Reklama

Siły zbrojne

Słowacja przymierza się do Pegaza

Słowacki Zetor Gerlach podczas MSPO 2021.
Słowacki Zetor Gerlach podczas MSPO 2021.
Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24

Słowackie ministerstwo obrony chce pozyskać opancerzone pojazdy taktyczne w układzie 4x4. Obecnie rozważane są trzy konstrukcje w postaci Patriota II, Gerlacha oraz Wolfa oferowanych przez lokalne przedsiębiorstwa.

Słowacki MON na początku listopada ogłosił zakup dziewięciu wielozadaniowych taktycznych pojazdów od trzech przedsiębiorstw w postaci MSM Land Systems, Zetor Engineering i DefTech. Oferują one w ramach postępowania wspomniane wyżej pojazdy: Patriot II, Gerlacha oraz Wolf. Od każdego z nich dostarczone będą trzy egzemplarze w odmianie klasycznego transportera piechoty, wozu wyposażonego w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz pojazdu łącznościowego. W przypadku tego pierwszego termin odbioru zakończył się 20 grudnia, zaś pozostałe mają być przekazane do testów najpóźniej z końcem 2025 roku. Wartość zawartych kontraktów to około 17 mln euro.

Reklama

Za ocenę konstrukcji ma odpowiadać nowo powstały 11. Samodzielny Pułk. Po zakończeniu testów i zdaniu raportów ministerstwo obrony podejmie decyzję o zakupie wybranej konstrukcji, chociaż nie wyklucza się możliwości pozyskania wozów od więcej niż jednego dostawcy. Tym samym możliwe będzie kupienie dwóch typów pojazdów na raz w celu szybszych dostaw potrzebnego sprzętu. Potencjalny zakup planuje się na rok 2026. Nie jest do końca wiadome, jakie typy pojazdów zastąpi nowa konstrukcja, można domniemywać o przynajmniej częściowej wymianie m.in. poradzieckich UAZ-ów. Warto wspomnieć, że Gerlach był kilkukrotnie pokazywany w Polsce w kontekście programu Pegaz, zaś Patriot II posłużył za bazę do stworzenia wozów rodziny Waran, które stają się coraz liczniejsze w Wojsku Polskim.

    Patriot II to wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4 opracowany przez czeskie spółki Excalibur Army i Tatra Defence Vehicle (wchodzące w skład holdingu Czechoslovak Group) jako wariant rozwojowy wozu Patriot. Tym samym jego bazą jest podwozie samochodu ciężarowego Tatra T-815-7. Jednostkę napędową pojazdu stanowić mogą dwa silniki wysokoprężne: chłodzony wodą Tatra T3C-928-90 o pojemności 12,7 litra i mocy 410 KM lub chłodzony powietrzem Cummins ISLe 9 o mocy 370 KM. Sprzężono z nimi automatyczną 6-biegową przekładnią Allison 4500SP. Układ napędowy umożliwia rozpędzenie ważącego 13-18 ton wozu (w zależności od wersji) do 110 km/h. Zasięg wynosi ponad 600 km przy 250-litrowym zbiorniku paliwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowić może szeroka gama karabinów maszynowych kal. 7,62/12,7 lub 14,5 mm montowanych w zdalnie sterowanym module uzbrojenia.

    Reklama

    Zamiast nich możliwe jest zastosowanie granatników automatycznych kal. 30/40 mm lub nawet armat automatycznych 20 mm. Poziom ochrony balistycznej pojazdu to 2 (według normy STANAG 4569A) oraz 2a/2b, jeżeli chodzi o wytrzymałość przeciwminową. Istnieje możliwość podwyższenia tych parametrów: do poziomu 4 w przypadku ochrony balistycznej oraz 3a/3b w przypadku przeciwminowej.

    Patriot II (zdjęcie poglądowe).
    Patriot II (zdjęcie poglądowe).
    Autor. Excalibur Army

    Gerlach to wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4 opracowany przez słowackie przedsiębiorstwo Zetor. Za napęd pojazdu odpowiada silnik wysokoprężny MTU 6R 106 TD21 o mocy 326 KM, z którym sprzężono automatyczną 6-biegową skrzynią, co pozwala rozpędzić go do 125 km/h. Masa bazowa pojazdu to 12 ton, zaś ładowność określono na maksymalnie 2000 kg (samo podwozie ma nośność 14 000 kg). Ochrona balistyczna pojazdu jest zgodna z poziomem 1 (według normy STANAG 4569A) oraz 2a/2b, jeżeli chodzi o wytrzymałość przeciwminową. Istnieje możliwość podwyższenia tych parametrów: do poziomu 3 w przypadku ochrony balistycznej oraz 3a/3b w przypadku przeciwminowej. Uzbrojenie pojazdu może stanowić szeroka gama karabinów maszynowych montowanych w otwartym stanowisku strzeleckim lub zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Zamiast nich możliwe jest zastosowanie granatników automatycznych kal. 30/40 mm lub nawet armat automatycznych 20-30 mm.

    Słowacki pojazd opancerzony Gerlach ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Kongbers RS4.
    Słowacki pojazd opancerzony Gerlach ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Kongbers RS4.
    Autor. Zetor

    Wolf to wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4 produkowany przez słowacką firmę DefTech. Za napęd odpowiada silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem Cummins o pojemności 6,7 litra, który sprzężono z 6-biegową skrzynią Allisona. Masa własna pojazdu to 9900 kg, ale może ona zostać zwiększona do maksymalnie 13,7 tony. Ochrona balistyczna i przeciwminowa pojazdu jest skalowalna i może być podniesiona do poziomu 4 (według normy STANAG 4569A) w przypadku tej pierwszej. Wolf może przewozić do 10 osób, licząc kierowcę. Zasięg pojazdu określono na 1000 km.

    Pojazd wielozadaniowy Wolf 4x4.
    Pojazd wielozadaniowy Wolf 4x4.
    Autor. DefTech
    Reklama

    CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

    Reklama

    Komentarze (1)

    1. Hmmm.

      Nie chcą kleszcza? A to dziwacy. Taki dobry sprzęt i niedrogi.

    Reklama