Reklama

Technologie

Skyborg nauczył się "latać" kolejnym dronem

Avenger / Fot. General Atomics
Avenger / Fot. General Atomics

Agencja Air Force Research Laboratory (AFRL) poinformowała o przeprowadzeniu udanego lotu bezzałogowca Avenger produkcji General Atomics. To już drugi po Mako firmy  Kratos, bezzałogowiec, pilotowany samodzielnie przez system Skyborg tworzony jako elektroniczny mózg dla bojowych BSP.

Pierwszy lot odbył się 24 czerwca z bazy Edwards i trwał dwie i pół godziny. Przedsięwzięcie zostało przeprowadzone przez 412. Skrzydło Testowe w czasie ćwiczenia Orange Flag 21-2. Maszyna wystartowała pilotowana zdalnie przez ludzkiego operatora, a następnie po osiągnięciu „bezpiecznej wysokości” jej stery zostały przekazane Skyborgowi. System przeprowadził następnie serię manewrów, m.in. wykonywał polecenia zmiany kierunku lotu, poruszania się z uwzględnieniem stref zakazu lotów i przeprowadzania „skoordynowanych manewrów”. Za pierwszym lotem prawdopodobnie pójdą kolejne, o większym stopniu skomplikowania.

Co ciekawe w opisie działań wykonywanych przez Avengera użyto w stosunku do niego oznaczenia MQ-20 mimo, że wcześniej oznaczano go jako YQ-11. Bezzałogowce te, mające być w zamyśle odrzutowymi następcami MQ-1 Predator i MQ-9 Reaper, nie uzyskały dotąd sukcesu komercyjnego. Do tej pory U.S. Air Force zakupiło tylko jedną taka maszynę a nieznana inna służba rządowa – maksymalnie do siedmiu kolejnych. Avengery  służą zapewne wyłącznie do jako platformy testowe, na których sprawdzane są różne ładunki podwieszane i systemy kontroli, takie jak właśnie Skyborg.

 

Reklama
Reklama

Skyborg jest elementem większego programu AFRL o oznaczeniu AAAx (Autonomous Attritable Aircraft Experimentation) mający doprowadzić do stworzenia bezzałogowych maszyn zdolnych do autonomicznego działania – samodzielnie, w ramach rojów albo wspólnie z myśliwcami załogowymi.

Jak wspomniano, Avenger jest drugim po Kratos UTAP-22 Mako, bezzałogowcem, który przeprowadził lot sterowany przez Skyborga. Jest to zgodne z planami nakreślonymi przez AFRL w 2019, kiedy powiedziano, że loty powinny rozpocząć się "za dwa lata".

Reklama
Reklama

Komentarze