Reklama

Siły zbrojne

Umowy offsetowe na Apache podpisane

AH-64E
AH-64E Apache
Autor. South Carolina National Guard

Dziś sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda podpisał umowy offsetowe z firmami Boeing i General Electric. Kontrakty są związane z zakupem przez Polskę 96 śmigłowców AH-64E Apache.

Porozumienia te stanowią kontynuację kroków, które polskie władze podjęły jeszcze we wrześniu 2022 roku. Polska zgłosiła wtedy chęć zakupu 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache.

Reklama

Rok później zawarto pierwsze umowy z Lockheed Martin. Polskiemu przemysłowi przekazano zdolności do serwisu i naprawy radarów oraz systemów naprowadzania pocisków rakietowych używanych w AH-64E.

Umowy obejmują różne obszary współpracy. W przypadku Boeinga mowa tu między innymi o wsparciu eksploatacji Apaczy. Natomiast kontrakt z General Electric daje możliwość kooperacji w obsłudze silników, i to nie nie tylko w AH-64E. Konsekwencje przekazania krajowym podmiotom kompetencji w obsłudze, serwisie i remoncie motorów turbowałowych General Electric z typoszeregu T700/CT-7 wykraczają daleko poza utrzymanie samych polskich AH-64E Apache. Jednostki napędowe z tej rodziny są stosowane także w S-70i Black Hawk służących w Policji oraz Wojskach Specjalnych. Wybrano je również do pozyskiwanych przez Siły Zbrojne śmigłowców Leonardo AW101 i AW149.

Czytaj też

To oznacza, że istotna część środków przeznaczanych na utrzymanie wszystkich wymienionych typów wiropłatów zostanie w kraju. Niewykluczone, że w przyszłości polskie zakłady otrzymają zlecenia na remonty silników T700 lub CT-7 od innych europejskich klientów, w tym świeżo upieczonych użytkowników śmigłowców UH-60 Black Hawk, AH-1Z Viper oraz UH-1Y Venom w naszym sąsiedztwie.

Współpraca: Wojciech Kozioł, Antoni Walkowski

Reklama
Reklama

Komentarze (33)

  1. Facetoface

    Po 7 mc umowa serwisowa teraz kolejne 7 mc na zakup iluś tam sztuk?

    1. Opornik

      No, a jak myślisz ile szczegółów trzeba w takiej umowie zawrzeć, sprawdzić zatwierdzić uzgodnić z dugą stroną. To są umowy na setki stron. Nie ma co się spieszyć lepiej mieć na prawdę dobrą umowę biorąc kredyt od uwagę że mówimy nie tylko o samym zakupie ale iluś dziesięciu latach eksploatacji.

    2. Facetoface

      Opornik o ile zgadzam się z twoim zdaniem wyżej, że zapada moda na dronzę o tyle jesteś w błędzie z czasem podpisywania umów,,ton papierów,, Problem leży w finansach a prasa głównego nurtu pisze ,,autostrada w przepaść,, By spłacać kredyt muszą być wpływy a nie odplyw kapitału.

    3. Opornik

      @ Facetoface No nie wiem, chodzą słuchy odnośnie wpisywania przez strony nagłych zapisów niespodzianek w różnych miejscach umowy i w różnych momentach. Problemy z umowa z Patria przy kto też się czkawką odbijają. Co do kredytu to nie słyszałem żeby problemy były. Tzn. Słyszałem ale przy k9

  2. zibi

    W kraju mamy dwa zakłady, w których produkuje się śmigłowce. Ponadto 1 WZL w których po rozbudowie również by można było je co najmniej montować. 50 sztuk Caracali miało być montowane w kraju, w Łodzi. Blisko setka Apache w całości co do śrubki przyleci z zagranicy, czego tu nie rozumiecie...

    1. Opornik

      A jak chciałbyś to zrobić przywieźć i tu złożyć? Nie jesteśmy w stanie produkować podzespołów.

  3. Alone

    Nie dało się załatwić choćby 48 złożyć w PL?

