Reklama

Siły zbrojne

WDS24: Turcja i Włochy zbudowały lekki czołg

Tulpar z wieżą Leonardo i armatą 120 mm
Tulpar z wieżą Leonardo i armatą 120 mm
Autor. Fot. Robert Czulda/Defence24.pl

Podczas trwających obecnie w Rijadzie targów World Defense Show włoski koncern Leonardo oraz turecka firma Otokar zaprezentowały nowy wariant bojowego wozu piechoty Tulpar. Pojazd został uzbrojony w armatę kalibru 120 mm.

Gąsienicowy Tulpar to pojazd już dobrze znany. Był też opisywany na łamach Defence24. Przypomnijmy, że Tulpar został zaprojektowany jako pojazd nowej generacji do wsparcia ogniem na polu walki czołgów Altay. Pojazd ten, nazwany tak na cześć skrzydlatego konia z tureckiej mitologii, stanowi uniwersalną i modułową konstrukcję, którą można integrować z różnymi systemami celem przystosowania do realizacji szerokiej gamy zadań. Z tego też powodu masa własna pojazdu waha się od 28 ton do nawet 45 ton.

Został on pokazany pierwszy raz w wersji bojowego wozu piechoty w 2015 roku podczas targów IDEF w Stambule (z armatą kal. 30 mm i docelowo z ppk Umtas). Z kolei w 2018 roku w trakcie paryskich Eurosatorów zaprezentowano wariant wyposażony w wieżę Cockerill 3105 z armatą kal. 105 mm. Zarówno Tulpar jak i Arma 8x8 przeszły testy w Kazachstanie.

Arma 8x8
Arma 8x8
Autor. Robert Czulda/Defence24.pl

Możliwe warianty to lekki czołg, bojowy wóz piechoty, transporter opancerzony piechoty, wóz rozpoznania, dowodzenia, pojazd medyczny, system obrony przeciwlotniczej, ewakuacyjny, czy też nosiciel moździerza. Załogę stanowi trzech ludzi, a łącznie pojazd może zabrać na swój pokład dodatkowo dziewięciu żołnierzy desantu. Tulpar ma 7,2 metra długości i 3,45 metra szerokości, a jego silnik diesla ma moc 700-1100 koni mechanicznych. 

Reklama

Zasięg pojazdu to według producenta ponad 500 kilometrów. Tulpar może pokonywać rowy o szerokości 2,6 metra oraz wzniesienia o wysokości metra. Posiada zdolność bezpiecznego pokonania bokiem nachylenia rzędu 40% i może wjechać na płaszczyznę pionową o nachyleniu 60%. Maksymalna prędkość to około 70 km/h.

Otokar Cobra II 4x4
Otokar Cobra II 4x4
Autor. Robert Czulda/Defence24.pl

Wariant prezentowany podczas World Defense Show 2024 w Rijadzie to koncepcja lekkiego czołgu, uzbrojonego w armatę kal. 120 mm w wieży HITFACT II. Została ona opracowana przez koncern Leonardo w ramach programu Centauro II. Może ona być zintegrowana z armatą mniejszego (105 mm) kalibru i wyposażona we współosiowy karabin maszynowy. Dodatkowo na stropie wieży można zamontować zdalnie sterowany karabin maszynowy (targowa wersja otrzymała HITROLE Light RCWS).

Reklama

Nie jest to gotowe rozwiązanie, które można zaoferować klientom. Prace trwały aż do rozpoczęcia World Defense Show 2024 i będą kontynuowane po zakończeniu wystawy.

Lżejszy transporter Tulpar-S
Lżejszy transporter Tulpar-S
Autor. Robert Czulda/Defence24.pl

Jednocześnie warto dodać, że w Rijadzie turecki Otokar przedstawił także inne pojazdy, które można zobaczyć na zdjęciach w artykule. Jeden z nich, to jest Arma 6x6, został w październiku 2023 roku sprzedany do Estonii.

Reklama
Cobra 2
Cobra 2
Autor. Robert Czulda/Defence24.pl
Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. LMed

    No cóż, zaniechanie prac i wdrożenia konstrukcji opracowanych w OBRUM to dobra miara polskiej niemożności. Inni chyba lepiej rządzeni i może nawet mądrzejsi (chociaż po dziesięcioleciu) są?

    1. Pucin:)

      @LMed - w 2019 roku wygrał polityczny lans na pływającego BWP Borsuk zamiast czysty pragmatyzm - platforma UMPG-OBRUM!!! A teraz płacz bo nie ma ciężkiego BWP a jest łódka której WP nie chce!!! :) A to dzieło Antoniego i Mariusza!!!! :)

  2. Pankracy

    PL Concept odżył jako K3 Panther u Koreańczyków. Jest projekt który ma być rozwinięciem polskiego pomysłu. Ile nasi w tym paluszków maczali nie wiem ale współpraca z Korę powinna być kluczowa zanim Unia zmusi nas do kupowania sprzętu tylko z Europy, czyli niemiec i francji

  3. DNS 89

    Szkoda że PL concept został zaniechany makers była petarda a dziś jeszcze lepsza technologia . Ktoś mógł by go „odświeżyć” i produkowac

    1. Otas

      niby co odświeżyć? Pojazd ze sklejki, który poza łącznością nie miał nic co byśmy potrafili produkować?

    2. Davien3

      DNS PL01 Concept to było podwozie CV-90