Reklama

Siły zbrojne

Znamy harmonogram dostaw Orlików TC-II Advanced

PZL-130 TC-II Advanced Orlik Fot. PZL Warszawa-Okecie
PZL-130 TC-II Advanced Orlik Fot. PZL Warszawa-Okecie

Z informacji, do jakich dotarł portal Defence24.pl, wynika, że do jesieni przyszłego roku do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego trafić powinna partia zmodernizowanych do standardu TC-II  Advanced turbośmigłowych samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik, które dotychczas reprezentowały wersję TC-I.

Zgodnie z aktualnymi planami odbiór 12 maszyn ma zakończyć się do końca października 2020 roku. Z pozostałych 16 Orlików, które wcześniej reprezentowały już standard TC II i przeszły modyfikację do standardu TC-II Advanced, 10 zostało już odebranych, 5 kolejnych ma zostać przekazanych jeszcze w tym roku, a ostatni egzemplarz ma wrócić do jednostki w roku 2021. Informacje o obecnym stanie realizacji umowy na modernizację Orlików przekazał portalowi Defence24.pl rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia SZ RP, kpt. Krzysztof Płatek.

Wykonawcą wszystkich prac związanych z wyżej opisanym procesem modernizacji i modyfikacji Orlików są zakłady EADS PZL Warszawa-Okęcie S.A. należące do firmy Airbus Polska S.A. Umowę na modernizację 12 maszyn PZL-130 TC-I do standardu TC-II Advanced będących na wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego z Radomia pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a zakładami PZL Warszawa-Okęcie podpisano 19 grudnia 2017 roku. Zgodnie z zapisami tej umowy głębokiej modernizacji  miała być poddana konstrukcja samolotu i jego awionika. W pierwszym etapie miano dokonać montażu nowych skrzydeł i ogonowej części kadłuba, łoża silnika i owiewki kabiny załogi oraz nowego silnika PTA6-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 760 KM z czterołopatowymi śmigłem Hartzell, a także nowego układu klimatyzacji i elektryki. W drugim etapie prac dokonuje się montażu nowoczesnych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych takich jak zintegrowane wyświetlacze parametrów lotu, wskaźniki: pracy silnika, nawigacji i ostrzegawcze, nową radiostację pokładową, układ ostrzegania o zbliżaniu się do powierzchni ziemi oraz o ruchu lotniczym i antykolizyjny. Przeprowadzone prace pozwolą dodatkowo na wydłużenie resursu tych maszyn do 12 000 godzin w powietrzu.

Równolegle do tych prac prowadzony jest, ujęty w tej samej umowie, program modyfikacji posiadanych wspomnianych 16 maszyn PZL-130 TC-II do wersji TC-II Advanced. Łączna wartość zapisów tego kontraktu wynosi 186 mln PLN.

Co warte podkreślenia 24 stycznia 2019 roku Airbus Polska zawarł też umowę na konserwację flot maszyn CASA C295 i PZL-130 Orlik na kolejne cztery najbliższe lata. Jeśli w obu prowadzonym programach nie dojdzie do żadnych poważniejszych problemów i opóźnień, wszystko wskazuje na to, że wszystkie 28 Orlików wróci Radomia z góry zaplanowanym terminie.

Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. szemranysmerf

    Wszystko ładnie , pięknie, ale nie można by pomyśleć już teraz o następcach orlików. Wiadomo że nie wyprodukujemy go w całości w Polsce, ale zaprojektować, wejść w kooperację z np. Leonardo i wyjść na rynki zagraniczne. Nie ma co się bać, trzeba przedsięwziąć odpowiednie środki, ale trzeba chcieć, ale kto w PGZ i MON myśli perspektywicznie ? Miejmy nadzieję że polska "myśl techniczna" nie zaginie.

    1. sża

      Aby coś rozsądnego zaprojektować i to coś później produkować, należy mieć: 1. Bardzo doświadczony zespół konstruktorów 2. Bardzo duże pieniądze 3. Własny zakład produkcyjny 4. Silną pozycję na rynkach międzynarodowych. Nie mamy ani jednego, ani drugiego, ani trzeciego, ani czwartego.

