Reklama

Wojna na Ukrainie

Ukraiński transporter opancerzony dla rosyjskich ochotników

Na pojazdach używanych przez rosyjskich ochotników zamontowano wieżę BM-7 Parus, znaną z między innymi kołowych bojowych wozów piechoty BTR-4.
Na pojazdach używanych przez rosyjskich ochotników zamontowano wieżę BM-7 Parus, znaną z między innymi kołowych bojowych wozów piechoty BTR-4.
Autor. J. Sabak/Defence24

W mediach społecznościowych pojawiły się zdjęcia przedstawiające żołnierzy Rosyjskiego Korpusu Ochotniczego przemieszczających się przy użyciu dotychczas niewidzianego kołowego transportera określonego jako BTR-7, jednak z wieżą BM-7 Parus.

Prezentowany na zdjęciach pojazd powstał poprzez wykorzystanie bardzo rzadkiego w ukraińskiej armii kołowego transportera opancerzonego BTR-7 (określanego także jako BTR-70DI) z systemem wieżowym BM-7 Parus. Był on dotychczas stosowany w kołowych bojowych wozach piechoty BTR-4 Bucefał oraz improwizowanym pojeździe zbudowanym na bazie transportera opancerzonego MT-LBu. Uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna ZTM-1 kal. 30 mm, sprzężona z uniwersalnym karabinem maszynowym KT-7.62 kal. 7,62 mm. Jako uzbrojenie dodatkowe może służyć zestaw czterech wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Barier lub dwie wyrzutnie oraz granatnik automatyczny KBA-117 kal. 30 mm. W tym wypadku jednak ich nie widzimy (podobnie jak na „świeżych” BTR-4), co wskazuje, że ich produkcję najpewniej zarzucono lub jest ona znikoma.

Reklama

Tym samym pojazd względem pierwotnej konfiguracji otrzymał znacznie większą siłę ognia. Przy okazji jego pojawienie się oznacza, że ukraiński przemysł stale produkuje moduły BM-7 lub są one o wykonywane w jednym z sojuszniczych krajów. Przechodząc do podwozia, stanowi je najpewniej kołowy transporter opancerzony BTR-70DI (lub inna ukraińska przeróbka BTR-70) charakteryzująca się m.in. montażem włazów dla żołnierzy desantu w kadłubie. Oprócz tego zmianie uległ dotychczasowy napęd w postaci zdwojonego silnika ZMZ-4905 (każdy o mocy 120 KM) na także podwojony motor, ale Iveco Tector o łącznej mocy 280/300 KM. Nie jest to pierwsza próba ukraińskiego przemysłu dotycząca montażu uzbrojenia kal. 30 mm na podwoziu poradzieckiego BTR-70, jednak praktycznie wszystkie zakończyły się na fazie demonstratora technologii. Nie jest wiadome, ile dotychczas udało się stworzyć tego typu wozów, jednak co kluczowe dla sprawy ma to być stały proces modernizacyjny, efektem czego powstało przynajmniej kilka takich pojazdów. Ukraina dalej posiada około 150-170 transporterów BTR-70 w kilku odmianach.

Czytaj też

Ukraiński kołowy transporter opancerzony BTR-70DI tudzież BTR-7.
Ukraiński kołowy transporter opancerzony BTR-70DI tudzież BTR-7.
Autor. Zinnsoldat/Wikipedia
Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. skition

    Czyli motłygi już się skończyły. Produkowała je Charkowska Fabryka Traktorów ale w wyniku działań wojennych została zniszczona poza tym

    1. Davien3

      skitton a w jakim alternatywnym swiecie Ukraińcom skończyły się MT-LB??

  2. eee

    I nas prostych takich modułów bezzałogowych nawet nie potrafią

    1. Chyżwar

      W przypadku modułów bezzałogowych ZSSW-30 jest na trójpoziomowym miejscu olimpijskim. A o drugie czy trzecie miejsce walczy tylko dlatego, że lobbyści zrobili wszystko, co można, żeby ją uwalić. łącznie z uwaleniem hard-kill. Na skutek ich działań dokładano więc do niej kolejne wymagania niemożliwe do spełnienia. Ale "o zgrozo" zostały spełnione. Jedną rzeczą, której ona nie ma jest hard-kill właśnie. A nie ma go tylko dlatego, że kiedy za każdym razem gdy polski przemysł opracował coś takiego uwalali to lobbyści.

  3. TIGER

    Może będzie artykuł Ilu Rosjan pomaga Ukrainia aktywnie i biernie