Reklama

Wojna na Ukrainie

Łotwa wyprodukuje transportery dla Ukrainy

Łotewskie transportery opancerzone Patria 6x6.
Łotewskie transportery opancerzone Patria 6x6.
Autor. Patria

Łotwa przekaże Ukrainie 42 kołowe transportery opancerzone Patria 6x6 w ramach pomocy wojskowej. Pojazdy zostaną wyprodukowane w lokalnym zakładzie przemysłowym w miejscowości Valmiera.

Pierwsze doniesienia o możliwości podarowania Ukrainie pojazdów tego typu przez Łotwę pojawiły się jesienią ubiegłego roku. Wówczas oficjalnie potwierdzono przekazanie stronie ukraińskiej jedynie 9 gąsienicowych transporterów opancerzonych FV103 Spartan.

Reklama

Teraz łotewskie Ministerstwo Obrony (łot. Aizsardzības ministrija) potwierdziło przekazanie Ukrainie wozów fińskiego projektu, które zostaną wyprodukowane w większości na terenie otwartego w ubiegłym roku zakładu należącego do spółki celowej Defence Partnership Latvia SIA. Większościowym udziałowcem przedsiębiorstwa jest fińska Patria, która posiada 70,03% akcji. Pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA.

Produkcja pojazdów na potrzeby Ukrainy ma nie mieć wpływu na terminy dostaw transporterów Patria 6x6 dla Wojsk Lądowych Łotwy (łot. Sauszemes spēki), którym zakład ma przekazać jeszcze prawie 150 pojazdów. Obecnie fabryka ma dysponować zdolnością do produkcji 30 pojazdów rocznie. Można więc podejrzewać, że na potrzeby ukraińskiej donacji moce przerobowe zakładu zostały zwiększone. Co ciekawe, łotewski serwis LSM.lv poinformował, że większość przekazanych Ukrainie pojazdów ma być nowych. To oznacza, że część pakietu pomocy wojskowej będą stanowiły wozy ze służby łotewskiej.

Wyprodukowane na Łotwie pojazdy opancerzone zostaną dostarczone obrońcom Ukrainy w tym roku (...) Będziemy nie tylko wspierać Ukrainę w walce z okupantami, ale również sprawdzimy wykorzystanie i wytrzymałość pojazdów opancerzonych w rzeczywistych warunkach bojowych, co przyniesie pożyteczne wnioski dla Narodowych Sił Zbrojnych.
Minister Obrony Łotwy Andris Sprūds

Każdy zyskuje na donacji dla Ukrainy

Dostawy mają zostać zrealizowane w bieżącym roku, co jest bardzo dobrym tempem, zważywszy na znane moce produkcyjne zakładu. Jednocześnie to może stanowić potwierdzenie przekazania pewnej puli transporterów ze stanu Sauszemes spēki (około 12 sztuk). Nie wiadomo, czy wozy będą przekazywane w jednolitym standardzie, czy też w obu obecnie produkowanych wersjach: klasycznego transportera opancerzonego oraz wozu dowodzenia. Sprawdzenie tych pojazdów w warunkach frontowych będzie źródłem bardzo cennej wiedzy, zarówno dla producenta, jak i użytkowników KTO. Debiut Patrii w boju może pozytywnie wpłynąć na atrakcyjność tej konstrukcji w oczach potencjalnych klientów, a także da zarobek łotewskiemu przemysłowi.

Zwiedzanie nowego zakładu produkcji pojazdów opancerzonych Patria w Valmiera przez estońskiego ministra spraw zagranicznych Margusa Tsahkna oraz szefowej łotewskiego MSZ Baiby Braže.
Zwiedzanie nowego zakładu produkcji pojazdów opancerzonych Patria w Valmiera przez estońskiego ministra spraw zagranicznych Margusa Tsahkna oraz szefowej łotewskiego MSZ Baiby Braže.
Autor. Patria Group

Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8, co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.

    Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec i Ukrainy.

    XA-300.
    XA-300.
    Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
    Reklama

    CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

    Reklama

    Komentarze (2)

    1. Był czas_3 dekady

      Mogliśmy mieć własne tego typu transportery. Swego czasu powstał IRBIS w WZM Poznań i można byłoby go "odświeżyć"

    2. Starszy Nadszyszkownik Sztabowy

      Ale szyba przednia, bez osłony, to raczej krótko w walce przetrwa. Chyba, że to osłonią pancerzem. Być może jest tam schowana jakaś stalowa roleta. A w środku projektor wyświetlający obraz z zewnątrz.

    Reklama