Siły zbrojne
Słynna dywizja powietrznodesantowa testowała nowego taktycznego "pick-upa"

Żołnierze 82. Dywizji Powietrznodesantowej przeprowadziła certyfikację nowego wielozadaniowego pojazdu wysokiej mobilności – Infantry Squad Vehicle, dokonując zrzutów jego na platformie desantowej. Nowy wóz do transportu drużyny łączy w sobie cechy pojazdów wojskowych i cywilnych pick-upów, zezwalając na jej łatwe przetransportowanie w rejon pola walki, bez konieczności przemieszczania się drogą lądową.
82. amerykańska Dywizja Powietrznodesantowa nieopodal Fort Bragg w Karolinie Północnej brała udział w testowaniu nowego lekkiego wozu piechoty ISV (Infantry Squad Vehicle), który jest obecnie wprowadzany do armii jako nowy pojazd na bazie cywilnego pick-upa Chevrolet Colorado ZR2.
Czytaj też: USA: czołgi lekkie na testach
Jest to pojazd wysokiej mobilności, przystosowany do desantowania metodą spadochronową w rejon prowadzenia operacji bojowych. Za certyfikację nowego armijnego "pick-upa" odpowiadał 2. batalion 325. pułku powietrzno-desantowego 2. brygadowej grupy bojowej wspomnianej wcześniej dywizji oraz Dyrektoriat Operacji Powietrznodesantowych i Specjalnych (Airborne and Special Operations Test Directorate – ABSOTD). Dowódcy obu jednostek podkreślali, że nowy pojazd zwiększy możliwości operacyjne drużyn, umożliwiając transport żołnierzy oraz ich wyposażenia w dowolne miejsce prowadzenia działań bojowych, nie tylko droga lądową, ale również powietrzną, co znacznie zwiększy ich skuteczność.

Na czym polegała certyfikacja? Od końca marca do końca czerwca br. ISV był zrzucany przez samoloty Boeing C-17 Globemaster III oraz Lockheed C-130 Hercules nad wieloma miejscami – Holland i Sicily Drop Zone nieopodal Fort Bragg za pomocą specjalnej platformy. W dalszej kolejności żołnierze musieli szybko wyprowadzić pojazd z platformy desantowej i przejechać wymagany dystans Jak skomentował jeden z oficerów ABSOTD – Testy miały na celu sprawdzenia również, jak drużyna zareaguje podczas desantu w obliczu realnego zagrożenia.
Żołnierze ze 82. Dywizji Powietrznodesantowej chwalili pojazd za dużą mobilność, ale również i wysoki stopień podobieństwa do cywilnych samochodów, co pozytywnie wpływa na czas oraz jakość szkolenia. Dodali jednocześnie prostotę w jego obsłudze, dzięki czemu każdy żołnierz w sytuacji awaryjnej mógłby zostać kierowcą wozu. Widzieli również potencjalne zastosowania ISV w każdych warunkach, od pustynnych bezdroży, po górzyste tereny aż do środowisk zurbanizowanych.

Program Infranty Squad Vehicles polegał na pozyskaniu przez amerykańską armię pojazdu wielozadaniowego o wysokiej mobilności zapewniającego transport drużyny piechoty wraz z jej wyposażeniem. W połowie 2020 roku nastąpiło jego rozstrzygnięcie, przyznając kontrakt o wartości 214 milionów dolarów (ok. 820 mln zł) spółce GM Defense, należącej do koncernu General Motors.

Nowy pojazd bazuje na produkowanym przez General Motors Chevrolecie Colorado ZR2. Sercem pojazdu jest 186-konny turbodoładowany silnik Duramax o pojemności 2,8 l, współpracujący z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. MOże on transportować do dziewięciu żołnierzy i ładunek o masie do 1500 kilogramów
Dostawa 649 ISV do jednostek, w tym do 82. Dywizji, ma zakończyć się do 2025 roku. Co ciekawe, armia amerykańska jest zainteresowana znacznie większą liczbą tych wozów, bo w planach ma zakupić ich aż 2065 sztuk.
Czytaj też: USA zamawia pojazdy wielozadaniowe JLTV
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!