Wojna na Ukrainie
Pierwsze Mirage trafią na Ukrainę w najbliższych dniach
Pierwsze trzy samoloty bojowe Dassault Aviation Mirage 2000-5F trafią do Ukrainy przed 20 stycznia - przekazały w ostatnich dniach portale specjalizujące się w tematyce lotnictwa, powołując się na informacje francuskiego portalu AvionsLegendaires.
W październiku ubiegłego roku minister obrony Francji Sebastien Lecornu zapowiedział, że maszyny te zostaną dostarczone do Ukrainy w pierwszym kwartale 2025 roku, jednak do tej pory nie podał dokładnej daty. Strona ukraińska również nie podała szczegółów dotyczących dostaw nowych maszyn, które mają wzmocnić ukraińskie lotnictwo.
Mirage, które zostaną przekazane Ukrainie, zostały wcześniej dostosowane przez francuskich specjalistów do warunków bojowych panujących na ukraińskich lotniskach i odcinkach drogowych, z których również startują samoloty. Portal AvionsLegendaires zaznaczył, że maszyny po zmianach będą mogły wykonywać szerszy wachlarz zadań niż mogły realizować do tej pory we francuskich siłach powietrznych. Ponadto dzięki pracy inżynierów Mirage zostały przystosowane do przenoszenia pocisków SCALP-EG i Storm Shadow.
Czytaj też
Prezydent Francji Emmanuel Macron ogłosił w czerwcu, że Paryż przekaże Ukrainie samoloty Mirage i przeszkoli pilotów oraz personel, który będzie operował na tych maszynach. W październiku Lecornu potwierdził tę informację, ale wówczas przyznał, że wartość pomocy dla Kijowa w 2024 roku nie osiągnie maksymalnej kwoty przewidzianej w dwustronnej umowie, czyli 3 mld euro, natomiast przekroczy 2 mld euro.
Czytaj też
Nie jest jasne, ile samolotów Mirage trafi do ukraińskich sił powietrznych: trzy czy sześć. Jednocześnie w internecie pojawiły się niepotwierdzone doniesienia, że na ukraińskim niebie widziano już pierwsze samoloty francuskiej produkcji podczas ćwiczeń.
Mirage 2000-5F dołączą do samolotów bojowych General Dynamics F-16 Fighting Falcon, które zostały przekazane w 2024 roku. Władze w Kijowie nie ujawniły, ile maszyn wtedy otrzymały. Do przekazania łącznie ok. 60 samolotów zobowiązała się koalicja złożona z Danii, Norwegii, Holandii i Belgii.
Modernizowane dla Ukrainy są obecnie samoloty wersji Mirage 2000-5. Są to maszyny znacznie unowocześnione względem pierwotnej wersji tego samolotu. Posiadają one glass cockpit, zdolność do przenoszenia zasobników celowniczych i poszerzony pakiet dostępnego uzbrojenia. W wersji Mirage 2000-5 Mk 2 zainstalowano nowy radiolokator RDY-2 oraz nowocześniejsze komputery pokładowe.
Samoloty te specjalnie z myślą o Ukrainie mają otrzymywać dodatkowe zdolności do wykonywania uderzeń na cele naziemne, a także lepsze wyposażenie walki radioelektronicznej. Oznacza to zwiększenie zdolności do przetrwania na polu bitwy i wyższą skuteczność jeżeli chodzi o rażenie rosyjskich wojsk lądowych. Często mówi się w tym kontekście o integracji samolotu z bombami szybującymi AASM (Armement Air-Sol Modulaire – modularne uzbrojenie powietrze-ziemia, znane także jako HAMMER). Broń ta z powodzeniem jest wykorzystywana przez Ukraińców od początku minionego roku, po zintegrowaniu jej z samolotami posowieckimi.
Grom2137
I jeszcze do tego zobaczymy jak szybko Ukraińcy je sobie sami zestrzelą.
Davien3
Na pewno nie tak szybko jak rosja zestrzeliwuje swoje maszyny
Wania
Raczej jak rosyjskie samoloty Ukraińcy zestrzelą. Rosja już widzę nie straszy atomem, jak w momencie przekazywania f-16. Wtedy świat ich wyśmiał i teraz siedzą sobie cicho.
kurczak
Wania F-16 nawet nie próbują się zbliżać do obszaru na jakim działają rosyjskie samoloty. Po drugie to F-16 miał system swój obcy jaki współpracuje z Patriotami, a zestrzelili go podobno Patriotem. Mirage z przyczyn oczywistych takowego systemu nie posiadają.
Zygazyg
Czytam tu że „ dzięki pracy inżynierów Mirage zostały przystosowane do przenoszenia pocisków SCALP-EG i Storm Shadow.” i zastanawiam się głośno czy przy problemach ze zgodami na dozbrojenie naszych fafikow w sensowne uzbrojenie, czy możliwe by było dostosowanie ich właśnie do Scalpów i Storm Shadows? Jeśli można przystosować stare graty Miraża to powinno być nawet łatwiej z nowoczesnym płatowcem z otwartą architekturą . Leżało by to w interesie przemysłu naszych sojuszników i oczywiście w naszym aby fafikow miały większy sens.
Grom2137
Widzisz różnica jest taka że Mirek to prawdziwy myśliwiec, a Fafik to latadełko które do niczego się nie nadaje.
Chyżwar
@Grom2137 Nadaje się znacznie bardziej niż Su-22 i wiele wersji Migów-29. Choćby tylko dlatego, że może przenosić 4,5 tony na siedmiu punktach podwieszeń. Z czego trzy punkty są zdolne do przenoszenia ładunków ciężkich o maksymalnej masie 1 tony. Scalpów i Storm Shadows faktycznie ten samolot raczej nie będzie będzie mógł przenosić, bo za ciężkie. Ale JSM już jak najbardziej tak. Na świecie jest jeszcze wiele innych interesujących zabawek, które z tym samolotem można zintegrować. Ba Podejrzewam, że i JASSMy teoretycznie by się dało, bo ważą 1020 kilogramów.
Davien3
@Zygazyg nie da się bo FA-50 zwyczajnie nie da rady zabrać Scalp/ Storm Shadow. Ten pocisk jest dla niego za ciężki, tak samo jak JASSM Po drugie Polska nie ma żadnych Storm Shadow i ich nie uzywa.
radziomb
Czas gra na korzyść Ukrainy. Ukraina zaczynała wojne z Mig 29 , Su27, a skończy z F16, Mirage2000, Gripenem, rozmawia o Eurofightera. Zaczynała wojnę z BWP 1, BTR a skończy z CV90, Bradleyem, Lynxem... 3 tys rakiet wyprodukują w 2025r i 30tys dronów dalekiego zasięgu. Dużo.
radziomb
Pamiętam jak francja zarzekała się że nie przekaze Ukrainie Mirage 2000. co opisywał defence24 Teraz nie wierzę jak niemcy mówia że nie przekazą Taurusów