Siły zbrojne
Ujawniono demonstrator japońskiego myśliwca nowej generacji
Japońskie ministerstwo obrony ujawniło pierwsze zdjęcia demonstratora technologii samolotu myśliwskiego nowej generacji ATD-X.
Fotografie zostały wykonane po zakończeniu malowania demonstratora technologii maszyny typu ATD-X 8 maja bieżącego roku i upublicznione przez instytut badawczo – rozwojowy podlegający ministerstwu obrony Japonii (TRDI). Kolejnym etapem rozwoju nowego japońskiego myśliwca będą próby przeprowadzane na ziemi.
Program ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) ma na celu stworzenie demonstratora samolotu myśliwskiego nowej generacji, który uzupełni w lotnictwie wojskowym Kraju Kwitnącej Wiśni maszyny typu F-35. Nowy myśliwiec zostanie z pewnością zbudowany w technologii obniżonej wykrywalności (stealth). Ma on być wyposażony między innymi w system sterowania przy pomocy światłowodu (fly-by-optics), stację radiolokacyjną z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) oraz zaawansowane systemy diagnostyczne.
Według dostępnych informacji ostateczna decyzja odnośnie rozpoczęcia produkcji samolotów opracowanych na bazie ATD-X ma zapaść w ciągu roku fiskalnego 2018. Nowe maszyny mogą trafić do linii w 2027 roku, zastępując myśliwce F-15 oraz samoloty Mitsubishi F-2 i uzupełniając maszyny nowej generacji typu F-35.
GL
Należy pamiętać, że jest to tylko i wyłącznie demonstrator technologi więc wersja produkcyjna zapewne będzie znacząco się różnić od zaprezentowanego samolotu.
Marek_B
Mógłby ktoś(np. autor lub redakcja serwisu) rozwinąć myśl "system sterowania przy pomocy światłowodu"? Przyznam szczerze, że pierwszy raz spotykam się z takim terminem, a nie mogę również znaleść jakichkolwiek informacji n/t w sieci. Z góry dziękuję.
Wojmił
To fly by wire, tylko z użyciem przewodów światłowodowych a nie z użyciem kabli elektrycznych... Zalety: - jest lżejszy, - bardziej odporny na warunki atmosferyczne (np temperatury pracy), - bardziej odporny na uszkodzenia impulsów elektrycznych (np wybuch bomby atomowej - impuls elektromagnetyczny), - bardziej odporny na zakłócenia elektromagnetyczne (interferencje z innymi emitującymi sygnały i pola elektromagnetyczne urządzeniami). Z pewnością ktoś jeszcze może coś podać do tego...
Moc
Mi raczej przypomina amerykańską konstrukcję.... ;)
aircrash
F1 też przecież oryginalnością nie grzeszy...
Elf
Dobry początek...
Robert
Nie wygląda zbyt awangardowo
wróg
A jest tam jakiś awangardowy przeciwnik?
Przemo
Fly-by-optics... Japończycy się najwyraźniej boją impulsu elektromagnetycznego, albo boją się, że wrogi radar AESA spali im elektronikę na samolocie.
Andrew
Szału nie ma :). A tak serio, myślałem że będzie to bardziej rewolucyjna konstrukcja.
Dodaj komentarz
A co sie dzieje z GROT-2 ???