Reklama

Siły zbrojne

Wypadek polskiego Mi-17

Fot. szer. Agnieszka Grzelak
Fot. szer. Agnieszka Grzelak

W Łęczycy doszło do wypadku śmigłowca Mi-17, należącego do 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Nikomu nic się nie stało.

Do zdarzenia z udziałem śmigłowca Mi-17 doszło w czwartek 3 października wieczorem, około godziny 21 w Łęczycy. Jak poinformował Defence24.pl ppłk Marek Pawlak, rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, maszyna przewróciła się na bok w trakcie lądowania, w czasie przyziemienia.

W trakcie zdarzenia nie było poszkodowanych. Wszyscy członkowie 3-osobowej załogi śmigłowca wyszli z niego o własnych siłach, a następnie zostali przebadani przez lekarzy. Na pokładzie nie było pasażerów ani żołnierzy desantu, wypadek miał miejsce w trakcie lotu treningowego.

Dokładne okoliczności wypadku ustala komisja. Dopiero po zakończeniu jej prac będzie można odpowiedzieć na pytanie, czy śmigłowiec będzie mógł wrócić do służby.

O sprawie jako pierwszy poinformował RMF FM.

Reklama
Reklama

Komentarze (25)

  1. qwerty

    Właśnie było wszystko włączone - ale JT dowódca kazał wszystko usunąć ( naświetlić )

  2. BUBA

    co zrobiono przez ostatnie 15 lat

    1. Kradzież? A przecież prawie wszyscy komentatorzy piszą, że krajowy przemysł kradnie. Podobno jak się kupuje gdzie indziej, to prawie za darmo rozdają...

  3. dronowładny

    Następne będą ze skrzydłami. Może podeprą. ;-) Szybkie, bezpieczniejsze szturmowe, ale i wersja osobowa skrzydlata mogłaby uratować życie desantowi. Skrzydło do wymiany, ale reszta cała.

    1. Paweł P.

      Dokładnie! Człowiek jest najważniejszy.

  4. eytu

    jako Polska musimy zainwestować w rozwój własnych smiglowcow bojowych na prąd- najlepiej na ogniwa paliwowe, to jest bardzo cichy smiglowiec, agencja rozwoju przemyslu niech zaproponuje wykup e- volo . akcji to musi przejść pozytywna zgodę Niemców ale jak MON polski i Niemiec się dogadają to nie będzie chyba problemów. Dlaczego akurat ten dron.? to jest przyszlosc, a ta firma ma już przeprowadzone wieloletnie badania. jakbyśmy chcieli od początku budowac to czaka na 5- 10 lat badan a i tak możemy nie osiągnąć tego co Niemcy zrobili. Trzeba się śpieszyć bo Chinczycy już chyba chcą wykupić licencje na to. ale najważniejsi sa ludzie. teraz ten dron- helikopter na bateriach ma smieszny zasieg jeżeli wykupimy jakąś efektywny ogniwo paliwowe na paliwo na przykład na blau gas - przy plozach zrobimy dwa Plywaki aluminiowe lub inne mocne na Blau gas - to paliwo jest bardzo dobre ponieważ było stosowane w sterowcach i jako jedyny węglowodór ma gestosc powietrza, więc jak się wyczerpie można do sredka wpuscic powietrza bez problemu zmiany gestosci drona.

  5. Lukasz

    Takie rzeczy sie zdarzaja ale dobrze by bylo miec jednak symulatory.....Czy wiecie,ze PL nie ma ani JEDNEGO do Mi-8/17/24..???!! Polacy cwicza to na Litwie,Slowacji.Co za zaniedbanie i wstyd...

    1. Gucio77

      W Leźnicy nie wiem czy jeszcze jest stary symulator Mi-8 - KTW. Chyba że go dawno utylizowali.

    2. Gnom

      A czy wiesz, że co najmniej z 15 lat MON nie chce symulatora w Polsce bo już już wycofuje posowieckie śmigłowce. A do tego, niestety wielu ludzi woli też szkolenie za granicą bo ma z tego korzyści i pełne dane o działaniu pilotów na tych symulatorach nie są dostępne w Polsce. Już wspomniane w innym poście KTW było przekleństwem wg niektórych pilotów, a współczesne symulatory rejestrują absolutnie wszystkie błędy.

