Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2024: Śmigłowiec nie tylko do szkolenia [WIDEO]

H145M
H145M
Autor. Airbus Helicopters

Na tegorocznych targach MSPO firma Airbus prezentowała lekki śmigłowiec bojowy H145M należący do Sił Powietrznych Węgier.

Jak podkreślają przedstawiciele tej firmy maszyna ta doskonale sprawdza się w roli śmigłowce szkolnego, czyli jako platforma poszukiwana obecnie przez Polskę. Jest to jednak tylko jedno z licznych możliwych zastosowań H145M, który może być użytkowany także jako śmigłowiec bojowy, patrolowy czy dyspozycyjny. Ciekawostką był prezentowany obok śmigłowca dron. rozpoznawczy, który może współpracować z H145.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. w-t

    Nikt nie wspomina o dwóch BARDZO ważnych zaletach rodziny AW-135/145. Mianowcie, to są maszyny o małej średnicy wirnika, o znacznie mniejszych wymaganiach do lądowania w zabudowanym/przygodnym miejscu. Z tego powodu właśnie (oraz tylnych drzwi cargo, wraz z miejscem na nosze) wygrały u nas rolę LPR. I to jest ich druga zaleta - my już mamy bardzo rozbudowaną bazę eksploatacji i wsparcia dla tych maszyn, bo bazy LPR są w całym kraju... a także, mamy sporo przeszkolonych pilotów. Notabene, te maszyny należałoby też kupić Policji, a skonfiskować S70i i przekazać je specjalsom, gdzie ich miejsce.

    1. Davien3

      @w-t nie ma czegos takiego jak AW135/145 chodziło ci chyba o EC-135/145.

    2. LOUT

      Davien3 - w-t się rozpędził, ponieważ wszędzie AW, więc tak też napisał. Ty też nie masz racji, ponieważ od kilku lat i przemianowaniu Eurocoptera na Airbus Helicopters wszystkie helikoptery nie noszą już oznaczenia EC a H i w taki sposób nazwa helikoptera będącego przedmiotem dyskursu/konwersacji to H145. Pozdrawiam :)

    3. Davien3

      @LOUT EC-135/145 jak najbardziej są właściwymi nazwami Nazwy H135/H145 są zarezerwowane jedynie dla konkretnych modeli tych smigłowców a nie dla całych rodzin Wiec nazwa H145 dotyczy jedynie konkretnego modelu, dawnego EC145 T2, H145M to zupełnie inny model dawny EC645 T2

  2. Chyżwar

    Śmiglak owszem jest fajny. Ale pochodzi z kraju, który ściągnął na Europę falę emigracji. Ponad naszymi głowami kombinował jak zrobić ruskom dwie rury z gazem, dostarczając im forsy potrzebnej na wojnę z Ukrainą. A teraz ot tak sobie olał Schengen, mimo, że to jego herzlich willkommen sprowadziły na Europę poważne kłopoty. Nie wiem jak "neo król Staś" z "neo Branickimi", którzy go otaczają postąpi. Ale ja a od Niemców nie kupiłbym niczego, jeżeli na świecie są podobne konstrukcje do nabycia. I obstawiam dolary przeciwko orzechom, że ten komentarz mod wytnie.

    1. Wuc Naczelny

      @Chyżz "Ale pochodzi z kraju, który ściągnął na Europę falę emigracji." To NIE JEST śmigłowiec z Wielkiej Brytaniii andi Francji ani Hiszpani... Tylko Włosi mieli imperium, ale przegrali bitwę z kolonizowanym krajem i nei sprowadzili z niej niewolników, ale to oni dopuścili do zalewu ich kraju przez imigrantów z Afryki. Dlatego nei należy kupować nic od CASy, Westlanda, Augusty, Autobusowych Hubschrauberów, Białoruskich ciężarówek w ogóle nic.

  3. Orthodoks

    Fajna maszyna, ale raczej wybiorą Włocha.

    1. user_1065743

      Na szczęście zmienił się rząd i może wróci trochę logiki do zakupów sprzętu wojskowego, czego tak bardzo brakowało przez ostatnie 3 lata (wcześniej nic nie kupowaliśmy)

  4. KrzysiekS

    Bardzo fajne śmigło. Jakoś bardziej mnie przemawia niż AW109 Trekker. Ciekawe czy można z nim zintegrować PIORUNA? Jak widać z PPK SPIKE już jest zintegrowany (ciekawe czy Francja zintegruje go z PPK AKERON ?).

    1. Zygazyg

      Krzychu, przy 96 Apaczach to nam chyba uzbrojony H145 jest potrzebny jak majtki wiesz komu.

    2. Chyżwar

      Z taką integracją nie powinno być technicznych problemów. Ani w przypadku AW109 ani tego śmiglaka. Jest już nawet zasobnik lotniczy do Piorunów. Tylko po co? Takie śmiglaki nie powinny latać, tam, gdzie urzędują ruscy z MANPADSami. Co innego gdyby udało się pod tego typu sprzęt podwiesić Brimstone. W przypadku AH-64 jest z tym problem, bo Amerykanie bardzo nie lubią kiedy ktoś integruje z nim inny niż ich PPK. Natomiast w tych dwóch przypadkach nie powinno być problemu. Z AW109 byłoby pewnie nawet łatwiej, bo Anglicy w tym śmigłowcu mają swój udział.

    3. KrzysiekS

      Zygazyg Uzbrojenie jest co prawda dodatkiem ale w razie W każde śmigło będzie potrzebne. Na AH-64 nie każdy pilot śmigłowca poleci na H145M czy AW106M większość już tak. Na dodatek lotnicze pogotowie ratunkowe chwali sobie Airbusa za niezawodność. Którego by nie wybrali bardziej chodzi o dobry cały pakiet łącznie z serwisem.

  5. Wuc Naczelny

    Niby fajny, ale dominującą częścią szkolenia jest szkolenie obsługi naziemnej i wsparcia logistycznego w warunkach intensywnej eksploatacji która stanowi WIĘKSZOŚĆ szkolonych osób. I w tym momecie wygrywa to co bardziej przypomina AW149...

Reklama