Reklama

Technologie

Zhuhai 2024: Nowy chiński myśliwiec stealth w służbie

Wizja samolotu J-35
Wizja samolotu J-35
Autor. Shenyang Aircraft Corporation

Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowowyzwoleńczej przedstawiły na Airshow w Zhuhai smaolot J-35A. Jest to równoznaczne z oficjalnym przyjęciem tej maszyny do służby.

Zgodnie z nieoficjalnymi fotografiami, które pojawiały się do tej pory, J-35 jest samolotem o cechach stealth, układem konstrukcyjnym przypominającym F-22, czy może raczej koreański KF-21 Boramae. W przeciwieństwie do konstrukcji koreańskiej J-35 posiada już komorę uzbrojenia, podczas gdy w samolocie koreańskim ma to dopiero zostać wprowadzone w wersji Block 3, która pojawi się za kilka lat. Chiński samolot także ma dwa silniki i układ klasyczny z bocznymi wlotami powietrza.

Reklama

Samolot nosi oznaczenie J-35A, co oznacza że jest prawdopodobnie lądową wersją (brak instalacji do składania skrzydeł) całej rodziny J-35. Wersją B może być np. samolot dwumiejscowy albo wersja morska, którą niedawno można było obserwować na pokładzie chińskiego lotniskowca Liaoning. Z kolei najprawdopodobniej nie powstanie samolot o oznaczeniu J-31, a dawny X-31, oblatany kilkanaście lat temu, pozostanie prototypem.

Czytaj też

Chińskie źródła zgodnie twierdzą, że nowy samolot, w przeciwieństwie do produkowanego już od lat J-20, ma być samolotem wielozadaniowym zdolnym do wywalczania przewagi w powietrzu i uderzeń na cele lądowe i nawodne. W przeciwieństwie do ciężkiego J-20, J-35 ma być mniejszy (maszyna średniej wielkości), znacznie prostszy i tańszy w budowie. Ma być też przeznaczony na eksport, a zainteresowanie konstrukcją wyraził w tym roku Pakistan.

Chińscy komentatorzy twierdzą, że to oznacza możliwość szybkiego wybudowania wielkiej floty J-35. Biorąc jednak pod uwagę, że wybudowanie floty kilkuset jednosilnikowych samolotów J-20 zajęło Chinom ponad 20 lat, błyskawiczna budowa setek J-31 może być jednak dużym wyzwaniem. Z drugiej ChRL potrafiło w ostatnich latach produkować po kilkadziesiąt cięższych J-20 rocznie, rozwijając ich flotę do 200-300 egzemplarzy.

Czytaj też

J-20 i J-31 najwyraźniej będą tworzyły podobny tandem do amerykańskiego F-22 i F-35, czyli samolotu przewagi powietrznej i wielozadaniowego. Pomijając trudne do ustalenia realne cechy steath chińskiego samolotu wydaje się, że może on w znacznym stopniu zwiększyć możliwości chińskich sił powietrznych. Jeśli uda się wyprodukować go w dużych liczbach i zastąpić nim stare platformy takie jak J-7 (klon MiGa-21), J-8, Su-27, czy nawet najstarsze J-11 i J-10.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Immortan Joe

    W artkule jest napisane: "Chińscy komentatorzy twierdzą, że to oznacza możliwość szybkiego wybudowania wielkiej floty J-35. Biorąc jednak pod uwagę, że wybudowanie floty kilkuset jednosilnikowych samolotów J-20 zajęło Chinom 20 lat:". A OD KIEDY J-20 JEST JEDNOSILNIKOWYM SMOLOTEM?

  2. GB

    Ruscy i tak są "lepsi" bo mają nie mającą analoga we wszechświecie makietę Su-75.

  3. Immortan Joe

    Brawo Chiny!!!

Reklama