  6. Eytu

    Zachodnie smiglowce mają inny obrot glownego wirnika. Jeżeli nasi piloci lataja na zagranicznych maszynach i nagle zostaną przeniesieni na maszynę polska/ poradziecką będzie miał spore problemy z wyciagnieciem takiego helikoptera z grożącego kapotażu ( może pomylić reakcję wirnika ogonowego). Wiec co nalezaloby zrobić aby nie dopuszczać do "mieszania " nalotu na smiglowcach z reakcją w kierunku wskazówek zegara z helikopterami z reakcją przeciwna do wsk. zeg? Trzeba zrobić rejestr pilotów smiglowcowych z aktualnym nalotem i dawać im jeden rodzaj obrotow wirnika . Jeżeli pilot ma pilotować inny smiglowiec , tylko i wyłącznie jako pilot wspomagający pilota glownego. I teraz przestawienie się pilota na maszyny o innym obrocie - minimum 100 godzin jako pilot pomocniczy, aby była pewność że przez te 100 godzin oduczyl się tamtych " reakcji".

  7. Eytu

    Powiedzcie w którą stronę patrząc na smiglowiec Mi 17 z góry obraca się glowny wirnik. I teraz powiedzcie w którą stronę obraca się wirnik Mi 8 , Sokola i Mi 24 . Co zauważycie ? Które smiglowce mają po tej samej stronie wirnik ogonowy?

  8. Iryda

    Racia katastrofa i-22 iryda na locie szkoleniowym z pilotem m., wojennej i wielki kryminał dla monowskiego betonu ikilku polityków i pzl-Mielec w obcych rękach, sami sobie zalatwilismy przemysł zbrojenowy za kilka groszy małej łapówki.

  9. Marcin

    Czyli katastrofa, nie wypadek. Caracale były złe, to lobbyści uwalili - nie ma nic.

    1. DDt

      Zaletą caraacali byłoby jedynie to że by były NOWE. Nic ponadto. Ba, pod względem funkcjonalności są daleko w tyle od 17-tek ...

  10. Antoni

    Zdecydowanie błąd pilota. Albo rutyna albo brak wyszkolenia - patrz wypadki za kierownicą. Mamy ich tysiące a winni są tylko jedni - kierowcy. Przy tak kontrolowanych przeglądach, obsługach i zapisach jest niemożliwe by błąd to wina "mechanika".

    1. helidevil

      chyba pomyliłeś kolego fora, to nie jest auto świat, 4x4 czy tym podobne

  11. Gnom

    Sądzisz, ze u nas byłoby więcej pieniedzy na ich eksploatacje niz we Francji - chciałbym podzielac twój optymizm, ale nie potrafię, majac od kilkudziesieciu lat bezposredni kontakt z eksploatacja sprzętu wojskowego w Polsce. Moze klucz latałby na parady (moze tylko para) !!!

  12. 7plmb

    Zdarza się..wypadki i zdarzenia lotnicze były,są i będą.Takie życie.

    1. ertax

      Dokładnie tak. tylko trzeba pamiętać ile lat te skanseny maja :)

    2. Jerry

      Najstarszy Mi-2 w wojsku ma prawie 47 lat i nadal lata i będzie latał jeszcze przez kolejne kilka lat. Także do 55 lat dociągnie spokojnie.

    3. Gucio77

      Mi-17 w zależności od wieku od 30 do 7 lat w eksploatacji. W WL i LWL na pewno jest więcej starszych SP. Według producenta dopuszczalny jest okres eksploatacji do 35 lat.

  13. Gucio77

    To jest drugi wypadek z udziałem Mi-17 w WP, pierwszy był w 1989 roku jak na polecenie zastępcy dowódcy JW pana JT lotnicy ćwiczyli dynamiczne manewry na nowych śmigłowcach z celowo wyłączonym rejestratorem parametrów lotu. W konsekwencji poprzez celowe zaniedbanie i pilotowanie śmigłowca niezgodnie z oficjalną techniką pilotażu doprowadzono do katastrofy. Śmigłowce rodziny Mi-8/17 jak się je prawidłowo eksploatuje i nie wyczynia się głupot mają niezawodność kałasznikowa.

