Technologie
Zhuhai 2024: Nowy chiński myśliwiec stealth w służbie
Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowowyzwoleńczej przedstawiły na Airshow w Zhuhai smaolot J-35A. Jest to równoznaczne z oficjalnym przyjęciem tej maszyny do służby.
Zgodnie z nieoficjalnymi fotografiami, które pojawiały się do tej pory, J-35 jest samolotem o cechach stealth, układem konstrukcyjnym przypominającym F-22, czy może raczej koreański KF-21 Boramae. W przeciwieństwie do konstrukcji koreańskiej J-35 posiada już komorę uzbrojenia, podczas gdy w samolocie koreańskim ma to dopiero zostać wprowadzone w wersji Block 3, która pojawi się za kilka lat. Chiński samolot także ma dwa silniki i układ klasyczny z bocznymi wlotami powietrza.
Samolot nosi oznaczenie J-35A, co oznacza że jest prawdopodobnie lądową wersją (brak instalacji do składania skrzydeł) całej rodziny J-35. Wersją B może być np. samolot dwumiejscowy albo wersja morska, którą niedawno można było obserwować na pokładzie chińskiego lotniskowca Liaoning. Z kolei najprawdopodobniej nie powstanie samolot o oznaczeniu J-31, a dawny X-31, oblatany kilkanaście lat temu, pozostanie prototypem.
Czytaj też
Chińskie źródła zgodnie twierdzą, że nowy samolot, w przeciwieństwie do produkowanego już od lat J-20, ma być samolotem wielozadaniowym zdolnym do wywalczania przewagi w powietrzu i uderzeń na cele lądowe i nawodne. W przeciwieństwie do ciężkiego J-20, J-35 ma być mniejszy (maszyna średniej wielkości), znacznie prostszy i tańszy w budowie. Ma być też przeznaczony na eksport, a zainteresowanie konstrukcją wyraził w tym roku Pakistan.
J-35A officially unveiled
— Fighterman_FFRC (@Fighterman_FFRC) November 5, 2024
The PLAAF land based variant is now called J-35A while the carrier-borne wing folding version will be called just J-35 pic.twitter.com/XxjTrhrXNR
Chińscy komentatorzy twierdzą, że to oznacza możliwość szybkiego wybudowania wielkiej floty J-35. Biorąc jednak pod uwagę, że wybudowanie floty kilkuset jednosilnikowych samolotów J-20 zajęło Chinom ponad 20 lat, błyskawiczna budowa setek J-31 może być jednak dużym wyzwaniem. Z drugiej ChRL potrafiło w ostatnich latach produkować po kilkadziesiąt cięższych J-20 rocznie, rozwijając ich flotę do 200-300 egzemplarzy.
Czytaj też
J-20 i J-31 najwyraźniej będą tworzyły podobny tandem do amerykańskiego F-22 i F-35, czyli samolotu przewagi powietrznej i wielozadaniowego. Pomijając trudne do ustalenia realne cechy steath chińskiego samolotu wydaje się, że może on w znacznym stopniu zwiększyć możliwości chińskich sił powietrznych. Jeśli uda się wyprodukować go w dużych liczbach i zastąpić nim stare platformy takie jak J-7 (klon MiGa-21), J-8, Su-27, czy nawet najstarsze J-11 i J-10.
Immortan Joe
W artkule jest napisane: "Chińscy komentatorzy twierdzą, że to oznacza możliwość szybkiego wybudowania wielkiej floty J-35. Biorąc jednak pod uwagę, że wybudowanie floty kilkuset jednosilnikowych samolotów J-20 zajęło Chinom 20 lat:". A OD KIEDY J-20 JEST JEDNOSILNIKOWYM SMOLOTEM?
GB
Ruscy i tak są "lepsi" bo mają nie mającą analoga we wszechświecie makietę Su-75.
Immortan Joe
Brawo Chiny!!!