Wojna na Ukrainie
Kanadyjskie transportery opancerzone jadą na Ukrainę
Pierwsza partia kanadyjskich transporterów opancerzonych ACSV zmierza w kierunku Ukrainy. Pojazdy te w m.in. wersji wozu ewakuacji medycznej były wykorzystywane wcześniej do szkolenia ukraińskich załóg i obsługi technicznej w Niemczech.
Kanadyjskiej produkcji pojazdy opancerzone zostały wysłane do Niemiec w czerwcu tego roku, gdy rozpocząć się miało szkolenie załóg oraz obsługi technicznej. Dostarczyć miano wtedy cztery pojazdy w odmianie wozu ewakuacji medycznej, których łącznie ma zostać dostarczonych 10. Ogółem dostarczonych dla Ukrainy ma być 50 pojazdów zbudowanych na platformie LAV 6.0 ACSV, co zapowiedział kanadyjski premier Justin Trudeau we wrześniu zeszłego roku podczas wizyty prezydenta Ukrainy. W tym celu Ottawa przeznaczyć miała 650 mln dolarów na produkcję pojazdów, co ma zająć ogółem trzy lata. Nie wiadomo , ile ACSV jest teraz transportowanych na Ukrainę oraz czy dostarczono do Niemiec kolejne wozy przeznaczone do szkolenia.
Після навчань з експлуатації та обслуговування броньованих машин бойової підтримки, версії "швидка допомога", в Німеччині, машини були завантажені та відправлені в Україну.
— CAF with Ukraine (@CAFwithUkraine) October 26, 2024
Ці машини допоможуть Україні в обороні від незаконного вторгнення на її землі. #СлаваУкраїні pic.twitter.com/d0dwNNe53a
Ukraina wcześniej otrzymała 39 egzemplarzy tego typu pojazdów, które odstąpiła jej kanadyjska armia. Tym samym do Kijowa w ciągu trzech lat trafi łącznie 89 wozów rodziny LAV 6.0, pozwalając na zwiększenie zdolności m.in. ukraińskich sanitariuszy względem chociażby pojazdów sanitarnych na bazie M113 lub samochodów terenowych. Obok tego Kanada przekazuje Ukrainie m.in. wspomniane gąsienicowe M113 oraz bojowe wozy rozpoznawcze Coyote.
LAV 6.0 ACSV to kołowy pojazd wsparcia bazujący na platformie kołowego transportera opancerzonego LAV 6.0 będącego zmodernizowaną wersją LAV III. Do samoobrony pojazd posiada jedynie uniwersalny karabin maszynowy FN MAG kal. 7,62 mm umieszczony w zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Jednostkę napędową stanowi turbodoładowany silnik wysokoprężny Caterpillar C9 Turbo o mocy 450 KM, pozwalający na rozpędzenie tego ważącego 20-28 ton wozu (masa zależna od zastosowanych pakietów opancerzenia) do prędkości 100 km/h. Względem poprzedniej wersji KTO posiada m.in. zmodernizowane zawieszenie oraz zwiększoną odporność przeciwko minom dzięki zmianom w kształcie dna kadłuba. Obecnie ich jedynymi użytkownikami są armie Kanady oraz Ukrainy.