    1. Davien

      Gucio, każdy sprzet prawidłowo eksploatowany i nie uzywany do głupot ma niezawodność taka jak zakładał producent. Wiec naprawdę..

    2. -CB-

      Rządowy Mi-8 który rozbił się z premierem Millerem też był de facto wojskowy. Było też trochę zdarzeń ze śmigłowcami policyjnymi i MSW (choćby katastrofa w Bieszczadach przy realizacji magazynu 997). Jeszcze więcej zdarzeń i wypadków było w przypadku Mi-14 i Mi-24, ale to już trochę inna bajka. Patrząc ogólnie na ilość katastrof tych śmigłowców na świecie, to chyba nie odbiega on w żadną stronę od jakiejś średniej, więc z tą mega niezawodnością nie ma co przesadzać.

    3. Proponowałbym jednak dokładniej sprawdzic tego typu dane zanim zacznie się komentować.Te ofromne ilości katastrof Mi-14/24 no nooo. Wypadki, katastrofy się zdarzyły owszem ale bez przesady.

  14. Boli cię niezawodność Mi-17? Poczytaj sobie o niezwaodności F-35... Naprawdę...

  15. Jarko

    A wszystko możemy sprowadzić do jednego, brak kasy . Gdyby dobra wróżka wysłała przelew na konto MONU w wysokości 200 miliardów dolarów lub euro to wtedy w 8 lat można zbudować armie i bardzo dobrze ją wyposażyć od pistoletów karabinów czołgi, wozy bojowe ,drony, śmigłowce różnego przeznaczenia, obrona opl wszystkie warstwy,samoloty nawet samoloty dla marynarki i wreszcie okręty! najróżniejszej klasy bez wygłupów co ważniejsze fregaty czy okręty podwodne , nie będę wspominał o innym sprzęcie bo wszędzie są zaległości. Nawet mistrale można byłoby kupić i pokazać jak można je wykorzystać nie tylko bojowo, ale też do pomocy humanitarnej z ramienia ONZ np. BEZ KASY NIC NIE ZROBIMY NAWET PRZEZ 15 LAT TO ZA MAŁO 185 MILIARDÓW ZŁOTYCH ZAMIENIC NA LUB EURO I BUDŻET 50 MILIARDÓW ZŁOTYCH NA /EURO NA DZIEŃ DZISIEJSZY. TO WTEDY JESTEŚMY POTĘŻNĄ ARMIĄ. 50mld euro to by był budżet :)

    1. Hubert

      W Polsce pieniądze są, może nie tyle ile by się chciało, ale są, tylko że są bezczelnie marnowane - kupując 2 x drożej Groty od klonów M4, kupujac Kraby 2x drożej od K9, kupując JASM, PATRIOT czy HIMARS z ceną z dupy, czy kupując naboje drożej niż Kowalski w sklepie. Do tego "modernizacje" T-72, remonty torped których nie ma czym wystrzelić i nieśmiertelne dialogi techniczne. Kto na tym korzysta? Wszyscy poza polskim społeczeństwem i wojskiem.

  16. Redim

    Dobrze, że mamy takich ekspertów jak Ty :)

  17. dim

    Ale spokojnie, panowie, nic tu nie wygląda na awarię. Albo piloci coś zbyt brawurowo trenowalii (ale po ciemku ? - nie sądzę), albo po prostu schodzili nie dość pionowo i przerzuciło ich. Błąd człowieka tak czy owak. Widziałem to w wykonaniu renomowanych pilotów brytyjskich (pokazy w Góraszce). Czyste prawa fizyki, a człowiek bywa omylny.

    1. W Góraszce to byli chyba Duńczycy.

  18. Gras

    Może chłopaki wpadli na pomysł żeby robić jak z mig zaczną spadać śmigłowce to kupią nowe.

