Siły zbrojne
Wielkie zamówienie na niemieckie Rysie. Rzym na zakupach

Autor. Rheinmetall/X
Włochy chcą pozyskać ponad tysiąc pojazdów na bazie niemieckiej gąsienicowej platformy KF41 Lynx, by zastąpić bojowe wozy piechoty Dardo (i nie tylko). Wśród planowanych wariantów jest czołg lekki z systemem wieżowym pochodzącym z Centauro II.
Podczas konferencji International Armoured Vehicles 2025 w Farnborough przedstawiono nowe informacje o programie Armoured Infantry Combat System (AICS). Celem jest pozyskanie nowej gąsienicowej platformy bojowej w liczbie ponad 1000 egzemplarzy, w tym bojowych wozów piechoty, które zastąpią dotąd używane Dardo, a także wariantów specjalistycznych, które odeślą na emeryturę flotę pojazdów bazujących na transporterze M113. Planowane jest pozyskanie nawet 16 wariantów, wśród których można wymienić (między innymi):
- bojowy wóz piechoty;
- przeciwlotniczy zestaw rakietowo-artyleryjski;
- moździerz samobieżny kalibru 120 mm (prawdopodobnie Nemo);
- niszczyciel czołgów;
- wóz dowodzenia;
- bojowy wóz rozpoznawczy (kawalerii);
- wóz amunicyjny;
- pojazd ewakuacji medycznej;
- czołg lekki;
- wóz wsparcia ogniowego;
- wóz inżynieryjny;
- artyleryjski wóz rozpoznawczy;
- wóz zabezpieczenia technicznego.
Wartość kontraktu ma wynieść około 16 mld euro. To będzie jedna z najważniejszych od wielu lat umów na potrzeby Wojsk Lądowych Włoch (Esercito Italiano). W ciągu 5 lat od zawarcia umowy do zamawiającego ma zostać dostarczony ekwiwalent brygady wyposażonej w KF41. Pierwsze 16 egzemplarzy zostanie wyprodukowanych w Niemczech jako partia pilotażowa. Realizacja całego programu ma zająć 15 lat. Umowa jest też przełomowa dla włoskiego przemysłu obronnego, którego finansowy udział w programie ma wynieść ponad 50% (chociaż część środków trafi do Rheinmetall np. przez włoską spółkę-córkę Rheinmetall Italia). Włoski zakup Lynxa to także kluczowy krok do realizacji współpracy z Niemcami poprzez spółkę celową Leonardo Rheinmetall Military Vehicles.
Italy explaining their comprehensive modernisation plan at #IAV25. A2CS will use Lynx as a base platform and aims to deliver a Brigade of vehicles within 5 years. A demanding plan and timeframe, one to watch. pic.twitter.com/xOCLgvNbQg
— Jon Hawkes (@JonHawkes275) January 21, 2025
Włosi obecnie testują bojowy wóz piechoty KF41 Lynx, który został wypożyczony z Węgier. Badania odbywają się na terenie Wielofunkcyjnego Ośrodka Badań Wojsk Lądowych (Centro Polifunzionale di Sperimentazione dell’Esercito) w miejscowości Montelibretti nieopodal Rzymu. Weryfikacji poddane zostaną: mobilność, siła ognia, ergonomia oraz poziom ochrony załogi. Pierwszy egzemplarz dla Włoch w docelowej konfiguracji obecnie znajduje się na linii produkcyjnej.
Pewną ciekawostką są niedawne doniesienia o produkcji Lynxa na eksport (zapewne w ramach współpracy zakładów w Niemczech, Włoszech i na Węgrzech) w liczbie 700 sztuk. Wartość ta jest zbieżna z zapotrzebowaniem, które wyraziła Polska w ramach programu CBWP… gdzie jedną z propozycji jest właśnie KF41. Oczywiście to może być jedynie zbieg okoliczności, lecz jak mawiał klasyk, „w życiu nie ma przypadków, są tylko znaki”.
