Umowa podpisana została przez prezes WZM w Poznaniu Elżbietę Wawrzynkiewicz i przedstawiciela firmy MTU. Dokument dotyczy udzielenia czterech licencji na remont silników tej firmy przez poznańskie zakłady. Jest to element szerszego programu, związanego z rekomendowanym przez MON projektem powstania w Poznaniu Centrum Silników Wojskowych. Jego zadaniem ma być docelowo nie tylko realizacja napraw i remontów, ale również produkcja wszystkich jednostek napędowych dla pojazdów wykorzystywanych w Wojsku Polskim. 

W praktyce powstanie Centrum Silników Wojskowych gwarantuje unifikację w tym zakresie, tak potrzebną przy realizacji Planu Modernizacji Sił Zbrojnych. Od początku funkcjonowania zakłada się również polonizację – zwiększający się zakres krajowych zamienników. Dzięki temu, powstaje punkt wyjścia dla przyszłej realizacji całościowej produkcji jednostek napędowych w Polsce. W sytuacji, gdy nasze siły zbrojne posiadają tysiące pojazdów różnego typu, jest to istotny element bezpieczeństwa. 

Podpisanie przez WZM w Poznaniu umowy z jednym z największych koncernów w Europie, jest dowodem na potencjał jaki posiadają te zakłady. 

Początkowo umowa z UMT w ogóle nie zakładała przenoszenia "know how" na produkcję części, a dziś możemy pokazać portfolio komponentów produkowanych w Polsce. Dzieje się tak dlatego, ze przekonaliśmy ich ekonomią, jakością. Pokazaliśmy że taniej u nas niż w Niemczech. (...) To się wspaniale sprawdziło w czasie remontów Leopardów. (...) Proszę popatrzeć - nie ma między nami umowy o polonizacji, a my ją realizujemy.

Mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZM w Poznaniu.

Reklama

Komentarze (6)

  1. Silniki elektryczne w armii

    Kiedy w Polsce zaczniemy prace nad wdrożeniem elektrycznych silników do czołgów i innych pojazdów wojskowych? Patrząc na rynek motoryzacyjny wydaje sie, że to przyszłośc. Tesla otworzyła swoje patenty dla świata, może czas się tym zająć póki rynek się dopiero tworzy a za 15 lat, jak już świat zapomni o silnikach spalinowych to być silnym dostawca i eksporterem technologii?

  2. qqqq

    Serwis, naprawy silnika spalinowego i skrzyń hydrokinetycznych to jedno, i mogą to wykonywać nie tylko zakłady wojskowe ale też np. serwisy sprzętu budowlanego. Ale jeśli chcą tam produkować silniki to jest inna bajka, cała inżynieria materiałowa. Do tego trzeba odlewni, obrabiarek, doświadczonych fachowców. Łatwo to się prywatyzowało różne zakłady ale teraz weź se zrób od nowa fabryke silników :)

  3. A.

    Kobieta z charakterem. Kto zna, ten wie. Zmiotła by w pył arogantów wypowiadających się w tym wątku.

  4. Wojmił

    Czy wy wiecie co to jest know how? używacie tego słowa na wyrost - chyba bez wiedzy o jego znaczeniu... Know how - to jest wiedza i umiejętność jak coś robić... wy korzystacie z Know How niemców - oni to zaprojektowali, oni wiedzą jak to zrobić a wy tylko wykonujecie bo jesteście tańsi... to nie jest wasze know how..

    1. pies ktory jeżdził koleją

      hau,hau

    2. jang

      czyli kolega uważa ,ze można prowadzić remont silnika Leo nie mając pojęcia co i dlaczego się robi? Kolega to zapewne umiejętności w remontowaniu nabył w jakimś Polmozbycie bo TAM bywało kiedyś ,że naprawy silników robili ludzie nie mający pojęcie co,jak i dlaczego.Czyli bez "know how"

  5. Swiatowid

    W polsze jest teraz bardzo modne wpierdalac anglicki jazyk bo celebryci icelebrytki KURWA W ANGIELSK7M SIE N7E ODNIENIA JAK W POLSKIM. POLACZKI SIKAJA PO NOGACH JAK SLYSZA ANGIELSKI POCZAWSZY OD SEBILA SIKORSKIEGO. W JEGO TRAGICZNEJ WYPOWIEDZI O POLSCE CO ROBI LASKE AMERYCE, FUCK OFF !!

    1. jang

      czy Szanowny "..??." nie pomylił portali? Moderujący zaspał ale dlaczego swoje problemy psychiczne wyładowuje w postaci wulgaryzmów na profesjonalnym portalu dla miłośników wojska? Pozazdrościł niektórym politykom manier czy nigdy w domu rodzice nie mówili inaczej?

  6. ddd

    Kiedy modernizacja najlepiej do poziomu revolution mtb