Technologie
Śmigłowiec przyszłości SB-1 poleci jeszcze w tym roku?
Sikorsky i Boeing planują, że jeszcze w tym roku dojdzie do pierwszego lotu śmigłowca SB-1 Defiant. Maszyna ta oferowana jest amerykańskim wojskom w programie Future Vertical Lift, jako bezpośredni następca śmigłowców Black Hawk.
Jak zapewniają przedstawiciele obu koncernów, do lotu dojść może w grudniu br. Z drugiej strony nie wykluczają, że ich plany się zmienią, jeśli podczas testów na ziemi okaże się, że maszyna wymaga "dodatkowych prac". Boeing zaznacza dodatkowo, że w pół roku po dziewiczym locie śmigłowiec będzie już w stanie rozwinąć prędkość powyżej 370 km/h.
Oba koncerny nie zamierzają jednak iść "na skróty" ze względu na roczne opóźnienia (problemy z kompozytowymi łopatami wirnika). Jak podkreślają, mają jeszcze czas na dostarczenie niezbędnych danych US Army i podniesienie maszyny z ziemi. Co więcej, podkreślają, że SB-1 ma być znacznie dojrzalszą koncepcją i charakteryzować się niższymi kosztami eksploatacji niż w wypadku śmigłowców o odwracanych gondolach silnikowych.
Czytaj też: Valor w pierwszym poziomym locie [WIDEO]
Przypomnijmy, że demonstrator maszyny Bell V-280 Valor odbył pierwszy lot poziomy z silnikami pracującymi w trybie marszowym w maju br., a po raz pierwszy wzniósł się w powietrze jeszcze w grudniu 2017 roku. Natomiast maszyna koncernów Sikorsky i Boeing w tym miesiącu ma rozpocząć próby naziemne silników, przekładni i wirników w zakładach w West Palm Beach w stanie Floryda.
Dzięki programowi FVL armia USA chce do 2030 r. opracować następców śmigłowców z rodziny Black Hawk oraz AH-64 Apache, a w dalszej perspektywie czasowej także lekkich maszyn OH-58 Kiowa, ciężkich śmigłowców transportowych CH-47, a nawet samolotów transportowych typu C-130 Hercules. Rodzina nowych maszyn ma być oparta o wspólną architekturę, wysoce odporną na ataki cybernetyczne oraz łatwo poddawać się modernizacji. W perspektywie kilkudziesięciu lat może chodzić o zastąpienie nawet 6500 maszyn używanych obecnie przez amerykańskie siły zbrojne.
Konkurentem SB-1 Defiant produkcji konsorcjum Sikorsky-Boeing jest, jak wspomniano wyżej, Valor V-280. Prototypy opracowane przez obu konkurentów są testowane w 2018 r. w ramach programu demonstracyjnego Joint Multi-Role. Projekt FVL znajduje się obecnie w pierwszej fazie pozyskiwania uzbrojenia (Materiel Solutions Analysis) zgodnie z DAS. Zakończy się ona najprawdopodobniej około 2019 r. Produkcja niskoseryjna ma się rozpocząć około 2029 r. Osiągnięcie gotowości operacyjnej nowej maszyny jest prognozowane na 2030 r.
Davien
Biorac pod uwage ze pierwsze śmigłowce w tym układzie powstały na zachodzie to raczej Kamow zmałpował ten układ z USA ( Brantly B-1) i Francji( Breguet). Czyli jak zwykle panie zaprzeczajacy ....
Davien znowu zaprzeczy
Małpują od Kamowa układ wirników nośnych.
połonka 1660 miejsce chwały oręża Polskiego
w porównaniu z roSSyjskimi mi 8 to kosmos. roSsja znowu w tyle onuce po co wam nowy wyścig zbrojeń. Jeden już przegraliście i czym się skończyło.
Jami
Ciekawe ile bojców tam się pomieści ale widać tendencje wzrostowe. Epoka BlackHawka w wojsku mija. Posłuży jeszcze pewnie policjantom wiele lat