  19. aster

    Musimy w trybie natychmiastowym wymienic smiglowce transportowe , z punktu widzenia cywila one sa wazniejsze niz mysliwce ! , w czasie katastrofy lub powodzi szybki transport/ewakuacja/przenoszenie barier przeciw powidziowych , smiglowce sa niezastapione , i powinnismy wzorowac sie na Amerykanskim systemie tzn. Black Hawk + Chinook , Powinnismy zakupic 64 szt (4 eskadry) S70 produkowane u nas i 32 (2 eskadry) uzywanych CH47D z rezerw US Army , ktore kosztuja "grosze" (Grecja kupila 10 za 150Mln ! 15mln za stuke ! , to jest 2 razy mniej niz kosztuje jeden S70! ) do potencjalu jaki wnosza .

    1. W zakupie tak , ale eksploatacja to już zdecydowanie inna bajka

    2. Gnom

      Na jakiej podstawie tak twierdzisz. Akurat Mi-8/17 to jedne z najbardziej uniwerslanych smigłowców na świeicie również w zadaniach obrony cywilnej. Spójrz np. na Indie. Czyżbyś był trolem z USA czy tylko panikażem bo śmigło trafiło np.na dołek i przewróciło sie z powodu asymetrii, bywało na świecie wiele razy. A Grecja kupiła ale w jakim stanie (do odtworzenia) i w jakiej walucie podajesz ceny (bo chyba nie w PLN).

    3. Sto razy lepsze stare Mi-17/8 niż używane obojętne jakie amerykańskie. Do Mi mamy mechaników, pilotów ZWL. Branie starych amerykanów to dywersja.

  20. Klakier

    Po migach teraz kolejny postsowiecki szrot odmawia posłuszeństwa a przepraszam gdzie te nowe kilkadziesiąt śmigłowców które Macierewicz zaczął kupować w 2016 roku ?????/

    1. Gnom

      Ty już znasz przyczynę? To opisz wypadek i przyczynę - chetnie poczytam (myslę, ze nie tylko ja)

  21. Zawisza_Zielony

    No i kolejny smiglak wyłączony z akcji a systemowych następców brak...

    1. rED

      Tak bo jak byśmy mieli nowe to by się nie wywracały.

    2. ppp

      ...i pomyśleć, że moglibyśmy latać już na Caracalach. Macierewicz i spółka za tę decyzję oraz pozostałe zaniechania powinni siedzieć. Przed wojną pewnie dostaliby czapę, a w Chinach to i współcześnie. Cierpimy na chroniczny brak systemowych i systematycznych zakupów. Oni inwestują głównie w WOT, co de facto wojskiem jest tylko z nazwy, bo obok wojska ta formacja to nawet nie stała.

    3. Davien

      Rozstrzygneto przetarg na 50 H225M tyle ze PiS zerwał negocjacje pod wymyslonym powodem i masz tego efekty. Beda sadac coraz czesciej bo obecnie Mi-17 które miały zostać w WP , przejśc modernizację i zostac zmienione dopiero pózniej teraz musza latac za sypiace sie Mi-8 i siebei.

  22. ZZZ

    Od 2017 roku utraciliśmy 4 śmigłowce: W3, SW4, Mi2, Mi17

    1. Jerry

      Nie 4 a 5 śmigłowców były 2 MI-2.

  23. Marek13

    Przepraszam, że czarno widzę, ale zaczęło się od MiG-ów, teraz śmigłowce , "jutro" pewnie Su, a potem będziemy topić "Orła" który nie chce po remoncie się zanurzyć... A wybory tuż, tuż...

  24. Smuteczek

    Jak sie przewrocił no to pewnie maszyna do kasacji

    1. Navigator

      Koledzy przyzwyczajili dowództwo do mission impossible no i tak się kończy

    2. dropik

      do kasacji. wirnik się połamał to oczywiste , ale przedtem obciął belkę ogonową , a na koniec strażacy utopili go w pianie ;)

  25. Adam

    Jak to szło? A juz wiem: "Kupimy więcej i taniej." Bajki dla ciemnego luda.