Reklama

Siły zbrojne

Więcej JLTV w izraelskiej armii

Autor. Oshkosh Defense

Siły Obronne Izraela (Cahal) planują zakup kilkuset samochodów opancerzonych.

Mowa o planach zakupu co najmniej kilkuset samochodów opancerzonych rodziny JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) produkowane przez firm Oshkosh i AM General, noszących lokalną nazwę Para. Wcześniej Izrael kupił już około 75 pojazdów tego typu, a wartość umowy wynosiła około 30 milionów dolarów.

Reklama

Zakup ten ma na celu modernizację floty pojazdów Cahalu za pomocą bardziej zaawansowanych konstrukcji. Początkowe zamówienie na 75 JLTV zostało złożone w grudniu 2023 r. za pośrednictwem amerykańskiego mechanizmu zagranicznej sprzedaży wojskowej (FMS). Dodatkowe egzemplarze zostały nabyte w ramach bezpośredniej sprzedaży komercyjnej (DCS). Wozy JLTV są aktywnie wykorzystywane w trakcie działań Cahalu.

Czytaj też

Same M113 w liniowych brygadach piechoty zmechanizowanej zostały zastąpione przez ciężkie gąsienicowe transportery opancerzone Namer oraz Achzarit, a także kołowe transportery opancerzone Eitan, zaś M113 wykorzystywane są jedynie do zadań na tyłach.

Reklama

JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) to rodzina pojazdów opracowana przez firmę Oshkosh Defense (przy pomocy izraelskiej firmy Plasan, która zaprojektowała opancerzona kabinę - cytadelę) na potrzeby programu pojazdu wielozadaniowego nowej generacji, mającego częściowo zastąpić obecnie używane przez U.S. Army i U.S. Marine Corps wielozadaniowe samochody terenowe HMMWV, które stanowią podstawowy model pojazdów tego rodzaju w obu tych formacjach. W związku z doświadczeniami konfliktów ostatnich kilkunastu lat i pomimo ciągłego uzupełnienia „floty” tych wozów zdecydowano się jednak na pozyskanie pojazdu nowej generacji. JLTV może być wyposażony w szeroką gamę uzbrojenia, począwszy od karabinów maszynowych kal. 5,55/7,62/12,7 mm umieszczonych w otwartym stanowisku strzeleckim lub zdalnie sterowanym module uzbrojenia, poprzez wyrzutnie pocisków przeciwpancernych np. Javelin, kończąc na bezzałogowych systemach wieżowych wyposażonych w armatę automatyczną 30 mm.

Czytaj też

Napęd pojazdu stanowi silnik Gale Banks Engineering 866T V8 (bazujący na General Motors Duramax L5P) o pojemności 6,6 litra i mocy 400 KM (298 kW) z którym sprzężono z 6-biegową przekładnią Allison 2500SP. Pozwala to na rozpędzenie go do prędkości maksymalnej 110 km/h przy masie własnej wynoszącej około 10 ton. Obecnie pojazdy tej rodziny są wykorzystywane przez takie kraje jak m.in. USA, Słowenia, Słowacja, Macedonia Północna, Litwa, Belgia, Brazylia, Rumunia oraz Izrael.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. radziomb

    Na wojnie się najlepiej zarabia.

  2. LMed

    No cóż, ci to wiedzą co dobre.

Reklama