Geopolityka
SKANER Defence24: Nowe przepisy ingerują w bezpieczeństwo łączności kolejowej. Polaczek: Zagrożenia wymagają analiz
SKANER Defence24: Gościem odcinka był Zastępca Przewodniczącego Komisji Infrastruktury, poseł Jerzy Polaczek (PiS). Parlamentarzysta mówił o zmianach legislacyjnych w zakresie ochrony infrastruktury łączności kolejowej, trwającym przetargu na dostawę nowych systemów oraz doświadczeniach z okresu wojny na Ukrainie, które powinny być uwzględnione przy wprowadzaniu nowych przepisów i rozwiązań technicznych w Polsce.
W rozmowie z programem SKANER Defence24 poseł Jerzy Polaczek podkreśla, że jego zastrzeżenia nie dotyczą ochrony poszczególnych aparatów telefonicznych, pracujących w systemie analogowym. „Dzisiaj jest to model przeważający w sektorze kolejowym”. Kluczową kwestią jest natomiast ochrona systemów sterowania i łączności radiowej „wtedy, kiedy one są dysponowane z centralnego punktu, czy też z lokalnych centrów sterowania ruchem, które są przebudowywane” – podkreśla Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.
W sytuacji narastających zagrożeń w Europie, czy wojny trwającej w Donbasie (…) Mieliśmy przecież na Ukrainie przypadki, w których ingerowano z zewnątrz w system sterowania ruchem kolejowym (…) Mówimy między innymi również o cyberatakach spoza granicy Ukrainy.
Parlamentarzysta przypomina też, że do ingerencji w systemy sterowania ruchem kolejowym dochodziło podczas wojny na Ukrainie. Zwraca uwagę, że zmiany legislacyjne dotyczące ochrony obiektów o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia obronności i bezpieczeństwa państwa wprowadzono w trakcie, gdy jest prowadzony duży przetarg na modernizację systemu łączności kolejowej, obejmujący między innymi budowę ponad tysiąca masztów i systemu szkieletowego na długości ponad 13,6 tys. km sieci.
W ramach tego postępowania które zostało choćby ogłoszone w 2015 roku, a jego drugi etap rozpoczął się pod koniec stycznia tego roku, to przecież mówimy o budowie systemu szkieletowego na długości ponad 13,6 tys. km sieci. Mówimy o budowie około chyba 1000 masztów, mówimy o zintegrowaniu tego systemu łączności z systemem sterowania ruchem pociągów. I przede wszystkim tutaj zwracam uwagę na to, że w każdym modelu europejskim tego rodzaju systemy również odniesione są do narodowego operatora.
moment
Ciekawe dlaczego polski parlamentarzysta się martwi o infrastrukturę kolejoą Ukrainy ?
Zwolniony
Bo to kolejny "polski pan" z tamtych stron, liczący, że jak tylko Ukraina wejdzie do struktur unijnych, majątek po krewnych się odbierze. Zaś poważnie. Facet jest "lata" we władzach i nic nie zrobił, jak likwidowano kolejową łączność TKTELEKOM. Jest żałosny, że "gra" fachowca, tylko gdzie był wcześniej. Zwolniono dobrych fachowców, roz....majątek i dziś płacz.
Markos
Kolej organizuje przetarg na system bezpiecznej łączności, a kilka dni wczesniej MON zmienia prawo, wyłączając ten system z listy obiektów szczegónie chronionych? Zbieg okoliczności czy celowe działanie, aby ktoś mógł sobie tutaj zarobić, np. podmioty bez wymaganych poświadczeń i certyfikatów, które byłyby wymagane w przetargu na systemy uznane zaw azne dla bezpieczenstwa państwa. Tytułem przykładu pragnę zwrócić uwagę na fakt, prowadzenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. postępowania o zamówienie publiczne nr 6060/ICZ4/08860/03374/15/P, którego przedmiotem jest „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach NPW ERTMS” – proszę o wyjaśnienie przyczyn ewidentnej koincydencji w okresie ostatnich miesięcy 2016 roku przebiegu tego postępowania (w tym weryfikacji jego założeń przez PKP PLK SA) oraz przebiegu prac nad projektem nowelizacji rozporządzenia i jego przyjęcia przez Radę Ministrów.
Pgs
Jaj nie wiadomo o co chodzi, to chodzi i pieniądze jak mawiał klasyk.