Siły zbrojne
Szwedzi odbierają pierwszy prom samobieżny

Szwedzka administracja sprzętu obronnego, odebrała od koncernu GDELS (General Dynamics European Land Systems), pierwszy prom samobieżny M3.
Zgodnie z planami, Szwecja miała kupić cztery serie promów samobieżnych M3, nie wiadomo ile dokładnie promów kupiono, ale Szwecja ma się stać po zakończeniu dostaw trzecim największym użytkownikiem tego typu sprzętu w ramach NATO po RFN i Wielkiej Brytanii.
Prom samobieżny M3 używa podwozia kołowego o napędzie 4x4, napędzany jest silnikiem wysokoprężnym generującym moc około 400 KM, który jest wstanie rozpędzić go do prędkości 80 km/h na drodze utwardzonej i 14 km/h w wodzie.
Zasięg operacyjny promu M3 wynosi 750 km, jego masa to około 28 ton, długość około 13 m, szerokość 3,35 m (złożony) i 6,57 m (rozłożony), wysokość 3,97 m, załoga to 2-3 żołnierzy. Pojazd może wspierać pojazdy o masie powyżej 60 ton.
Promy samobieżne M3 można łączyć ze sobą, np. osiem połączonych takich promów, pozwala na stworzenie mostu pontonowego na rzece o szerokości 100 m. Dodatkowo promy samobieżne M3 mogą być łączone z mostami pontonymi SRB (Standard Ribbon Bridge) i IRB (Improved Ribbon Bridge).
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!