    1. Nordx

      gdzie?

    2. Pegaz

      W stodole koło Mielca?

    3. Opornik

      Nie. Z resztą po co ? Kto w rodzimym przemyśle byłby w stanie produkować podzespoły? Nikt. Już lepiej ogarnąć kompetencję serwisowe. Przy tej ilości śmigłowców możemy stać się hubem serwisowym Apache w europie

  4. RAF

    Tez mi offset. Serwis i remonty to i tak powinna byc podstawa przy kazdym wiekszym zakupie.

    1. MiP

      Błaszczak by załatwił lepszy offset tak jak przy F-35 czyli żaden 🤣

    2. Remov

      @MiP - Błaszczak kupił AW149 z offsetem i produkcja w Polsce

    3. Opornik

      @RAF Pokazałeś w ładnie że nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz. ŻADNEGO. Idź sprobuj kupić choćby nowy samochód i policz sobie ile cię będą kosztować obowiązkowe wizyty serwisowe przez pierwsze trzy lata.

  5. ANDY

    szkoda że ten leasing nie funkcjonuje od kilku lat ... wtedy policzylibyśmy koszt eksploatacji ... potencjalne korzyści ... i porównanie do zastosowań bezzałogowych gdzie posiadamy rodzime kompetencje ... sądzę że wtedy obiektywnym ekspertom z AU i decydentom a MON otworzyły by się oczy w co się pakujemy ... - a ten offset dla mnie i sądzę że dla sektora obronnego to potężne rozczarowanie ... !!!

    1. Opornik

      Naprawdę dacie już spokój z tym odnoszeniem się do bezzałogowyców za każdym razem. Nie zastąpisz nimi samolotów kropka. Wszystko ma swoje miejsce

  6. Pitbull

    Zamiast 96 Apaczy powinno być 96 F-35 i 32 Apaczy. A kilkuprocentowy w stosunku do zamówienia offset pokazuję, że w MONie pracują zwyczajne dziady, które nie potrafią negocjować: to samo było z Fafikami, które kupiona za dużo większą cenę niz zakup przez Malezje w tym samym czasie. Plus Malezja będzie następne grafiki składała u siebie jako offset.

    1. Paweł P.

      Przecież offset kosztuję, zapłacisz – dostaniesz, możeee, IMHO będą "gratisy" w tym kontrakcie, efekt skali, to że partacze rządzą, tylko trochę przeszkodzi (z perspektywy, generalizując mimo wszystko jest tragiczne niestety) Totalni i ich świata zostaną pożegnani z pompą, w swoim czasie i co do osądzenia, nie mam wątpliwości – już nikt nie będzie się cackał. Pozdrawiam. Chce Apachy, chęcę Homarsy, chcę 200 szt. FA50 PL w kooperacji z 🇰🇷,, chce CPK ze szprychami (wszyscy chcą, tylko nie konkurencja), chce elektrownie atomowe (z 2, a nawet z 3 stron, różnych typów), chcę Odry i chce aby Czesi mieli dostęp do morzą via PL. ITP. ITD. Porty? Elbląg, wpływy z VAT sprawdzajmy :) Tylko ta zmienna pozwoli, pokazać obraz partactwa.

    2. Paweł P.

      po za tym, ktoś mi tam ostatnio powiedział, w 100% się nie zgodzę, ale w 80%? POLSA ma wszystko, ja dodałem, czego nie mamy dokupimy (offset). Duże konstrukcje, ciężkie są potrzebne, ale dzięki technologią, kreatywności, innowacji, można uzyskać przewagę, autonomicznymi rozwiązaniami, które ochronią "słonie" cenne słonie. To też się dzieje... Działo, do zeszłych targów w Kielcach, co to nic nie zamówiono – "NULL" :)

    3. Opornik

      Paweł P. Jak narazie to czas jest potrzebny na posprzątanie bałaganu po poprzedniej ekipie ściemniaczy. Co wychodzi obecnie we wszystkich projektach i przy sporządzaniu umów. Mówię to bez satysfakcji - bo to pokazuje, że dla polityków nie ma żadnej świętości- nawet bezpieczeństwo RP są w stanie sprzedać za procenty wyborcze. Mówcie co chcecie ale w kwestii zbrojeń Tusk dotrzymuje słowa (jak w niewielu kwestiach narazie). Nie ukręcił przetargów i projektów jak np. Macierewicz z caracalem. I nie jest to temat który wykorzystuje politycznie.

