Reklama

Airbus zwiększa współpracę z polskim przemysłem

"Road Show" Airbusa w Rzeszowie
"Road Show" Airbusa w Rzeszowie
Autor. Airbus

Koncern Airbus podejmuje działania w celu zwiększenia współpracy z polskim przemysłem. Europejski koncern szuka możliwości zaangażowania na rynku wojskowym i cywilnym, a także inwestycji w Polsce w celu utworzenia hubu cyfrowego obsługującego firmę.

W dniach 14-16 kwietnia Airbus zorganizował trzydniową wizytę studyjną w Polsce. W trakcie „Road Show” delegacja firmy odwiedziła Gdańsk, Rzeszów i Łódź. Delegacja firmy miała okazję nawiązać kontakty z przedstawicielami lokalnego przemysłu, omówić nowe partnerstwa, wykorzystując znaczącą bazę sektora lotniczego oraz możliwości w każdym regionie. Jak podkreślają przedstawiciele Airbus, te inicjatywy mogą przełożyć się na konkretne korzyści dla Polski, w tym na większą obecność przemysłową, intensyfikację działalności badawczo-rozwojowej, utworzenie hubu cyfrowego (Digital & Cyber Hub) oraz znaczny wzrost zatrudnienia w całym sektorze lotniczym.

Reklama

Dziś Airbus zatrudnia w Polsce ponad 800 pracowników, dzięki czemu w Polsce znajduje się jeden największych oddziałów Airbusa w Europie. Jak podkreśla firma, w miarę jak Polska kontynuuje modernizację swojego lotnictwa, Airbus jest skoncentrowany na poszukiwaniu możliwości dalszego wzmacniania tych więzi. Obecnie Airbus oferuje polskiemu lotnictwu wojskowemu między innymi wielozadaniowe samoloty transportowo-tankujące A330 MRTT oraz wielozadaniowe transportowce A400M, niedawno Warszawę odwiedził prezes Airbusa Guillaume Faury, uczestniczył w rozmowach z szefem MON Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem. Polsce proponowane są także śmigłowce H145M, mogące służyć do szkolenia załóg śmigłowców Apache, AW101, AW149 i Black Hawk, ale też do wykonywania zadań bojowych. Duża część działalności koncernu związana jest jednak nie tylko z rynkiem stricte wojskowym, ale też cywilnym oraz działalnością całej grupy. A to ma przełożenie na całą polską branżę lotniczo-obronną i całą gospodarkę.

Hub cyfrowy

Airbus widzi szansę na podniesienie poziomu partnerstwa z Polską, wykorzystując silne kompetencje cyfrowe kraju. Airbus jest gotowy uruchomić hub cyfrowy, który będzie obsługiwał trzy działy biznesowe firmy. Będzie on bazować na czteroletnim doświadczeniu spółki zależnej NAVBLUE w Gdańsku, specjalizującej się w cyfrowych rozwiązaniach lotniczych. Ta strategiczna decyzja umożliwiła NAVBLUE przyłączenie się do silnego ekosystemu lotniczego Gdańska, ale także skorzystanie z gęstej koncentracji graczy technologicznych i cyfrowych. Hub cyfrowy Airbusa może wymagać rekrutacji ponad 400 pracowników w Polsce do 2030 r., oraz wspierać strategię cyfryzacji i sztucznej inteligencji w kraju.

Reklama

Większa obecność przemysłowa i baza dostawców

Mając bezprecedensowo duży portfel zamówień na samoloty pasażerskie, Airbus koncentruje się na zwiększaniu zdolności produkcyjnych i wzmacnianiu swojego łańcucha dostaw. Airbus jest zainteresowany poszukiwaniem nowych możliwości w Polsce, aby wesprzeć swój rozwój, prace nad nowymi projektami i inicjatywy zmniejszające ryzyko. Ten strategiczny cel może zwiększyć roczne wolumeny zakupów od dostawców z obecnych 500 mln USD do ponad 700 mln USD w ciągu 5-6 lat. W ciągu 15 lat przychody generowane w Polsce dzięki Airbusowi przekroczą 10 mld USD, co pozwoli na utrzymanie 3.000 nowych miejsc pracy.

Łączny wpływ na gospodarkę związany z bieżącą i przyszłą obecnością Airbusa wyniesie około 7 mld USD i pozwoli stworzyć 19.000 miejsc pracy w perspektywie najbliższych 15 lat.

Reklama

Airbus w Polsce

  • W 2001 roku Airbus nabył 76% akcji w PZL Warszawa Okęcie S.A. – najstarszej polskiej firmie lotniczej. Zakład jest trzonem działalności przemysłowej Airbusa, zatrudnia ponad 600 pracowników przy produkcji struktur lotniczych dla programów wojskowych i cywilnych, w tym części metalowych i wiązek elektrycznych do samolotów A320, A330, A400M i MRTT. Ponadto, zakład produkuje 60% struktur lotniczych do sprzedawanych na całym świecie samolotów C295M i służy jako centrum obsług, napraw i remontów (MRO) tych maszyn. To te zakłady przeprowadzą modernizację samolotów C295M Sił Powietrznych, jaką niedawno zamówiło MON.
  • Airbus Helicopters prowadzi centrum inżynieryjne w Łodzi, gdzie zatrudnia ponad 130 osób. To centrum projektowe jest w pełni zintegrowane z zespołami badawczo-innowacyjnymi Airbus Helicopters, skupiając się na przyszłych przełomowych technologiach w zakresie aerodynamiki, przekładni, wirników i łopat dla śmigłowców. Inżynierowie Airbus Helicopters w Łodzi przyczynili się do realizacji flagowych projektów, takich jak H160 i szybki śmigłowiec Racer. W 2023 r. Airbus zainwestował w Polsce, otwierając centrum o pow. 900 mkw przeznaczone do testów przekładni, wałów, łopat i łożysk dla całego asortymentu śmigłowców.
  • W 2022 roku NAVBLUE – spółka zależna Airbusa zajmująca się rozwiązaniami i usługami w zakresie operacji lotniczych –  otworzyła w Gdańsku biuro specjalizujące się w produkcji danych lotniczych i oprogramowania. Od momentu otwarcia biuro rozrosło się z 11 do ponad 80 pracowników. NAVBLUE znajduje się obecnie w fazie gwałtownego przyspieszenia i zamierza rozwinąć się do 130 pracowników do końca 2025 roku. Spółka docenia umiejętności i integrację swoich polskich pracowników, a także zaangażowanie w globalną działalność firmy. Dzięki wsparciu Airbusa, NAVBLUE będzie nadal inwestować w Gdańsku w ramach długoterminowego strategicznego wzrostu.

Airbus aktywnie współpracuje z 50 polskimi dostawcami, a roczne wolumeny zakupów u nich przekraczają 500 mln USD, wspierając około 10.000 miejsc pracy w kraju.

Przy obecnym poziomie aktywności szacuje się, że wkład Airbusa w polską gospodarkę osiągnie 12 mld USD w ciągu najbliższych 15 lat, wspierając ponad 13.000 miejsc pracy.

Opracowane na podstawie komunikatu Airbus

WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
Reklama

Komentarze (2)

  1. Prezes Polski

    A330 MRTT tak, 4-6szt., a400 ok. można mieć 4-6szt. na wszelki wypadek c130 w końcu się zużyją. Ale i tak jesli chodzi o transport c390 by nam wystarczyły. Dziwnym zakupem były casy w takiej ilości.

  2. Flaczki

    Cieszyl bym sie jak by Polska Kupila A330MRTT, A400M, Euro Fighter!

    1. MiP

      Przecież wszystko co europejskie to złe

Reklama