Reklama

Geopolityka

SKANER Defence24: Nowe przepisy ingerują w bezpieczeństwo łączności kolejowej. Polaczek: Zagrożenia wymagają analiz

SKANER Defence24: Gościem odcinka był Zastępca Przewodniczącego Komisji Infrastruktury, poseł Jerzy Polaczek (PiS). Parlamentarzysta mówił o zmianach legislacyjnych w zakresie ochrony infrastruktury łączności kolejowej, trwającym przetargu na dostawę nowych systemów oraz doświadczeniach z okresu wojny na Ukrainie, które powinny być uwzględnione przy wprowadzaniu nowych przepisów i rozwiązań technicznych w Polsce.

W rozmowie z programem SKANER Defence24 poseł Jerzy Polaczek podkreśla, że jego zastrzeżenia nie dotyczą ochrony poszczególnych aparatów telefonicznych, pracujących w systemie analogowym. „Dzisiaj jest to model przeważający w sektorze kolejowym”. Kluczową kwestią jest natomiast ochrona systemów sterowania i łączności radiowej „wtedy, kiedy one są dysponowane z centralnego punktu, czy też z lokalnych centrów sterowania ruchem, które są przebudowywane” – podkreśla Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.

W sytuacji narastających zagrożeń w Europie, czy wojny trwającej w Donbasie (…) Mieliśmy przecież na Ukrainie przypadki, w których ingerowano z zewnątrz w system sterowania ruchem kolejowym (…) Mówimy między innymi również o cyberatakach spoza granicy Ukrainy.

Poseł Jerzy Polaczek, Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Parlamentarzysta przypomina też, że do ingerencji w systemy sterowania ruchem kolejowym dochodziło podczas wojny na Ukrainie. Zwraca uwagę, że zmiany legislacyjne dotyczące ochrony obiektów o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia obronności i bezpieczeństwa państwa wprowadzono w trakcie, gdy jest prowadzony duży przetarg na modernizację systemu łączności kolejowej, obejmujący między innymi budowę ponad tysiąca masztów i systemu szkieletowego na długości ponad 13,6 tys. km sieci.

W ramach tego postępowania które zostało choćby ogłoszone w 2015 roku, a jego drugi etap rozpoczął się pod koniec stycznia tego roku, to przecież mówimy o budowie systemu szkieletowego na długości ponad 13,6 tys. km sieci. Mówimy o budowie około chyba 1000 masztów, mówimy o zintegrowaniu tego systemu łączności z systemem sterowania ruchem pociągów. I przede wszystkim tutaj zwracam uwagę na to, że w każdym modelu europejskim tego rodzaju systemy również odniesione są do narodowego operatora.

Poseł Jerzy Polaczek, Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.
 

 

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. moment

    Ciekawe dlaczego polski parlamentarzysta się martwi o infrastrukturę kolejoą Ukrainy ?

    1. Zwolniony

      Bo to kolejny "polski pan" z tamtych stron, liczący, że jak tylko Ukraina wejdzie do struktur unijnych, majątek po krewnych się odbierze. Zaś poważnie. Facet jest "lata" we władzach i nic nie zrobił, jak likwidowano kolejową łączność TKTELEKOM. Jest żałosny, że "gra" fachowca, tylko gdzie był wcześniej. Zwolniono dobrych fachowców, roz....majątek i dziś płacz.

  2. Markos

    Kolej organizuje przetarg na system bezpiecznej łączności, a kilka dni wczesniej MON zmienia prawo, wyłączając ten system z listy obiektów szczegónie chronionych? Zbieg okoliczności czy celowe działanie, aby ktoś mógł sobie tutaj zarobić, np. podmioty bez wymaganych poświadczeń i certyfikatów, które byłyby wymagane w przetargu na systemy uznane zaw azne dla bezpieczenstwa państwa. Tytułem przykładu pragnę zwrócić uwagę na fakt, prowadzenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. postępowania o zamówienie publiczne nr 6060/ICZ4/08860/03374/15/P, którego przedmiotem jest „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach NPW ERTMS” – proszę o wyjaśnienie przyczyn ewidentnej koincydencji w okresie ostatnich miesięcy 2016 roku przebiegu tego postępowania (w tym weryfikacji jego założeń przez PKP PLK SA) oraz przebiegu prac nad projektem nowelizacji rozporządzenia i jego przyjęcia przez Radę Ministrów.

    1. Pgs

      Jaj nie wiadomo o co chodzi, to chodzi i pieniądze jak mawiał klasyk.