  7. Nihoo

    Blado to mało powiedziane. W innych artykułach jest mowa o tym, że kwota oscyluje w okolicy 1 mld zł... to jest jakieś 2% wartości kontraktu... Blada w tym wypadku może być twarz podpisującego ten żałosny dokument. Prawie jak dawne radzieckie transakcje... "wy nam dacie stal a w zamian weźmiemy od was ziemniaki...".

    1. Remov

      Dla porównania Czesi kupując AH-1Z wynegocjowali 30% offsetu

    2. Był czas_3 dekady

      Remov@- Dbają o swoje https://defence24.pl/przemysl/prototypowa-wieza-czeskiego-cv90-ukonczona

    3. skition

      Było to trochę inaczej... My wam damy stal, a od was weźmiemy MT-LB . MT-LB dalej płoną na Ukrainie, a to dowód ,że jeszcze nie wszystkie MT-LB ze Stalowej Woli zostały namierzone i zutylizowane. Tak wiem pojawia się już ATS 59 Artyleryjski Tiagacz ciągnik) Średni z ( z Huty Łabędy produkowany do 1989 roku ) , ale MT-LB jeszcze jakieś tam są na stanie.

  8. Granat

    Umowy podpisane, pieniądze zmarnowane i wnuki sprzedane.

  9. Paweł P.

    Przecież 5 by wystarczyło /s

  10. kopacz033

    Po apaczach pora na v280 valor , jakby teraz zglosili zamowienie na 48 sztuk tylko zglosic i zakontaktowac i tak platnosc dopiero za 4ata dopiero. To beda o wiele lepsze smiglowce jak osprey v22. I mniej awaryjne. Radze je zamowic poki nie za pozno bo wlochy i wielka Brytania maja chrapke na ten model.

    1. Remov

      To już lepiej kupić SB1 Defiant

  11. ANDY

    czy możecie podać jaka jest wartość jednostkowa ... i procent kompensat offsetowych przy zakupie przez Czechów i Słowaków AH 1 ...

    1. Epsilon

      Oni dostali mocną zniżkę za oddanie Mig`ów 29 i czołgów, tak jak my dostaliśmy na te ponad 100 abramsów

    2. Remov

      U Czechów offset wynosi 200 mln $ przy umowie za 629 mln $

  12. Był czas_3 dekady

    Cieniutko. Przy takiej liczbie powinna być możliwość "grzebania" w śmigłowcu od stóp po czubek głowy, no ale... my to nie Turcja. ONI potrafią zadbać o swoje.

    1. ANDY

      odpowiedni lobbing producenta/sojusznika czyni cuda ...

    2. De Aristo

      Dostaliśmy to z czym sobie poradzimy. Obawiam się że z grzebaniem w Twoim wydaniu nie dali byśmy rady. Niestety polska rzeczywistość skrzeczy.

    3. Reo

      Turcja tak zadbała o swoje że została wyrzucona z programu F-35 w którym była od samego początku haha

  13. Future

    Oj będzie nas to kosztowało 😱 Dziwne to upieranie się przy 96 sztukach. Przecież jesteśmy państwem defensywnym a nie ofensywnym. Chyba że zamierzamy odbijać Białoruś lub Ukrainę 🤔

    1. Anty 50 C-cali

      plany NATO znasz? Widziałeś, w tv, jak wygląda odbijanie terenu oddanego w "czasową okupację"?? Jak orki Ordy pogwałcą, rozkradną co się da, pralki - dla capki nike to strzałem w plecy, udając że puszczają wolno. Jak się poTem obsadzą minami, które wegetacja "zamaskuje". Chyba że przyjdzie gorący kwiecień i trawę paląc można będzie zrobić - w miarę szybko - przejścia w polach. Minowych...

