Przemysł Zbrojeniowy
Nowy niderlandzki zaopatrzeniowiec rozpoczął próby morskie
16 listopada rozpoczęły się próby morskie przeznaczonego dla niderlandzkiej floty (Koninklijke Marine) zaopatrzeniowca Den Helder (A 834), który został zbudowany przez stocznię Damen Shipyards Galati zlokalizowaną w rumuńskim porcie Gałacz nad Dunajem.
Z powodu zagrożenia minowego będącego konsekwencją wojny na Ukrainie, musiano zrezygnować z przeprowadzenia testów tej jednostki na Morzu Czarnym. W zamian będą one realizowane w trakcie rejsu dostawczego, który odbędzie się w całości na wodach terytorialnych państw NATO lub w ich pobliżu. Jego trasa będzie biegła przez Dunaj, Morze Czarne, Cieśniny Tureckie, Morze Śródziemne, Cieśninę Gibraltarską, Ocean Atlantycki, Kanał La Manche oraz Morze Północne. Po dotarciu do kraju, okręt czekają jeszcze ostatnie prace wyposażeniowe, w tym instalacja urządzeń elektronicznych oraz uzbrojenia, które zostaną przeprowadzone w stoczni Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) w Vlissingen oraz bazie morskiej w Den Helder.
Czytaj też
Potrzeba budowy nowego zaopatrzeniowca, oficjalnie okrętu wsparcia bojowego - Combat Support Ship (CSS), wynikła z coraz większego zaangażowania holenderskiej marynarki wojennej w różnorakie misje, w tym o charakterze międzynarodowym. W celu sprostania tym wyzwaniom potrzebuje ona dwóch jednostek zaopatrzeniowych. Po sprzedaniu w 2014 r. do Peru zaopatrzeniowca Amsterdam (A 836), kraj ten dysponuje tylko jednym okrętem tej klasy Karel Doorman (A 833), który poza zadaniami wsparcia bojowego przewidziany jest również do udziału w operacjach desantowych.
Kontrakt na budowę okrętu wsparcia bojowego Den Helder (A 834) został podpisany 19 lutego 2020 r. pomiędzy koncernem stoczniowym Damen a Agencją Materiałów Obronnych (Defensie Materieel Organisatie) podległą Ministerstwu Obrony Królestwa Niderlandów. Jednostka ta została zbudowana przez należącą do tego koncernu rumuńską stocznię Damen Shipyards Galati. Tam też 2 grudnia 2020 r. nastąpiło ciecie pierwszych blach pod budowę nowego okrętu. Uroczystość położenia stępki odbyła się 2 czerwca 2021 r., zaś 11 kwietnia 2022 r. zwodowano środkową cześć kadłuba tej jednostki o długości 90 m. Po przeholowaniu do suchego doku została ona połączona z powstałą tam sekcją rufową a następnie z częścią dziobowa. Po połączeniu wszystkich sekcji tworzących kadłub zaopatrzeniowca został w październiku 2022 r. wyprowadzony z doku i ustawiony przy nabrzeżu stoczniowym w celu realizacji dalszych prac wyposażeniowych. Planuje się, że do służby wejdzie on w przyszłym roku.
Głównym zadaniem Den Helder będzie uzupełnienie zapasów innych okrętów na morzu w paliwo okrętowe i lotnicze, oleje, amunicję, części zamienne oraz prowiant. Dodatkowo będzie mógł on być wykorzystywany do walki z handlem narkotykami, kontroli przepływu uchodźców oraz udzielania pomocy ofiarom klęsk żywiołowych i katastrof. Jego możliwości transportowe obejmują 7600 m³ oleju napędowego, 1000 m³ paliwa lotniczego, 226 m³ wody pitnej oraz 434 t ładunków stałych, w tym amunicji. Ponadto na jego pokładzie mogą być przewożone 24 kontenery 20-stopowe, do obsługi których przewidziano dwa 40-tonowe dźwigi pokładowe.
Okręt ten będzie miał 20 000 t wyporności i kadłub o wymiarach 179,5x22x8 m. Napędzany będzie przez cztery silniki wysokoprężne z typoszeregu Wärtsilä 31, pozwalające na osiągniecie prędkości maksymalnej wynoszącej 20 w. Załoga jednostki liczyć będzie 75 ludzi, możliwe będzie również zaokrętowanie dodatkowego personelu w tej samej liczbie. Konstrukcja zaopatrzeniowca pozwolić ma na bazowanie na jego pokładzie dwóch śmigłowców typu NH90 NFH, dla których przygotowano hangar i lądowisko oraz zabieranie na żurawikach pary kutrów desantowych oraz takiej samej liczby łodzi sztywnoburtowych.
Uzbrojenie niderlandzkiego zaopatrzeniowca służyć ma do samoobrony i składać się będzie z 76-mm armaty uniwersalnej Leonardo OTO Melara Strales wykorzystującą amunicję precyzyjną DART, pojedynczej wyrzutni rakiet przeciwlotniczych bliskiego zasięgu RIM-116 RAM oraz czterech zdalnie sterowanych systemów uzbrojenia Lionfish 12.7 Top. Natomiast najważniejszymi elementami wyposażenia elektronicznego będzie stacja radiolokacyjna z aktywnym skanowaniem fazowym (AESA) typu Thales NS100 przeznaczona do obserwacji przestrzeni powietrznej i morskiej oraz radar kierowania ogniem Thales PHAROS.