Geopolityka
Zarekwirowane transportery wracają do Singapuru. Zgoda Chin
Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Singapuru za pośrednictwem swojej strony internetowej, władze Chin podjęły decyzję o zwrocie dziewięciu kołowych transporterów opancerzonych (KTO) Terrex zarekwirowanych w listopadzie 2016 roku.
Ministerstwo poinformowało, że premier Singapuru Lee Hsien Loong otrzymał pozytywną odpowiedź od szefa administracji Hong Kongu Leung Chun-ying na pismo, w którym żądał natychmiastowego zwrotu tych pojazdów. Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie podało jednak żadnych dodatkowych informacji, m.in. dotyczących terminu w jakim dojdzie o oddania KTO. Wiadomo jedynie, że "transakcję" zrealizuje armia chińska.
Decyzja władz Hong Kongu, aby zwrócić pojazdy nastąpiła dwa miesiące po ich zatrzymaniu przez służby celne, w dniu 23 listopada, bez jakichkolwiek wyjaśnień. Zatrzymały one wtedy statek handlowy APL Qatar 041, na którym przewożono 9 wozów i 3 kontenery z wyposażeniem należącym do wojsk lądowych Singapuru.
Wcześniej, w odpowiedzi na wysłane pismo żądające zwrotu maszyn otrzymano odpowiedź negatywną, argumentowaną prowadzonym dochodzeniem w tej sprawie, zgodnie z obowiązującym na terenie Hong Kongu prawem. Od komisarza Departamentu Cła i Akcyzy Hongkongu pochodziło oświadczenie w którym zarekwirowanie pojazdów uzasadnia się zaistnieniem podejrzenia o naruszeniu praw tamtejszej administracji. Samo MO Singapuru wydało wcześniej oświadczenie w którym mówi, że KTO Terrex nie mogą być legalnie zatrzymywane lub skonfiskowane przez inne kraje zgodnie z zasadami prawa międzynarodowego, które to prawo obowiązuje również na terenie Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkongu.
Incydent z Terrexami przyczynił się do wzrostu obaw co do relacji z Chinami, zarówno w społeczeństwie Singapuru jak i w obrębie jego elit rządzących. Sam rząd uspokaja, że jest to jedynie wypadek incydentalny nie naruszający dobrych stosunków z Chinami.
Ponad dwumiesięczne przetrzymanie tych transporterów to wystarczająco długi czas na zapoznanie się przez chińskich inżynierów i wojskowych z jego konstrukcją i wyposażeniem. Ten KTO posiada wiele nowoczesnych i unikatowych rozwiązań, szczególnie z zakresu systemów diagnostyki i sterowania wozem, dowodzenia, łączności i przekazywania danych czy konstrukcyjnych rozwiązań zawieszenia i systemu osłon balistycznych i przeciwminowych.
KTO Terrex AV81 (Terrain Rex – król terenu) został opracowany przez Ireland Timoney Technology i jest oferowany/rozwijany przez ST Kinetics. Pierwsze pojazdy zostały zamówione przez armię singapurską (135 – docelowo 204/300) głównie w wersji transportera opancerzonego, wozu dowodzenia czy ambulansu.
Natomiast Terrex 2 powstał zarówno jako odpowiedź firmy ST Kinetics na potrzeby rynków zewnętrznych, ale przede wszystkim na wymagania USMC na nowy transporter badany w ramach programu ACV (Amphibious Combat Vehicle). W programie tym ST Kinetics współpracuje z Science Applications International Corporation (SAIC), z którym to przeszli do kolejnej jego fazy, podczas której dostarczą do dalszych badan i testów 13 (plus 3 dodatkowe, jako opcja) transportery, za które otrzymają 121,5 mln USD.
Ostatnio ST Kinetics zaprezentował nowy wariant Terrex 3 będący niejako polaczeniem możliwości pierwszego i drugiego modelu, o zwiększonej odporności balistycznej i przeciwminowej oraz z lepszym dostosowaniem do działania na sieciocentrycznym polu walki.
b
Kiedys Chiny wyznaczaly trendy w nauce, dzis potrafia tylko krasc czyjes rozwiazania. Smutna prawda o tym narodzie i jego mentalnosci. Ale tez nauczka dla wszystkich, ktorzy chca z nimi wspolpracowac.
Xx
Chiny mają najwięcej patentów na świecie.
123
Japonia też zaczynała od kopiowania
TRĄBKA
transportery zostały zatrzymane "poddane kwarantannie" w celu zlokalizowania wszelkich ognisk budzących obawy władz chińskich ..i po dokładnym tomografie i zbadaniu parametrów życiowych ....oddane ..kto zabroni "DUŻEMU"