    2. Epsilon

      Rozumiem że ewentualny stracony teren będziesz chciał odbijać defensywą xD

    3. Reo

      Na tym polega problem. Za długo byliśmy defensywni.

  14. Iceman

    Czesi robią Viperki u siebie a my jak zwykle dostajemy ochłapy.

    1. Walter

      Taa jasne, viperki sriperki robią

    2. Reo

      Czesi nie robią Viperów

  15. Reo

    Bardzo dobra wiadomość. Utrzymanie śmigłowców w ciągu ich służby kosztuje wielokrotność ich ceny wyjściowej więc dobrze że zadbano o to że większa część tych pieniędzy pozostanie w polskim przemyśle i będziemy mieli dużą samodzielność w naprawach. To chyba pierwszy w miarę sensowny ruch tego rządu.

  16. RGB

    Może redakcja Defence24 pokusiła by się o analizę kosztów eksploatacji 96 AH64, podobnie jak to miało miejsce w przypadku F-35? Kosztów rocznych i kosztów w całym cyklu życia Apache. Trochę by nam to rozjaśniło wyzwania związane z funkcjonowaniem tych śmigłowców w WP. Pojawiają się tu dwa dodatkowe pola, o których się nie mówi, a które wygenerują spore koszty. Pierwsze: koszt wyszkolenia jednego pilota AH64 to według dostępnych danych 2-3 mln$. Gen Kukuła mówił że potrzebne są 3 zmiany na jeden śmigłowiec, czyli prawie 300 pilotów. To daje prawie 900 mln$. Drugie pole to BSP, które musimy kupić do tych śmigłowców żeby wykorzystać maksymalnie ich możliwości. Nie ma informacji że w umowie offsetowej jest jakiś zapis o polonizacji BSP, więc pewnie jej nie ma. To są dodatkowe koszty, które zamkną się w miliardach dolarów, więc warto się im przyglądać.

  17. szczebelek

    Na chwilę obecną podpisano umowę na wsparcie eksploatacji AH64 , więc ja bym nie kreślił, że podpiszemy umowę wykonawczą na 96 śmigłowców, bo w końcu 32 czy 16 sztuk potrzebuje tego samego.

  18. Zawisza_Zielony

    Przy tej skali zamówienia, jeśli nie okaże się ono wyłącznie blankietowe offset powinien obejmować również: - produkcję części podzespołów płatowca, - montaż końcowy samych śmigłowców, - dostęp do komputer pokładowego w zakresie integracji uzbrojenia (np. piorunów); - licencję na produkcję w HSW działek pokładowych M230 oraz amunicji (Dezamet lub Mesko), - zlecenia na remonty AH64 USArmy użytkowanych w Europie.

    1. Remov

      Ale tego nie będzie, tak wygląda kupowanie bez przetargowe

    2. ANDY

      najwyższa pora zażądać uzasadnienia takiego trybu wyboru śmigłowca oraz ujawnienia kosztów tego mocarstwowego przedsięwzięcia ... i jak okaże się że postępowanie nie było transparentne ...lub przewyższające dostępne środki finansowe na zakup to rozliczyć kupowaczy

    3. Epsilon

      w przetargu sensownymi ofertami byłby tylko AH64 i AH-1Z,

  19. Majster

    Dużo. Moim zdaniem dowalanie śmigłowców szturmowych do każdej Dywizji jest bez sensu trochę. Śmigłowce tego typu mają obecnie jedno zastosowanie - i to czysto obronne. Łatanie dziur w obronie. Czyli tam gdzie idzie atak ustawiamy ze dwa takie potworki ze 2-3 km za linią własnych okopów, masakrujemy natarcie i do bazy. Dwa wystarczą, to jest maksymalnie 32 pociski hellfire. I ... tyle współcześnie może śmigłowiec szturmowy. Zadań zaczepnych podejmować się nie opłaca, chyba że się walczy z jakimiś rolnikami ze starymi kałachami. Należy po prostu je traktować jako taką bardzo mobilną straż pożarną. Jak takie dwa by dorwały formację w ataku, kiedy nie ma taka formacja rozwinąć obrony przeciwlotniczej (bo na łeb leci arta), to mogą rozerwać cały atak na strzępy.