    2. Dobrze piszesz ale u nas to raczej mało prawdopodobne wszystko musi być zkądś ale dlaczego sam niewiem

  2. Tak myślę

    Glass Cockpit jest w Orlikach? A podwieszane uzbrojenie? Nie? To nie ma o czym pisać i mówić.

    1. Muniek

      w MSPO 2019 będzie Orlik, można popytać :)

    2. Gandalf

      Glass cockpit I skrzydła im nowe daja

    3. GCH

      Był Glass Cockpit, poczytaj o Orliku MPT: https://www.defence24.pl/pierwszy-lot-orlika-mpt-w-deblinie

  3. Edi

    Czyli jednak możemy kupić francuskie

    1. Davien

      Edi, Orlik to akurat polski samolot, opracowany całkowicie w Polsce.

    2. Muniek

      Jak juz to HISZPAŃSKIE - nadzór nad PZL mają Hiszpanie - bo CASA... rozumiem że Hiszapnie tez są be, i będziemy ich uczyć obsługiwac widelce??

    3. Obecnie własicielem dokumentacji jest kto?

  4. mc.

    Za modernizację płacimy 186 mln płn. Za zakład (PZL Okęcie) który przeprowadza modernizację dostaliśmy 21 mln pln. Super interes.

    1. Davien

      Panie mc, a mysli pan że jak zakład PZL Okęcie byłby polski to zapłaciłby pan mniej? Zakładając ze by jeszcze funkcjonował .

    2. Tak myślę

      Takie właśnie interesy po reformacji ustrojowej robiła Polska dzięki politykom.

    3. Muniek

      21M ale raczej euro a euro w 2002-3 a teraz to inne euro - ale fakt na pewno okazja. Ale zapewne inwestycje do poczynienia były ogromne - zresztą widac co ta firma robi obecnie, i jakie ma dodatkowe aspiracje - satelity, Łączność SATCOM, systemy dowodzenia, BSP .... "PZL" to nie tylko samoloty - i dobrze!

  5. laik

    a może by je uzbroić i spróbować sprzedawać , jako samolot do działań przeciwpartyzanckich i lekkiego wsparcia

    1. Muniek

      Taka koncepcja tez istnieje, jednak konkurencja jest bardzo mocna w tym obszarze - Orlik nie był rozwijany od wielu lat - wszysy czekali na program modernizacji by było paliwo do unowocześnienia konstrukcji/koncepcji.

  6. KAR

    Szkoda, że fabryka sprzedana. Cisnąć na właściciela i wyprodukować następne Orliki i uzbroić.

    1. Muniek

      Właścicielem PZL jest w 17-18% PGZ! PZL daleko nie jest - można rozmawiać... i dajcie sobie siana z tym ze fabryka sprzedana. Sikorsy i Leonardo tez kupili...

  7. Cześć

    Czy Orliki mogą być uzbrojone, przenosić uzbrojenie?

    1. Muniek

      Samlotot został zaprojektowany z twardymi punktami pod skrzydłami - były plany uzbrojenia + dodania O/E

  8. Weddek

    Należy szybko wycofać samoloty Casa oraz Orliki które nie są polskimi i amerykanskimi konstrukcjami i tylko generuja olbrzymie koszty utrzymania. Serwis drogi wykonywany we Francji za miliardy euro. Tak nie powinno być. Te pieniądze powinny zostać w Polsce i utrzymać patriotów i ich rodziny. Tylko Herculesy!

    1. Navigator

      Paliwozerne Herkulesy kasuja 18% budgetu sil powietrznych

    2. Marek K

      Serwis C295 i Orlików jest w Polsce

  9. Bolo

    Nawet niewiedzialem ze orliki teraz do airbusa naleza. Pytanie co jeszcze jest polskie. Zaklady smiglowcowe tez juz nie polskie