysokotonażowych obiektów w gospodarce narodowej.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań.
Autor. ARMPOL

PEP.30-01, jest interesującą i perspektywiczną konstrukcją, która doskonale nadaje się jako następca mostów pontonowych PP-64 Wstęga. Może też stanowić liczne i, co najważniejsze, krajowe uzupełnienie francuskich mostów pontonowych PFM pozyskiwanych na potrzeby Sił Zbrojnych RP.

ARMPOL Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Sp z o.o. otrzymało w ogólnopolskim konkursie „Lider Bezpieczeństwa Państwa” nagrodę w kategorii „Innowacyjna Firma roku 2024”, a także nagrodę II klasy w kategorii „Innowacyjny Produkt roku 2024” za mobilny prom ewakuacyjno-przeprawowy wysokiej nośności PEP.30-01.

Autor. ARMPOL

Ogólnopolski konkurs „Lider Bezpieczeństwa Państwa” jest organizowany przez Stowarzyszenie Dostawców na Rzecz Służb Mundurowych pod patronatem Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Artykuł sponsorowany

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Olender

    Takie promy powinny być dofinansowane przy zakupie przez gminy/powiaty dla np Straży Pożarnej, itp jednostek.

    1. majcin

      A po co straży pożarnej prom, który wymaga ponad 120 cm głębokości przy brzegu? Przecież taki prom wymaga utwardzonego, odpowiednio przygotowanego nabrzeża, a w sytuacja awaryjnych raczej nie można na nie liczyć. Rozumiem, że wojsko zamawiając takie promy prowadzi listę miejsc gdzie można z nich skorzystać i na bieżąco ja aktualizuje zgodnie ze wskazaniami IMGW.

  2. w-t

    Ciekawy pomysł, bo wprawdzie wygląda topornie, ale nośność 30-35 ton to nie jest zły wynik. Dla porównania, francuskie PFM które kupiliśmy i które pewnie za jakiś rok zaczną się pojawiać w Wojskach Inżynieryjnych, wymagają użycia 2 sekcji do budowy promu o nośności 40 ton, oraz 4 sekcji do budowy promu o nośności 85 ton dla "współczesnych" czołgów jak Abrams czy Leo2A7/8. Rodzima, prosta i tania konstrukcja o nośności pozwalającej przeprawić jednego Borsuka czy Rośka faktycznie byłaby dobrym uzupełnieniem... ale nic nie piszą, ile trwa przygotowanie do pracy. Wspomniane warianty PFMa składa się odpowiednio 15 oraz 20 minut.

  3. michmu

    i jak z tym PFM, wiadomo coś wogóle? kiedy jakieś dostawy?

    1. Essex

      Jyz byly, przekazane Ukrainie

Reklama