  20. pablopic

    Po co nam broń która powinna zakończyć karierę w 1975 wraz z wycofaniem wojsk USA z Wietnamu?

    1. Dawid83

      Nie kompromituj się totalnym brakiem wiedzy. Podczas wojen z Saddamem Husajnem to Apache odpowiadały za zniszczenie około 70 procent irackiej broni pancernej, więc nie pisz tutaj jakichś bzdur, że era śmigłowców skończyła się w Wietnamie.

    2. Anty 50 C-cali

      ......jak by kowboje w 1972 mieli śmigła zdolne do trafiania w cel odległy o 32 kilometry ( jak czyni Dzisiaj "wydłużony" Spajk - z platformy naziemnej), to nie wiadomo czy w 1975 T-ciaki 55 by podskoczyły do rozpoznania bojem w wyzwalaniu jednego powiatu. Dla testu - co zrobi lotnictwo - USA. W kolejnej wojnie, toczonej od 1979, to pancerniacy Husajna bystro wyskakiwali spod pancerza, jak usłyszeli "fantom leci!". Jest nawet foto, dla uwiecznienia ( no chyba że gonili do kuchni, bo żarcie dowieźli). Po co nam broń, skoro Dwa gotowe F-35 zostają za oceanem "dla odświerzenia oprogramowania" umożliwiającego misje bojowe

    3. Epsilon

      taaaaa era śmigłowców tak samo się zakończyła jak rok temu era czołgów haha

  21. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    To się nazywa przy dźwiękach fanfar grzebać polski przemysł zbrojeniowy [dronowy, efektorów precyzyjnych, sieciocentrycznośći C5ISTAR/EW-AI w Przemyśle 4.0 i Internecie Rzeczy] i polską suwerenność strategiczną - budując obcy przemysł i obcą siłę. W sumie pójdzie na to w pełnym cyklu życia Apache przynajmniej 30 mld dolarów. Dzisiejszy offset technologiczny z USA dla Polski to jakieś 3 promile tej kwoty - wartość ŚLADOWA - w zasadzie SYMBOLICZNA. W tej sytuacji podniosłe tokowanie decydentów o "korzyściach" nosi charakter nie tyle tragikomiczny - ile pokazuje nowy poziom absurdu odklejenia od realu względem naszej racji stanu i interesu narodowego. W strefie zgniotu - gdzie idzie o PRZETRWANIE - sprawa ma krytyczny ciężar gatunkowy.

  22. kowalsky

    Przeważnie dla podpisywania takich "kluczowych" umów pchają się ministrowie skąpaniu w świetle reporterskich jupiterów, ogłaszając sukces na miarę globalną. Obawiam się że "coś jest na rzeczy" czyli że sceptycy mają rację co do wartości offsetu. Co prawda podobno Chińczycy wykradli i uruchomili produkcję analoga Apache ale to nie znaczy że "nasi" mogą i potrafią liczyć na większy kąsek kontraktu.

  23. LEM76

    Wolał bym zobaczyć tylko 48 sztuk a za resztę kasy jakąś dodatkową eskadrę choćby nawet i F-16....

  24. LMed

    Serce rośnie jak zdeklarowani entuzjaści zakupów używek z pustyni albo azjatyckiej półki oraz wyznawcy teorii że offset jest zły bo dużo kosztuje, zaczynają dostrzegać wagę dbałości o własny przemysł obronny. Brawo koledzy. Tak trzymać.

  25. Jack Ryan

    Przy takim zamówieniu to w ramach offsetu powinniśmy dostać technologię WARP

Reklama