Wojna na Ukrainie
Rosjanie opancerzają ciężarówki. Wnioski z Ukrainy?
W mediach społecznościowych pojawiło się kolejne zdjęcie przedstawiające rosyjskich samochód ciężarowy KamAZ-6350, który został wyposażony w opancerzoną kabinę. Czyżby do decydentów z rosyjskiego Ministerstwa Obrony przebiła się kwestia konieczności zapewnienia odpowiedniej ochrony również załogom pojazdów logistycznych?
Za produkcję wspomnianych ciężarówek odpowiadają rosyjskie przedsiębiorstwa KamAZ oraz Remdizel. Samochody otrzymały kabiny opancerzone K-5350, które mają za zadanie zwiększyć poziom ochrony załogi przed m.in. zrzucanymi z bezzałogowców granatami ręcznymi czy atakami ze strony grup dywersyjnych. Wcześniej tego typu pojazdy otrzymał rosyjska Brygada szturmowo-rozpoznawcza im. Świętego Księcia Aleksandra Newskiego, na której stan weszło 12 tego typu opancerzonych Kamazów. Możliwe, że opancerzone kabiny montowane na Kamazach-6350 powstały na bazie zdolności uzyskanych przy współpracy z izraelskim przemysłem podczas tworzenia pojazdów Tajfun-K/U.
Czytaj też
One of the newly produced Russian Kamaz-6350 logistic vehicles with the specialized K-5350 armored cabin.
— Hovhannes (@JughaFedayi) July 29, 2023
Important- armored forward operating logistical vehicles may become the new norm given threats faced by ISR UAVs, loitering munitions, standoffs, and subversive groups. pic.twitter.com/2BMem6DAcO
Zastosowanie opancerzonej kabiny wskazuje, że rosyjscy decydenci dostrzegli problem niewystarczającego dotychczas poziomu ochrony załóg tego typu pojazdów. Wielokrotnie od początku rosyjskiej inwazji pojawiały się zdjęcia różnego rodzaju polowych osłony kabin samochodów ciężarowych. Część z nich w postaci arkuszy blach lub innych metali przywodziły na myśl obrazki widywane na Bliskich Wschodzie, lub w filmach serii Mad Max. Inne formy dopancerzenia stanowiły kłody drewna, palety, siatki czy nawet kostki pancerza reaktywnego Kontakt-1. W przypadku użycia tego ostatniego szansa na przeżycie załogi malała jeszcze bardziej.
Czytaj też
KamAZ-6350 to rosyjski samochód ciężarowy w układzie 8x8 przeznaczony to przewozu towarów o masie do 10 ton. W przypadku wariantu KamAZ-63501 ładowność została podniesiona do 15 000 kg. Został on wdrożony do służby w armii rosyjskiej na początku lat 2000. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny KamAZ-740.50.360 o mocy 360 KM pozwalający na rozpędzenie pojazdu o masie własnej 11,4 tony do 95 km/h. Ciężarówka ta z racji na swoją ładowność jest wykorzystywana jako baza dla wielu typów uzbrojenia, jak system przeciwlotniczy Pancyr-S/Tor M2KM czy wieloprowadnicowa wyrzutni rakiet 9A52-4 systemu Tornado.
Był czas_3 dekady
My też powinniśmy produkować ciężarówki dla wojska z opancerzonymi kabinami, a ponadto dla ochrony załogi siedzącej z tyłu też przydałyby się jakieś osłony z płyt pancernych. Pojazdy typu Honker, żmija nie dają żadnej osłony żołnierzom więc nie powinny być na stanie armii. Tylko nie piszcie że Honker jest używany do przewozu grochówki wojskowej w pojemnikach i nie potrzebuje osłony pancernej bo ON nawet w takiej wersji potrzebuje.
młodygrzyb
A nie produkujemy?
Był czas_3 dekady
Tylko nieliczne wersje są produkowane z opancerzoną kabiną, a już na pewno nie te które służą do przewożenia żołnierzy.
Odyseus
Jak to na każdej wojnie , jak się ma własny przemysł zbrojeniowy to sprzęt się udoskonala ,
QVX
Gorzej, że tutaj chodzi o zgarnięcie forsy nadal. Zamówi się i zapłaci za 1000 zmodernizowanych. Przemysł dostarczy 50, a na na froncie nadal będą dawali kłody.
HataKumba
Gorzej? Dla putlerowców tak, dla Polski lepiej. Niechby cały budżet zdefraudowali.
Prezes Polski
Nie da się ukryć, jest to jakiś postęp. Ale z drugiej strony, jaki poziom ochrony zapewnia ten pancerz? Drony zrzucają często zwykłe granaty, a nawet amunicję do granatników ze statecznikami. Na takie odłamki wystarczy. Ale już na ostrzał ze zwykłych 7,62 nie mówiąc o dronach z głowicami z RPG, za mało...