Qui il cronoprogramma di A2CS ed I-MBT. pic.twitter.com/nRYAzhDzqo
— Luigi Ambruosi (@luigi_ambruosi_) February 3, 2025
KF41 Lynx to gąsienicowy bojowy wóz piechoty skonstruowany przez Rheinmetall Defence. Lynx ma modułową konstrukcję umożliwiającą dostosowanie pojazdu do potrzeb zamawiającego. Uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna kalibru 30 lub 35 mm, która może strzelać amunicją programowalną. Zakres ruchu armaty w elewacji wynosi od +45 do -10 stopni. Uzupełnienie stanowią przeciwpancerne pociski kierowane Spike-LR lub LR2 w zdwojonej wyrzutni w wieży pojazdu. Załogę stanowią 3 osoby, zaś w przedziale desantu zmieści się do 8 żołnierzy. Dowódca, działonowy i kierowca dysponują włazami nad swoimi stanowiskami, a żołnierze desantu korzystają z opuszczanej hydraulicznie rampy.

Autor. honvedelem.hu
Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Ponadto, wieża może zostać wyposażona w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia. Istnieją też warianty wyposażone w wieżę z armatą kal. 105 lub 120 mm. Tak uzbrojony pojazd jest czołgiem lekkim lub wozem wsparcia ogniowego. Wyposażony w silnik o mocy 1140 KM Lynx w konfiguracji bojowego wozu piechoty może osiągnąć 70 km/h. Pancerz zapewnia załodze ochronę przez różnego rodzaju zagrożeniami, m.in. pociskami armat automatycznych, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (fugasów). Ponadto, wóz może zostać wyposażony w aktywny system obrony pojazdu klasy hard kill.
HusarzPolski
I tu jest być może odpowiedź na pytanie dlaczego tak ciągnie się podpisanie umowy na gotowego od dawna Borsuka . Bo jeszcze byś się Włochom spodobał
Davien3
Husarz a po co im Borsuk którego nie zobaczyliby przez najbliższe 20 lat?? I nie porównuj Borsuka do Lynxa bo to tak jakbys porónywał T-72M do M1A2.
Przyszłość
A my 1000 borskow -tylko cos narazi eni widu i slychu
Davien3
To Rosja zamówiła 1000 borskow??
Jkseweryn
Borsuka nie chcieli? Nie czekaj Borsuk droższy, poskąpili. Ciekawe, dlaczego Włosi mający własny znakomity przemysł zbrojeniowy kupują BWP w Niemczech, a my nie mając takiego przemysłu na poziomie europejskim, musimy mieć własny, zamiast jak choćby Węgrzy, kupić renomowany BWP wraz z fabryką, co Niemcy nam proponowali.
Przyszłość
Lepiej rozbdowywac wlasny przemsl. Nie we wsztskim - ae prznajmiej czesc. Choc jak narazie z Borskiem jednak nie idzie jak pownno
HusarzPolski
Borsuk zdecydowanie tańszy Chcociaz ceny będą większe bo w ramach oszczędności zamiast 1400 mówi się o ponad 100 co oczywiście zwiększa cenę jednostkową . Dramat
Wuc Naczelny
Kupno u Niemców jest dla kupców z krajw nieprzyfrontowych wielką zaletą. 1. spełnią warunki wydatków PKB 2. Niemcy nei wyrabiają, jest czas na negocjacje lokalnej produkcji 3. Wojna i tak wybuchnie za kilka lat, wtedy cały zachod powie no trudno wydawaliśmy tyle kasy i dalej się zbroimy, ale pół Polski trzeba oddać tymczasowo bo NATO jeszcze niegotowe ale zrobią wszystko co w ich mocy.
user_1050711
Jak już wskazywałem prawie 2 lata temu (po DEFEA) gigantyczną wadą Lynxa jest brak możliwości sensownie wysokiego uniesienia armaty. Co niebezpieczne jest zarówno w terenie górskim, jak i nie nadaje się - przszłosciowo - do zsieciowanego zwalczania rojów dronów. Zauważmy Bosruk może podnieść lufę o 60 stopni. Obie te przyczyny zauważone zostały przez górzystą i "przyturecką" Grecję, mimo bardzo zachęcających warunków dostaw, oferty koprodukcji i przy tym także dużego "δώρο" - prezentu dodanego przez rząd RFN do niemieckiej oferty, w postaci setki sprezentowanych, wyremontowanych od A do Z i zmodernizowanych Marderów. Do wcześniej przekazanych 40 sztuk. Łącznie, byłyby to przeprosiny" za sprawę op, ostatecznie przegraną w sądach, a potem Grecy bardzo długo nic od Niemiec nie kupowali, I dalej jakoś nie kupują.....
Prezes Polski
A co daje borsukowi możliwość większego uniesienia lufy? Nie ma on żadnych sensorów ani systemu zarządzania walką z dronami. Poza tym da sie na lynxa posadzić dowolną wieżę. Wiedziałem go na żywo, Potężne bydlę. Włosi chcą przecież wersje z armatą 120mm.
user_1050711
@Prezes. Ja też go widziałem. W charakterze "choinki" która nie przeciśnie się ani nawet przez gaje oliwne Grecji, nie mówiąc o polskich lasach. Dokładna odwrotność CV-90, jaki stał wtedy w sąsiedniej hali wystawy DEFEA. A ty nie czytasz uważnie, gdyż pisałem o zsieciowanym zwalczaniu dronów (sic !) A to oznacza, że choćby jeden pojazd w rodzaj Poprada (następnych wersji) będzie mógł sterować strzelaniem wielu naraz wież Borsuka czy Rośka. I wiem, że ich konstruktorzy o tym wiedzą i mieli to na uwadze.
Davien3
@user Lynx przy swojej masie połamie te choinki tak samo jak robią to czołgi I rozumem ze tego Poprada obstawisz tymi BWP bo inaczej wyjdzie ci z tego zwykłe NIC
szczebelek
Niemcy są sprytni przy okazji tworzenia zakładów dla produkcji Lynxa we Włoszech i na Węgrzech czy też KF51 jak również dodatkowych zakładów dla bokserów i Leoparda tworzą niemiecki monopol produkcyjny w UE dla sprzętu wojskowego gdy stworzą możliwości produkcyjne na kilkaset sztuk rocznie to KE będzie kupowała sprzęt, a nie tam jakieś kierownictwo polskiego czy czeskiego MON-u ...
Dudley
To trzeba było opracować własny bwp i umieć go sprzedać. A nie tak jak z Rosomakiem, że licencję na jego produkcję mamy, ale sprzedać już go nie umiemy, bo cena jest nie konkurencyjna, albo jesteśmy nieelastyczni. Bo do tej pory nie rozumiem jak AMW z Polski może być mniej konkurencyjny jak podobny pojazd z Finlandii. Czyżby produkcja w Finlandi była tańsza jak w Pl?
DanielZakupowy
No Niemcy są tak sprytni, że nie są w stanie zaoferować sensownych terminów dostaw swojego sprzętu, produkują w mikroilościach, nawet ich siły zbrojne nie zamawiają ich sprzętu, na lokalny rynek wchodzą Amerykanie i Koreańczycy jak do siebie. Sprytni są :)
Davien3
@Dudley sprawa jest prosta: Polska nie produkuje standardowego AMV360 ale jego lzejszą wersję nazywana Rosomak. więc jak ktos chce AMV to kupuje go z Finlandii, proste.
SZAKAL
LYNX jest świetnym wozem , ale wolałbym by Polska produkowała CBWP wykorzystując AS-21 REDBACK z wieżą ZSSW -30 , ze względu na to ,że koreański wóz na lepszy i znacznie lżejszy pancerz. Obydwa wozy charakteryzują się podobną odpornością balistyczną na poziomie 6+ ale AS-21 ma masę mniejszą o ok. 7 ton dzięki wykorzystaniu kompozytowego pancerza firmy PLASAN. Po tym AS21 Redback wykorzystuje podzespoły z K9 co znacznie upraszcza logistykę!
Seb66
Zawsze mnie zastanawia ochota wojskowych do kupowania wozów specjalistycznych i pomocniczych na podwoziach najdroższych z możliwych do pozyskania. Jakieś wozy zabezpieczenia technicznego, inżynieryjne, amunicyjne, sanitarne? Każde z tych zadań wykona pojazd tańszy, może nawet lepiej! Bo jest to marnowanie czasu, pieniędzy i zdolnosci produkcyjnych na kluczowe wozy niebojowe Zasłanianie się pretekstem unifikacji i logistyki dowodzi braków wiedzy logistycznej i dezorganizacji służb. U nas np. planuje się ZMARNOWAĆ na pojazdy pomocnicze od 25 do 30% całej produkcji podwozi Borsuka. Z drugiej strony znakomicie wydłuży to czas wymiany setek trupów Bwp1 na Borsuki. A może komuś właśnie chodzi o maksymalne opóźnienie?